גליק: אוהב הפוזה של לקבל מחיאות כפיים מצד אחד?

נשיא המדינה פנה בצעד חריג לחברי ועדת חוק הלאום, בבקשה שלא לאשר הסעיף הקובע כי יוכלו להקים יישובים ליהודים בלבד • יוזם חוק, אבי ריכטר: "גם לרוב יש זכויות בישראל. אפילו ליהודים" • ח"כ אורן חזן: "אף אחד לא ביקש ממך להתערב. התנהלותך מזיקה ומיותרת"
אריה ריבקינד
כ"ז תמוז התשע"ח / 10.07.2018 09:58

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שלח הבוקר (שלישי) מכתב לראש הממשלה, ליו”ר הכנסת ולוועדה הדנה בחוק הלאום ויצא נחרצות נגד החוק.

לדברי ריבלין, הסעיף בחוק הלאום לפיו תתאפשר התיישבות קהילתית נפרדת, עלול “לפגוע בעם היהודי, ביהודים ברחבי העולם ובמדינת ישראל”.

במכתבו טען הנשיא שהסעיף קובע כי “ניתן לסרב לקבל מועמד לקהילה, מכל טעם שהוא ובין היתר מטעמי דת ולאום”, דבר שהיה אסור עד כה.

לדבריו, “אני חושש כי האופן הרחב שבו נוסח סעיף זה, ללא איזונים, עלול לפגוע בעם היהודי, ביהודים ברחבי העולם ובמדינת ישראל, ואף יכול לשמש כנשק בידי אויבינו”.

“אני מבקש גם להפנות את מבטינו פנימה, לתוככי החברה הישראלית: האם בשם החזון הציוני אנו מוכנים לתת יד להפליה והדרה של איש או אישה על רקע מוצאם? הנוסח המוצע מאפשר למעשה לכל קהילה, להקים יישוב ללא מזרחים, ללא חרדים, יישוב ללא דרוזים, ללא להט”ב. האם זו משמעותו של החזון הציוני?”, תהה ריבלין. “בטוחני כי לא זאת הייתה כוונת מציעי החוק”.

הנשיא חתם את המכתב בקריאה: “לבחון מחדש ולעומקן את השלכותיו ומשמעויותיו של הנוסח המוצע בסעיף האמור. בטוחני כי כנסת ישראל תפעל באחריות המתבקשת ביחס לחוק יסוד זה, המבקש להוסיף פרק בחוקתה המתהווה של מדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית”.

יוזם חוק הלאום, ח”כ אבי דיכטר, אמר בתגובה למכתבו של ריבלין בעניין החוק: ”טענתו של הנשיא אינה נכונה. הצעת חוק הלאום שיזמתי, אומרת את הברור מאליו, אך גם הברור מאליו ראוי שייאמר: גם לרוב יש זכויות בישראל. אפילו ליהודים”.

ח”כ יהודה גליק מהליכוד אמר בתגובה להתערבות ריבלין: ”כל כך מצער שהנשיא פעם אחר פעם לא מצליח להתאפק מלהתערב בנושאים פוליטיים. ההתערבות פוגעת בראש ובראשונה בו ובאמון הציבור במוסד הנשיאות. האם הנשיא אוהב את הפוזה של לקבל מחיאות כפיים מצד אחד? תמהני!”

ח”כ מיקי זוהר: ”לצערנו הנשיא ריבלין כל כך שקוע בניסיונותיו להתחבב על כלל אזרחי ישראל עד כדי שהוא שכח את הד.נ.א הבסיסי שלו. ההתקפות על מדיניות נתניהו הפכו להרגל מגונה שמתיימר לפגוע בשלטון הימין. לשמחתנו, רוב העם מסכים איתנו וסולד מאמירותיו”.

ח”כ אורן חזן  תקף בחריפות את ריבלין: ”עזבת את בית המחוקקים לטובת תפקיד ייצוגי מכובד – הישאר בו ואל תתערב איפה שאף אחד לא ביקש ממך להתערב. התנהלותך מזיקה ומיותרת והיא זו שפוגעות בנו.

”תבין, מהותו של החזון הציוני היא לאפשר התיישבות יהודית ברחבי ארץ ישראל ולשם כך יש להסיר את הבלמים החקיקתיים שעלולים למנוע זאת. אחרי תמיכתך בהתבוללות, אחרי שהכתמת את כולנו, בני עמך, כאילו בחרנו בטרור, עכשיו מגיע תורה של שנאתך הפרטית כלפי נתניהו.

”כבוד הנשיא, אל תשתמש בשנאתך כלפי ראש הממשלה כדי לפגוע בעם היהודי”, ביקש ח”כ חזן.

מנגד, בשמאל מחבקים את נשיא המדינה. יו”ר המחנה הציוני אבי גבאי אמר: “הנשיא שלנו ראובן ריבלין ממלכתי, ישר ולא שוכח את הערכים שעליהם הוקמה המדינה”.

ח”כ ציפי לבניט ענה בגלי צה”ל: “בכל פעם שראש הממשלה מרגיש חלש ביטחונית הוא צריך להראות שהוא לאומי-לאומני”. לדברי לבני, חוק הלאום ”זה ‘הערבים נוהרים לקלפיות’ בצורת חוק יסוד”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חוק לאום הצעה של נשיא ריבלין
    10/07/2018 11:28
    א.א.חיפה
  1. הנשיא ריבלין לא נשמע כאדם אמין.כי את העבר שלו אני מכירה. היה ימיני בדעותיו.היום שהוא רוצה להראות כמה הוא ליברלי.נשיא של כולם.הוא בעד כולם.עדיף שלא יתערב.כי לי חושב ואחרים רוצים שכאן מדינת היהודים ולא של כולם.מסביבנו יש מדינות ערב לערבים.אין בעולם מדינה יהודית.כאן רוצים לקלוט את היהודים.כאשר כל העולם מעיף את היהודים .חשוב שיהיה לנו מדינה אחת ויחידה.לכן מצטערת נשמע גזעני.עברנו מספיק.כל יהודי ידע שרע לו פה הפינה שלו.מי שבחר לחיות פה ערבי נוצרי.אין בעיה יקבל כל זכויות אבל יהודי הוא בעדיפות