בג”ץ האריך את חוק הגיוס: לחוקק חוק חדש עד חנוכה

שופטי בג"ץ החליטו לדחות את העתירות שהוגשו נגד הארכת חוג הגיוס ולהאריך את תוקפו עד תחילת דצמבר • המדינה הגישה בקשה לדחות את חוק הגיוס בשבעה חודשים • הערכה: סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לא יפרוש, אבל הבחירות יתקיימו כבר במהלך החורף
אריה ריבקינד
כ"ו אב התשע"ח / 07.08.2018 20:25

שופטי בג”ץ החליטו אתמול לדחות את העתירות שהוגשו נגד הארכת חוק הגיוס ולהאריך את תוקפו של החוק, שהיה אמור לפקוע באמצע חודש ספטמבר –  עד תחילת חודש דצמבר, ערב חג החנוכה.

בכך קיבלו השופטים באופן חלקי את בקשת המדינה, שהוגשה על פי הנחיית ראש הממשלה, לדחות את המועד האחרון לחקיקת חוק הגיוס עד לתום כנס החורף הקרוב – בחודש אפריל 2019.

בהחלטת השופטים נאמר:

“בפסק הדין שניתן בעתירות שבכותרת ביום 12.9.2017 הורינו, בדעת רוב, על בטלות פרק ג’1 לחוק שירות בטחון. על מנת לאפשר היערכות לקראת השלכות פסק הדין הוספנו וקבענו כי בטלות פרק ג’1 לחוק תיכנס לתוקף בחלוף שנה מיום מתן פסק הדין, דהיינו ביום 12.9.2018.

“ביום 15.7.2018 הגישו המשיבים המיוצגים על ידי פרקליטות המדינה בקשה לדחיית מועד קיום פסק הדין, כך שמועד פקיעתו של פרק ג’1 לחוק יידחה עד סמוך לאחר המועד המוערך של תום כנס החורף הבא של הכנסת – ביום 12.4.2019.

“הכנסת מסכימה לבקשת הדחייה ואילו מרבית העותרים מתנגדים לבקשה, כל עותר מטעמיו.

 “לאחר ששקלנו בדבר החלטנו להיענות לבקשה בחלקה ולדחות את מועד בטלותו של פרק ג’1 לחוק שירות בטחון כך שתיכנס לתוקף ביום 2.12.2018 תחת המועד שנקבע בפסק הדין”.

משמעות ההחלטה היא כי אגודת ישראל לא תפרוש מהקואליציה.

כפי שדווח בחרדים 10, מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל החליטה לפני כשלושה שבועות, כי חברי הכנסת של הסיעה ימתינו עם פרישתם מהקואליציה, על רקע חקיקת חוק הגיוס, עד  לתחילת חודש אלול.

ההחלטה נמסרה לנציגי אגו”י כתום שיחות שהתקיימו בין חברי ‘המועצת’, לאחר הפניה הרשמית שהגישה המדינה לבג”ץ.

בהודעה מטעם הסיעה נאמר כי “הבקשה הרשמית למתן ארכה, והעובדה כי המועד בו יפקע המצב הנוכחי הינו בעוד כחודשיים, ביום ג’ תשרי – היא העומדת ביסוד הוראתה של מועצת גדולי התורה לנציגים, להמתין עד תחילת חודש אלול ולוודא אם עד אז ייענה בג”ץ בחיוב לבקשה. ואם לאו- יפרשו מיידית”.

המדינה הגישה לפני כשלושה שבועות בקשה לבג”ץ לדחות את חוק הגיוס בשבעה חודשים נוספים – עד תום מושב החורף של הכנסת. זאת על רקע המחלוקות בין הסיעות סביב סעיפים בחוק.

בבקשת המדינה נאמר: “הסדרת סוגיית גיוסם לשירות של בני הישיבות היא אחת הסוגיות המורכבות והרגישות ביותר הניצבות בפני החברה הישראלית”.

העובדה שבג”ץ לא נעתר לבקשה של שבעת החודשים והסתפק במתן דחייה קצרה יותר עשויה להוביל לכך שהבחירות יתקיימו כבר בחודש ינואר הקרוב. ייתכן שהן ייערכו גם במרס, אפריל ואולי גם במאי.

למרות שהחוק עבר בקריאה ראשונה, הוא לא הצליח לעמוד במסגרת הזמנים שנקבעה לו: סוף מושב הקיץ, ולפני המועד בו יפקע החוק הקודם – חודש ספטמבר הקרוב.

חוק הגיוס עבר בתחילת החודש בקריאה ראשונה ברוב של 63 מול 39 חברי כנסת, כאשר חברי יש עתיד הצביעו בעד החוק.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לבג"צ אין סמכות לנהל את הכנסת.
    08/08/2018 04:21
    שלומו
  1. אין חוק שמסמיך את הבג”ץ להגדיר זמני פיתוח חוקים ע”י הכנסת.
    לכן הפסק הדין הזה לא חוקי.

    זה אומר שהכנסת רשאי להמשיך לעבוד על פי לוח הזמנים של הכנסת עצמו.

  2. כל אחד ..
    08/08/2018 16:07
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. הבג”ץ נתנה פחות מ3 חודשים
    זמן פקיעת החוק כ”ד כסליו תשע”ט ערב חנוכה (יאצ”ט מרן שטיינמן! שליט”א!!!)
    אתמול פסקו השופטים בערכה גבוהה על מתן שלשה חודשים בלבד.
    הבקשה היא לאחר שבחו’ תמוז נתנו ארכה עד לג’ תשרי
    ולאחר שביקשו ארכה נוספת של 7 חודשים עד לו’ ניסן
    אבל למעשה עתרו על כך לבג”ץ והפסק ניתן אתמול…