חשיפה: כך מונע ‘הסעיף הסודי’ על בית שמש הכרעה בעיר אלעד

איך קרה שלמרות השמועות וההדלפות, לפיהן נטה הגר"י סילמן להכריע לטובת המשך כהונתו של ישראל פרוש בראשות העיר, שונתה ההכרעה? • איך קשורות הבחירות בבית שמש לאלעד? • מה דעתו של הדיין הגר"י סילמן על 'הקלף המנצח'? • והאם שס ו'דגל התורה' כבר מצאו מועמד מוסכם?
י"ז אב התשע"ח / 29.07.2018 18:31

1.

למרות ‘בין הזמנים’ וחום יולי הלוהט, העיר אלעד ממשיכה להעסיק את טובי המוחות החרדיים, הן מבית ‘דגל התורה’, הן מבית ש”ס והן מבית סיעת ‘שלומי אמונים’ של אגודת ישראל.

האם נקבל הכרעה ברורה במהלך הימים הקרובים מי יהיה המועמד של ‘דגל התורה’ או שהמבוכה תמשיך לרחף?

נתחיל מהסוף: כפי שחשפנו בחרדים 10, לפני כשבועיים החליט הדיין הגר”י סילמן, שאל פתחו התגלגל תפוח האדמה הלוהט כדי שיכריע האם ראש העיר ישראל פרוש ימשיך לכהן קדנציה נוספת או ש’דגל’ תעמיד מועמד מטעם הסיעה – להעביר את הכדור חזרה לידי קברניטי ‘דגל’, בדרישה שינסו לנהל מו”מ מול ש”ס ומול ‘שלומי אמונים’, מו”מ שאת תוצאותיו יביאו בפניו, בדרך להכרעה סופית.

אז איך קרה שלמרות השמועות וההדלפות, לפיהן נטה הדיין להכריע לטובת המשך כהונתו של ישראל פרוש בראשות העיר, שונתה ההכרעה?

נחשוף כאן את “הקלף המנצח”, כפי שכינו אותו גורמים בכירים בסביבתו של פרוש, או “הלקונה בהסכם”, כפי שכינו אותו גורמים ב’דגל התורה’ (המפוצלת לשנים, פלג ‘דגל-ראב”ד’ התומך בלהט בפרוש, ופלג ‘דגל-רשב”ם’ החפץ במימוש ההסכם של פרוש עם ‘דגל’, ולפיו לקראת הבחירות הקרובות ירוץ מועמד של ‘דגל’ לראשות העיר אלעד, בעוד ‘שלומי אמונים’ תומכת בו), והוא קשור לעיר… בית שמש.

מה הקשר?

ובכן, כעת אנו חושפים כאן בחרדים 10, כי בהסכם שנחתם לפני חמש שנים, בערב הבחירות המקומיות בסוף שנת 2013, נכתב כי לקראת הבחירות הבאות, שייערכו בסוף שנת 2018, תציב ‘דגל התורה’ מועמד מטעמה בעיר אלעד.

אבל – וזה ‘אבל’ חשוב – היה בהסכם סעיף חשוב נוסף, לפיו גם בעיר בית שמש תציב ‘דגל’ מועמד מטעם הסיעה, וכי אם לא תציב מועמד, אזי תהיה לסיעת ‘שלומי אמונים’ זכות להציב מועמד מטעמה, שייהנה מתמיכה של ‘דגל’.

משה אבוטבול

סגר קצוות. מוישה אבוטבול. צילום:. Yonatan Sindel/Flash90

עכשיו תוכלו להבין מדוע חשוב כל-כך היה ל’דגל’ להתעקש על מועמד מטעם הסיעה בעיר בית שמש.

אולם, משנכשלו במשימה, ברור היה לכולם כי לתמוך במועמד של סיעת ‘שלומי אמונים’, שירוץ מול משה אבוטבול, נשמע רעיון הזוי, כך שמבחינת ‘דגל’ האופציה הזו ירדה מהשולחן עוד בטרם עלתה.

כעת אומרים ב’דגל’ ל’שלומי אמונים’: מצידנו, רוצו, בבקשה… אבל ‘שלומי אמונים’ משיבים: תביאו תמיכה מהגר”ח קנייבסקי והגרי”ג אדלשטיין.

2. 

איפה, בעצם, התרחשה התקלה?

אז זהו, שראש העיר משה אבוטבול נערך לבחירות רגע לפני שמישהו בכלל זכר שהן עומדות להתקיים. הוא סגר בחכמה את הקצוות עם רוב הקהילות החרדיות בעיר, והציג בפני קברנטי ‘דגל’ תמונה סגורה וחתומה.

כפי שדווח בחרדים 10, סרו חברי הכנסת של ‘דגל’ להתייעצויות בבתי גדולי ישראל, אבל מהר מאוד הבינו כי אין הרבה מה לעשות. המועמד של ‘דגל’ בעיר, שמוליק גרינברג, יצטרך להמתין לסיבוב הבא. קרי עוד חמש שנים.

אלא שכעת, עם הסעיף הבלתי ממומש הזה בהסכם, הגיעו נציגי ‘שלומי אמונים’ אל הגר”י סילמן – וטענו: באם ‘דגל’ לא מקיימים את ‘סעיף בית שמש’, לא נצטרך אנחנו לקיים מול ‘דגל’ את ‘סעיף אלעד’, הקובע כי על ישראל פרוש לפרוש מהתמודדות.

למרבה צערם, הגר”י סילמן לא ראה בסעיף הזה טיעון משפטי משמעותי, ונטה לחשוב שבית שמש נכבשה על ידי אבוטבול ללא אשמה מצד ‘דגל’. זאת בפרט, כשש”ס מוכנה להעניק בעד נציגה ‘הכובש’ בבית שמש את העיר לדגל, לטובת נציג שהיא עצמה תבחר. אפילו אשכנזי למהדרין.

אלא שאז, כפי שכבר דווח בחרדים 10, הונח טיעון נוסף בפני הדיין הגר”י סילמן: אנשי ‘דגל’ מרוצים מישראל פרוש באלעד – למה להחליף מועמד מנצח?

זהו הטיעון בו השתמש השבוע, ביום רביעי, בכינוס ההנהלה הארצית של ‘דגל’, גם הגר”י אפרתי, לפחות במשפטים הראשונים שנשא בפני המשתתפים. שאר המשפטים צונזרו בידי בעלי אינטרסים. ‘יתד’ הגדיל לעשות וצנזר את כל הנאמר על אלעד.

יש אומרים שגורמים בכירים ב’יתד’ עשו זאת, מתוך דאגה לאהוב נפשם פרוש, אך אין לכך כל הוכחה או אישור מצידם.

אותם גורמים טוענים, הידיעה ב’יתד’ התייחסה רק למקומות אודותם התקבלה החלטה מפורשת בכינוס. באשר לאלעד, הם אמרו, היו רק דיבורים, שום הנחיות מעשיות, לכן ‘נחתך’ הקטע.

נוסיף עוד רמז: מי שחתך, לא היה עורך ‘יתד’ ישראל פרידמן.

הרב יהודה סילמן

מהפך? הדיין הגר”י סילמן. צילום: שניאור שיף

3. 

מתי קרה המהפך בבית הדיין הגר”י סילמן?

כשהחלו לעלות אל ביתו בסתר ובחשאיות גורמים מ’דגל’, או כאלו הקשורים ל’דגל’, שטענו: נכון, היינו מרוצים פחות או יותר, אך מועמד מ’דגל’, בשר מבשרה של הסיעה, ידאג לנו טוב יותר.

כשנשאלו מדוע לא הגיעו בגלוי ומפני מה הם חוששים, השיבו תשובות מהן הבין הגר”י סילמן כי התמונה מורכבת הרבה יותר ממה שהוצג בפניו בתחילה. או-אז החליט להעביר את הכדור למגרשם של קברניטי ‘דגל’, שהתבקשו לנהל מו”מ מול ש”ס ולשוב אליו עם תשובות ברורות.

עד לרגע זה עלו וירדו בין הצדדים שמות של מועמדים שונים, חלקם מתושבי העיר אלעד (אחד מהם חושש אפילו לומר בקולו שיש אופציה כזו שהוא ירוץ), חלקם מחוץ לעיר. אך עד כה, לא הוצג שמו של מועמד – כזה שיוכל לומר באומץ: אני מועמד ‘דגל התורה’ וש”ס לעיר אלעד.

במקרה ויוצג מועמד כזה, מהיכרות עם משפחת פרוש, המקפידה לכבד הסכמים, סביר להניח שבן המשפחה ישראל פרוש יפרוש מהמרוץ לטובת ציות להכרעת הדיין הגר”י סילמן ולטובת כיבוד ההסכם שחתם.

במידה ושמעתם רכילויות אחרות, לא יהיה זה הוגן שלא להמתין לסוף המשחק ולשפוט עוד טרם הוכרע.

מה שברור הוא: העיר אלעד תככב בראש הכותרות של התקשורת החרדית עוד תקופה ארוכה. יתכן שגם עד ליום הבחירות עצמו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות