האם החרדים כל כך חלשים כעת? • ענת סרגוסטי ושרי רוט במנדי-ביתאן

ענת סרגוסטי, עיתונאית עצמאית, ושרי רוט פרשנית פוליטית באתר חרדים 10, משוחחות מידי יום ראשון בתוכנית 'מנדי ביתאן' של מנדי גרוזמן ואלי ביתאן ברדיו 'כאן מורשת' • והשבוע: האם חוק הלאום עלול לפגוע בעתיד גם בחרדים ולמה הם נכנעו לנתניהו • וגם: מה סיפרו לאלי ביתאן הנייעסנים שפגש בטבריה • להאזנה
חרדים 10
י"ח אב התשע"ח / 30.07.2018 00:55

מנדי גרוזמן: אלי היה השבוע בטבריה, שם מתקבצים נופשים מנופשים שונים, הוא שוחח איתם, מתברר שהם מאזינים לתוכנית, ומה הם אמרו לו? שהם אוהבים שתי פינות: את פינת הפרשניות של ענת ושרי, אוהבים את הדינמיקה, ו”תמיד אתם גוררים את ענת סרגוסטי לנושאים פנים-חרדיים, דגל וזה, והיא שולטת!…אומרת, ככה תעשו” ואת הפינה של מוישי (ויסברג).

שרי: איך הם שומעים את זה? יש להם רדיו בישיבה?

ענת: ראיתי את זה בטוויטר, ולא קיבלתי מזמן מחמאה כזו…

מנדי: זה רק אצל חרדים, בואי אלינו, תראי איך את פה מלכה.

שרי: אז רוצו, תגררו אותה לנושא פנים-חרדי, רק תבחרו נושא.

מנדי: ענת, בעלזא ומכנובקא, כבר שנים…לא, לא נגזים…

ענת: אידיש זו לא הקרקע הבטוחה שאני יכולה לדרוך עליה.

שרי: לא, זה היה בעברית.

מנדי: בעזלא זו עיירה באוקראינה ומכנובקא זו חסידות שקוראת לעצמה בעזלא מכנובקא, ובעלזא מתרגזים שהיא משתמשת במותג, אבל זה מאחורינו, לפני איזה שנה לדעתי היה שם הסדר.

שרי: השלימו, לא?

מנדי: טוב, חוק הלאום. בא לכן לדבר עליו?

ענת: כן, אני תוהה איך החרדים לא מתקוממים על חוק הלאום!

שרי: מי אמר שהם לא התקוממו?

ענת: איך הם הצביעו בעד?

שרי: לא הייתה להם ברירה. את מכירה את הסיפור ענת. ביבי בא ואמר להם, עד כאן, והגזמתם, ומרטטתם לי את הנוצות בשני המושבים האחרונים. אז זהו! מכאן והלאה, אם אתם לא מצביעים איתי על חוק הלאום, אנחנו הולכים כולנו הביתה.

ענת: אבל שרי, חוק הלאום זה משהו מהותי! זה לא עוד איזה חוק בדרך שאפשר לפטור אותו בתקציבים.

שרי: נו, אמסלם חתם להם על איזה צעטאלה כזה…

ענת: אני לא מקבלת את זה.

שרי: את מכירה את הדף הזה שכתוב בו שבכל מקרה שתהיה סתירה בין חוק הלאום לסטטוס קוו, אז הסטטוס קוו ינצח?

ענת: ומי ערב לזה? ביבי בכלל אחד שלא ממש מקיים הבטחות…

שרי: שאלה טובה, כי ביבי אפילו לא חתם על הנייר הזה. אז מי אמר שבכלל יכובד המכתב הזה. גם אני שאלתי אותם את השאלה הזו: מה, אתם סומכים על חתיכת הנייר הזו. אבל לא הייתה להם ברירה, הם עברו שני מושבים קשים, עם חוק הגיוס, ליצמן הביא להם את חוק השבת שנפל על ראשם, אגב, גם את חוק הגיוס הפיל על ראשם עם הדחייה הטיפשית הזאת, כבר לא הייתה להם ברירה, הם הגיעו מדממים לקרב הזה.

ענת: מה שאני שומעת מהדברים שלך זה שהמפלגות החרדיות מאד מאד נחלשו.

שרי: כן, מאד.

ענת: ועכשיו הן תלויות על בלימה, ויכול להיות שעכשיו חוק הגיוס יפול להם על הראש, הר כגיגית, כמו שאומרים.

שרי: תראי, בחוק הזה נתניהו מבין שהוא ציפור נפש שלהם אז לא יתחיל אתם. בגלל שהוא לא רוצה לאבד אותם לקדנציה הבאה, הוא רוצה אותם אצלו. על הקדנציה הזו יש לו פחות בעיה, מקסימום הוא יפרק את הממשלה. הוא הבין שחוק הלאום פחות ציפור נפש בשבילם, הם דווקא כן רצו לזרום עם המפלגות הערביות, הם כבר סיכמו, ואחמד טיבי היה ממש כאוב ביום האחרון של המושב, ולא הבין למה הם עושים לו את זה. לא הייתה להם ברירה. ראש הממשלה כפה עליהם הר כגיגית.

ענת: את רוצה את הפרשנות שלי לעניין הזה, בתור מתבוננת מהחוץ?

שרי: כן, בטח בטח.

ענת: אני חושבת שהמפלגות החרדיות היו עסוקות כל כך במאבקים פנימיים, במאבקי כוח פנימיים, וגם הנושא הזה של חוק הגיוס, וגם בהיחלשות שלהם, שלא הבינו לעומק כמה חוק הלאום עלול לפגוע בהן בעתיד, משום שזה חוק יסוד, ואחר כך כל מיני דברים שיגיעו מאוחר יותר לבג”ץ יפורשו לאורו של החוק הזה, או ‘לחושך החוק הזה’, וזה יכול לפגוע בהם בצורה אנושה. אני חוששת שהם לא מבינים את זה.

שרי: אני חושבת שהם מבינים, אבל לא היו להם הרבה ברירות. הם לא רק את זה מבינים, הם גם מבינים את איבוד שיתוף הפעולה בינם לבין הערבים, מה שיפגע בהם גם בחוק הגיוס וגם בחוקים אחרים. הייתה להם ברית ‘ציפורי נפש’, כל מה שציפור נפש אצלנו, כל מה שציפור נפש אצלכם – נכבד.

ענת: גם זה, וגם מה שקורה עם הדרוזים, שהם מנופפים בכך שהם מתגייסים לצבא ויכול להיות שהממשלה כדי לפצות אותם תחריג אותם באופן כזה שחוק הלאום לא יחול על משוחררי צה”ל. ואז החרדים בוודאי יהיו מופלים ונרדפים לאור החוק הזה. זה יכול להיות משהו מאד הרסני!

שרי: אני מסכימה איתך. יתירה מכך, החרדים הסתובבו בכנסות האחרונות, מאז חוקק חוק היסוד ‘ההוא’, ב-92′, ונשבעו שגם אם בחוק יסוד יהיה כתוב קיום עשרת הדברות ככתבם וכלשונם, הם יתנגדו. והנה, הם נפלו שדודים. זה קרה להם שוב. והתחושה שלהם לא הייתה טובה, דיברתי איתם ביום האחרון של המושב, הם לא חשו טוב עם זה, הם הבינו שמשהו הולך פה, משהו שהם לא מבינים את עוצמתו, אבל הבינו שיש בו עוצמה, אבל לא היה להם הרבה מה לעשות.

ענת: את יודעת מה אני חושבת, תוך כדי שאת מדברת? אני אומרת, אולי צריך למתג את החרדים מחדש. כי החילונים מאמינים שהחרדים מחזיקים את הממשלה, ושכל דבר נעשה רק ברצונם, ומתייעצים איתם לפני כל דבר, והם שודדים את דמנו לשדנו וכספנו, במרכאות או בלי מרכאות. יכול להיות שצריך למתג אותם מחדש כקהילות חלשות יותר, זקוקות יותר להגנה, שאין להם מחשבות רעות או מזימות רעות כלפי האוכלוסיה החילונית.

שרי: טוב, קודם כל ברור שאין להם שום מזימות נגד האוכלוסיה החילונית. יש להם פשוט מזימות, אם לקרוא לזה ככה, באשר לדאגה לעצמם, לציפורי הנפש של עצמם. ומה שקרה זה שהם איבדו המון נקודות וכדורים ברובה כשנלחמו על חוק המרכולים המטומטם, וסליחה שאני אומרת את זה, אבל לא יצא ממנו כלום. הוא לא סגר מרכולים, לא הגן על השבת, הוא לא עשה כלום חוץ מהצהרה דקלרטיבית שלא יצא ממנה מאומה, חוץ מלעצבן את החילונים.

ובאמת, את צודקת, הם הפכו את עצמם לממותגים לא טוב, הם הפכו את נתניהו לפגיע, כי כולם האשימו אותו, הנה אתה נכנע לחרדים. ואז הגיע חוק הגיוס שהוא באמת ציפור נפש שהם לא יכולים בלעדיו, והם בזבזו יותר מדי כדורים והגיעו לחוק הלאום עם אקדח נטול כדורים ובאמת חשופים בצריח. וזה היה נורא עצוב. הם גם נקראים סוחטים וגם לא באמת יכלו לעשות מה שהם רצו לעשות.

ענת: אז יכול להיות עכשיו הם בצוותא חדא, כל מתנגדי החרדים, שונאי החרדים, יתאחדו למען קידום חוק הגיוס?

שרי: יכול להיות, למרות שבקטע הזה אני סומכת על נתניהו שלא יאבד את החרדים. כי אם בחוק הגיוס הוא לא יהיה איתם, אין לו אותם.

ענת: כן, אבל בתוך הליכוד יש כאלו שמתנגדים לחוק הגיוס.

שרי: כן, אבל את יודעת שבתוך הליכוד נתניהו שולט.

אלי ביתאן: עד עכשיו הייתן פשוט מרתקות, היה מרתק להקשיב. שרי, את אומרת שנתניהו לא יעז בקשר לחוק הגיוס. אבל אם שתיכן הגעתן למסקנה שהמפלגות החרדיות נמצאות בתקופה חלשה מאד, אז כל פעם אומרים לנו, זה הגבול האדום, מכאן החרדים לא יסכימו. ואז מעבירים חוק גיוס כזה, ומקצצים בתקציבים, ומעבירים חוק לאום, ושבת, אולי איבדנו את הכוח ברמה כזו שאנחנו צריכים לעשות חושבים, לעשות גיבוש פנימי, כי גם כשיגיע חוק הגיוס לא יהיה לנו עם מה לאיים על נתניהו?

ענת: ככה זה נשמע לי.

שרי: לא, אני חושבת שחוק הגיוס הוא קו אדום. כי גם נתניהו מבין שהוא צריך את החרדים לקראת הקדנציה הבאה, שתהיה מוכרעת בין נניח, יאיר לפיד, או כל מי שיתחזק במקומו עד לבחירות, לבינו. הוא מבין שברגע שהחרדים ליצמן-דרעי-גפני יצטרכו להיישיר מבט ולחשוב מי טוב להם, אז יכול להיות שברגע מסוים הם יגידו, נתמוך בלפיד כי הוא יתן לנו יותר מנתניהו כי לפיד יכול, נתניהו לא יכול כי העם כבר כועס עליו שנתן הרבה מדי לחרדים. ואולי זה יהיה אבי גבאי או מישהו אחר שיקום בשמאל ויתפוס במושכות. ואת זה נתניהו לא יכול להרשות לעצמו, ולכן הוא מבין שחוק הגיוס זה נושא שהוא קו אדום. ובשאר החוקים, הוא ימרוט אותם.

ענת: אני חושבת שיכול להיות שלא יהיה לו כוח, ומה שאת אומרת כרגע זה שבעצם סימנו את נפילתו של נתניהו. כי יכול להיות שהחרדים הבינו משהו שאנחנו עוד לא הבנו, או המציאות הבינה משהו שטרם הבנו.

מנדי: את לא יודעת את זה שהחרדים קובעים מי יהיה פה ראש ממשלה?

ענת: אני יודעת את זה.

מנדי: ואיפה קובעים מה החרדים קובעים? בחרדים 10…

ענת: בדיוק. וברשת מורשת.

מנדי: כאן מורשת…טוב, ענת יש לך שבוע בדיוק ללמוד על ההיסטוריה העקובה מדם בין בעלזא לבעזלא-מכנובקא…

ענת: תשלחו לי לינקים.

מנדי: מה זה נשלח לינקים, קלסרים את הולכת לקבל…

שרי: ותלמדי גם על דגל-ראבד ודגל-רשבם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות