טראמפ חתם: סנקציות נגד איראן • ביבי לאירופה: הזמן להפסיק לדבר

הממשל הודיע שיאכוף באגרסיביות את הסנקציות שיוטלו הלילה מחדש על איראן • "אי-ציות לסנקציות מצד אישים או מדינות יגרור השלכות חמורות" • ליברמן על ניסיונות באירופה להציל את כלכלת איראן: "פשוט טירוף"
אריה ריבקינד
כ"ה אב התשע"ח / 06.08.2018 19:55

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע היום (שני) רשמית על חידוש הסנקציות הכלכליות נגד איראן.

הסנקציות שייכנסו לתוקף הלילה הן איסור על מכירה או החזקה של שטרות אמריקנים בידי ממשלת איראן, איסור על מסחר במתכות שונות, ביצוע עסקאות במטבע האיראני וסנקציות נוספות.

מדובר בסנקציות שהושעו במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015.

יתר הסנקציות האמריקניות אשר קשורות לפרוייקט הגרעין האיראני ייכנסו בחזרה לתוקף ב-5 בנובמבר, 2018.

אלה כוללות סנקציות הפוגעות במגזר האנרגיה האיראני, כולל עסקאות הקשורות לנפט, ועיסקאות בין גופים פיננסיים זרים לבין הבנק המרכזי של איראן.

הנשיא הזהיר כי ארה”ב תוודא כי כל המדינות שמנהלות עסקים עם איראן ישתפו פעולה באופן מלא עם הסנקציות. אי-ציות לסנקציות מצד אישים או מדינות, הבהיר, יגרור השלכות חמורות.

הנשיא גם הביע את סיפוקו מכך שחברות בינלאומיות רבות כבר הודיעו על כוונתן לצאת מהשוק האיראני, וכי מספר מדינות הביעו כוונה להפחית או לקטוע לחלוטין את ייבוא הנפט הגולמי מאיראן.

“אנו קוראים לכל האומות לנקוט צעדים כאלה”, כתב, “כדי להבהיר שהמשטר האיראני עומד בפני ברירה: או שישנה את התנהגותו המאיימת ומערערת היציבות וישתלב שוב עם הכלכלה העולמית, או שימשיך בכיוון של בידוד כלכלי”.

בהודעת מטעמו הוסיף טראמפ כי הוא פתוח לדון עם האיראנים בניסוח הסכם גרעין חדש.

בכיר בממשל האמריקני התייחס לחידוש הסנקציות של ארצות הברית על איראן, והביע תקווה כי המהלך ישפיע על משטר האייתולות. לדבריו, בדרך זו מקווה וושינגטון להניא את טהראן מתמיכה בטרור – ולחזור לשולחן הדיונים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על החזרת הסנקציות: “זה רגע חשוב לישראל, לארצות הברית, לאזור ולעולם כולו. הוא מסמל את הנחישות לבלום את התוקפנות האזורית של איראן וגם את התוכניות המתמשכות שלה להתחמש בנשק גרעיני”.

נתניהו הוסיף: “אני קורא למדינות אירופה, שמדברות על עצירת איראן, להצטרף למהלך הזה. הגיע הזמן להפסיק לדבר, הגיע הזמן לעשות, זה בדיוק מה שארה”ב עשתה וזה מה שאירופה צריכה לעשות”.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, מתח הערב ביקורת על מדינת אירופה שאינן פועלות יחד עם ארה”ב כדי להצר את צעדיה של איראן.

“איפה סשה ברון כהן כשצריך שיתחפש לאייתולה איראני ויילך להיפגש עם מנהיגי אירופה? אולי הוא יצליח להבין מה השיגעון שאחז בהם. אירופה פועלת להציל את כלכלת איראן ואת משטר האייתולות, שאחראי על שורת פיגועי טרור וניסיונות פיגוע על אדמת אירופה, כולל בתקופה האחרונה. פשוט טירוף”, כתב ליברמן בחשבון הטוויטר שלו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות