מתח חדש בכפר חב”ד: בחירת ועד מוניציפלי שירכז את רוב הסמכויות

שוב מערבולת בחירות בכפר חב"ד: 5 חודשים אחרי הבחירות לוועד האגודה של הכפר, יתקיימו בהוראת משרד הפנים בחירות לוועד מוניציפלי שיטפל בעניינים השוטפים, בעוד הוועד שפעל עד כה יהיה אחראי על נכסי האגודה בלבד
אריה ריבקינד
ח' אלול התשע"ח / 19.08.2018 17:37

ביום שישי האחרון הופתעו תושבי כפר חב”ד לקבל מכתב מטעם המועצה האזורית ‘שדות דן’, לפיו ביום הבחירות המוניציפליות – כ”א חשוון, יבחרו תושבי הכפר החסידי בוועד מקומי-מוניציפלי נפרד – וזאת חמישה חודשים בלבד אחרי שנבחר הוועד המקומי.

הסיבה להקמת הוועד המקומי-מוניציפלי, שלא פעל עד היום, היא לכאורה פורצדורלית: “ביישוב שיתופי שבו מספר התושבים שאינם חברי האגודה השיתופית החקלאית עלה על מספר התושבים חברי האגודה, יורה השר\הממונה לקיים בחירות לוועד מקומי נפרד.”

לפי דיווח באתר חב”ד-COL, מדובר למעשה בוועד חדש – מוניציפלי, שיוכפף ישירות למשרד הפנים ויטפל בעיקר בכל ענייני הכפר השוטפים – מוסדות, חשמל, מים, תחבורה, כבישים וניהול שוטף, בעוד ועד האגודה של כפר חב”ד שפעל עד כה, יטפל בעיקר בנכסי האגודה.

ועד מוניציפלי ביישוב שאינו שיתופי נבחר בבחירות כלליות, ישירות, שוות וחשאיות. מספר חברי הוועד נקבע על ידי השר, בהתייעצות עם המועצה, בהתאם למספר התושבים ביישוב, הרשומים במרשם התושבים, ביום ט”ו באב שלפני היום הקובע: עד 1500 תושבים יבחרו 5–7 חברי ועד, מ-1500 תושבים ומעלה יבחרו 9–11 חברי ועד, מה שמשליך על כפר חב”ד, בו יש מספר תושבים גבוה הרבה יותר.

נחמן רייכמן

חברי ועד האגודה. ירוצו גם לוועד החדש? צילום: מוקד חב”ד

עם זאת, טרם נקבע כמה חברים יכהנו בוועד החדש. חברי הוועד המקומי של האגודה ככל הנראה יתמודדו על 7 מהמקומות בוועד המוניציפלי.

יצוין, כי מצב זה כבר קיים ביישובים נוספים: בכל ישוב מצביעים ביום הבחירות למועצה ב-3 פתקים: ראש המועצה, הרכב המועצה, והועד המוניציפלי.

בכפר חב”ד, לעומת זאת התקיימו הבחירות לוועד האגודה שטיפל בנושאים המוניצפליים ונכסי האגודה, אם כי בחשבונות נפרדים, בכל שנתיים.

כעת  זה עומד להשתנות: אחת ל-5 שנים יצביעו ב-3 פתקים. הוועד המקומי החדש, כמו המועצה, יכהן קדנציה שתימשך 5 שנים.

האם יו”ר ועד כפר חב”ד יוכל להתמודד לתפקיד יו”ר הועד המוניציפלי? התשובה חיובית, אך אם יבחר הוא יאלץ להתפטר מתפקידו כיו”ר ועד האגודה כפר חב”ד מחשש לניגוד עניינים. לעומת זאת הוא יוכל לשמש כסגן יו”ר ועד, ולא יוכל – כמו שאר חברי הוועד המוניציפלי האחרים – להתמודד למועצה.

“כמה שאלות שנותרו פתוחות סביב הקמת ועד מקומי-מוניציפלי”, אומרים בכפר חב”ד. “מה קרה לפתע? הרי מספר התושבים שאינם חברי האגודה עלה על מספר חברי האגודה זה עידן ועידנים. ואיך שני הוועדים יפעלו בשיתוף פעולה, לצד המועצה המקומית שדות דן?”

נחמן רייכמן

רבו של כפר חב”ד, הגר”מ אשכנזי, ראש הועד נחמן רייכמן, ויו”ר ‘שדות דן’, דוד יפרח. צילום: col

התשובה לשאלה הראשונה היא: אחד התושבים פנה למפקח על הבחירות והעיר את תשומת ליבו שרוב התושבים אינם חברי אגודה.

התשובה לשאלה השניה היא הקלישאה – ימים יגידו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות