מנדלבליט: “אם יש המלצות – צריך להגיש אישום? ממש לא”

היועץ המשפטי התייצב בפני ועדת החוקה של הכנסת ומתייחס לחקירות ראש הממשלה: "צייצנים, מפגינים או מתלהמים אחרים. הם לא מזיזים לי את קצה הציפורן" • "חקירה פלילית זה לא אוסף ספקולציות, רכילויות והשערות" • "אני דוחה את הטענות של הקמפיין שרודפים אחרי מישהו"
אריה ריבקינד
י"ד תמוז התשע"ח / 27.06.2018 10:10

היועץ המשפטי לממשלה ד”ר אביחי מנדלבליט הופיע הבוקר (רביעי) בוועדת חוקה, חוק ומשפט והתייחס לחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

“לאלה שלוחצים להגיש כתב אישום אני אומר ‘חכו’ – גם לחשודים יש זכויות”, אמר מנדלסליט. “הביקורות לא יזיזו אותנו מהדרך. אני ממש לא מתכוון להתפרק מחובתי להגיע לחקר האמת בגלל  צייצנים, מפגינים או מתלהמים אחרים. הם לא מזיזים לי את קצה הציפורן.

“גם לאלה שאומרים שזו רדיפה אני אומר: היזהרו בדבריכם. אנחנו לא מסמנים אף אחד. אינטרס שלטון החוק הוא מה שלנגד עינינו”.

בהתייחסות לאפשרות הגשת כתבי האישום אמר: “שנת 2017 הייתה שנה אינטנסיבית בחקירות האלה, והיא נמשכה גם לתוך 2018. לפני כארבעה חודשים העבירה המשטרה את המלצותיה בתיקים 1000 ו-2000, החומרים הועברו לפרקליטות המלווה שהחלה לעבוד עליהם. גם כאן יש חוסר הבנה לגבי איך הדברים עובדים. יש המלצות – אז נגיש כתב אישום? ממש ממש לא”.

על הטיפול בתיק 4,000 הסביר מנדלבליט: “הדרך דומה לתיקי 1000 ו-2000. צריך להסתכל על כל התיקים כמקשה אחת כי יש זיקה ביניהם, ישנם עדים משותפים. עדי מדינה בתיק 4000 מעידים גם על התיקים האחרים. התיקים בשלב מתקדם, אבל יש עוד זמן”.

היועץ הבהיר כי עדותו של עד המדינה ניר חפץ מאריכה את הטיפול בחקירות: “בתיק 4000 הגיעו המון הקלטות מעד מדינה שרלוונטיות גם ל-1000 ו-2,000. התהליך הזה מאריך את החקירה”.

מנדלבליט ציין: “בתיק 2000 יש קלטות, כולם יודעים, אבל טועה מי שחושב שזה חזות הכול. הראיות האלה רק הובילו לפתיחת החקירה”.

היועץ הרחיב על התארכות החקירות: “אנחנו מבינים את המשמעות של הימשכות ההליך ביחס לאמון הציבורי. במשפט פלילי לא מוכיחים על סמך השערות ולכן החוקרים לא יכלו לדלג על שלבים. בכל מקרה שבו לתחושתנו היה עניינים של רכילות או בלי תכלית פלילית עצרנו את זה – חקירה פלילית זה לא אוסף ספקולציות, רכילויות והשערות, יש צורך בתצריף ראייתי”.

לדבריו, “ברוב המכריע של המקרים ההמלצות של הצוות לבצע פעולות חקירה מאושרות. נכון, זה לוקח זמן. פעולות חקירה נוספות יאריכו את החקירה, אבל האם נכון לוותר על פעולות רק כי הם יאריכו את החקירה? התשובה היא לא. ציוצים ברשתית החברתיות זה לא חזות הכל. אני דוחה את הטענות של הקמפיין שאנחנו רודפים אחרי מישהו”.

על היחס לעדי המדינה אמר: “כשכורתים הסכם מתחילים עם גביית עדות מפורטת- עדות ניקיון ואז בודקים כל דבר לברר שאלה דברי אמת. לעיתים זה מחייב פניה לעדים נוספים, בירור האמת הוא מעל הכול והמקצועיות מעל הכול”.

מנדלבליט דחה את הטענות על אמינותם של עדי המדינה בתיקי נתניהו – ואמר: “הניסיון לעשות דה לגיטימציה לעדי מדינה הוא חלק מניסיון לעשות דה לגיטימציה למערכת אכיפת החוק. כל ניסיון לעשות דה ליגיטימציה לעדי מדינה משול לרצון לפגוע בחקר האמת”.

היועץ המשפטי התחייב כי אם יהיו בחירות הן לא יעכבו את החקירה או יעצרו אותה. “החקירה תימשך כרגיל”, הבטיח.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות