המטמנה בברקת נסגרה: אסבסט מסרטן מסכן את תושבי העיר אלעד

לפני כחודשיים נסגרה מטמנת ברקת ליד הישובים שהם ואלעד • מאז מושלכים עשרות טונות של פסולת בניין ביער קולה הגובל באלעד - כולל אסבסט מסוכן, הידוע כחומר מסרטן, על ידי הנהגים שרוצים לחסוך את זמן ועלות הנסיעה למטמנות בצפון או דרום
חיים טוויל
י"ז אלול התשע"ח / 28.08.2018 18:12

המטמנה נסגרה ואסבסט מסרטן מסכן את תושבי אלעד: לפני כחודשיים נסגרה בצו מנהלי מטמנת ברקת בשוהם, עקב סכסוך בינה לבין מועצת עיריית שוהם.

מטמנת ברקת היא המטמנה הגדולה ביותר באזור המרכז, שמומחית במיחזור והטמנת פסולת בניין.

מאז סגירת המטמנה מושלכים ליער קולה, הממוקם בצמוד לעיר אלעד, כמויות גדולות של פסולת בניין על ידי מובילי פסולת עבריינים, המבקשים לחסוך בכך את העלות וזמן הנסיעה למטמנות הממוקמות בצפון או דרום הארץ.

חלק מפסולת הבניין כוללת אסבסט, שהוא חומר מסוכן ובמחקרים רבים הוכח כחומר מסרטן למי שנחשף אליו.

עקב הסכנות המצויות באסבסט, קבע המשרד להגנת הסביבה כי אין להתקין אסבסט במקומות ציבורים או מקומות שמיועדים למגורים כגון: בתי ספר, בתי כנסת, מתנ”סים, מרכז קהליתים, אולמות אירועים, בתי מלון, מוסדות רפאויים, וכל מקום המשמש למסחר ומתן שירותים לציבור.

את האסבסט לאחר פירוקו יש להטמין במטמנה מורשית באזור נפרד, מגודר ומסומן, באופן שימנע כל פליטה של אבק שעלול לסכן את האוכלוסייה.

ד”ר שמואל ברנר, מומחה להגנת הסביבה ולשעבר המשנה למנכ”ל המשרד להגנת הסביבה: “אסבסט על צורותיו השונות מוכח כחומר מסרטן לאדם על ידי ארגון הבריאות העולמי, וכמעט כל מדינות העולם – כולל ישראל, מקבלות את ההגדרה הזאת. לכן במשך די הרבה שנים, פועלים בישראל להפחית את השימוש באסבסט. עיקר הסכנה היא בחשיפה לסיבים של אסבסט שנוצרים בשבירה או חיתוך או הריסה של מבנים ישנים של גגות”.

ברגע שמתגלה מחלה שנגרמת בעקבות אסבסט, כמו סרטן ריאות ואסבסיסטוזיס, היא כמעט ובלתי ניתנת לריפוי, ולרוב היא מתגלה שנים רבות לאחר החשיפה ואין כלים לגלות זאת מראש. לכן, הדרך הטובה ביותר להימנע מסכנה של חולי, היא פשוט להימנע מכל חשיפה לאסבסט.

המשך פעילותה של מטמנת ברקת ייקבע באוקטובר הקרוב בפני שלושה שופטים בבית המשפט העליון: אלרון, קרא ומלצר. מועצת שהם מתנגדת בכל תוקף.

פניות חוזרות ונשנות של תושבים וארגוני סביבה למנוע את שפיכת הפסולת ביער קולה, נתקלו בהתעלמות.

אזבסט

צילום: יח”צ

לא רק שפסולת האסבסט המסוכנת לא פונתה מהמקום, יחד עם שאר פסולת הבניין המסוכנת שעלולה להוביל זיהום קרקע ומי תהום התרבות מזיקים ושריפות – אלא שמדי יום מגיעות עוד ועוד משאיות שמפנות פסולת באופן פיראטי ומשליכות אותה במקום.

מעיריית אלעד נמסר לחרדים 10: “בכל פעם שיש כזה אירוע שמדווח לנו, אנחנו מוציאים ניידת פיקוח להענקת דו”ח – אם האנשים עוד בשטח, ובמקביל מזמינים צוות לאיסוף החומר המסוכן”.

בעירייה הוסיפו: “אנחנו עדיין מחכים להכוונה מדויקת של המקום, כי כרגע איש לא פנה עדיין לעירייה ומהתמונה לא הצלחנו לזהות את המיקום”.

עם זאת, יודגש כי מי שאחראי למניעת ההשלכה ולפינוי הפסלות הם המשרד להגנת הסביבה וקק”ל.

רק  גורם מוסמך אמור לטפל ולפנות אסבסט,  ולכן על העירייה לפנות למשרד להגנת הסביבה ולדרוש לטפל במפגע. בעירייה מציינים, כי הם מפנים באמצעות חברה המוסמכת לכך.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות