מכסות וסנקציות כלכליות: 45,000 מתגייסים ב-10 שנים I חוק הגיוס

ועדת משרד הביטחון: "היקף המתגייסים החרדים הוכפל פי 10 בעשור האחרון. יש להמשיך במאמצים ולהגדיל הדרגתית את כמות המשרתים" • אי עמידה ב-85% מיעדי הגיוס, במשך 3 שנים ברציפות, תביא לביטול התיקון לחוק • הוועדה: לקדם הרחבה של סנקציות מנהליות כנגד המשתמטים
חיים טוויל
כ"ח סיון התשע"ח / 11.06.2018 20:45

משרד הביטחון וצה”ל פרסמו הערב (שני) את המלצות חוק הגיוס החדש, כפי שנוסח בוועדה לבחינת גיוס בני הציבור החרדי, המשותפת למשרד הביטחון ולצה”ל, שהוקמה על ידי שר הבטחון אביגדור ליברמן, לפני כארבעה חודשים.

ההמלצות כוללות קביעת יעדי גיוס חדשים לצה”ל ולשירות הלאומי, העלאה שנתית הדרגתית במספר המשרתים, סנקציות כלכליות משמעותיות על אי- עמידה ביעדי הגיוס – וקידום הטבות ותגמולים לכלל המשרתים בצה”ל.

הועדה מונתה על-ידי שר הביטחון, אביגדור ליברמן, במטרה לגבש הסדר בר-קיימא, ישים ורלוונטי, שיעלה בקנה אחד עם צרכי צה”ל, וכן שיעמוד בפסיקת בית המשפט העליון שביטל את החוק הקודם שתוקן עם הקמת הממשלה הנוכחית.

עוד נדרשה הוועדה לנוסח שיזכה להסכמה הרחבה הנדרשת, לשם עיגונו בחקיקה.

בראש הועדה עמד היועץ המשפטי למערכת הביטחון, וחברים בה גם הפרקליט הצבאי הראשי, הרב הראשי לצה”ל, וראש האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון.

הוועדה נפגשה במהלך השבועות האחרונים עם גורמי צבא, גורמים ממשלתיים, רבנים ואנשי ציבור נוספים.

המלצות הוועדה התקבלו פה אחד ואושרו על ידי הרמטכ”ל ועל-ידי שר הביטחון.

על בסיס ההמלצות גובש תזכיר חוק שפורסם להערות הציבור, לקראת הבאתו לאישור הממשלה והכנסת, במטרה להשלים את הליך החקיקה עד לתום מושב הקיץ הנוכחי – כפי שהובטח למלגות החרדיות.

בהודעה שפרסמה הוועדה נאמר: “היקף המתגייסים בני הציבור החרדי לצה”ל הוכפל פי 10 בעשור האחרון. יש להמשיך במאמצים ולהגדיל באופן הדרגתי את כמות המשרתים בצה”ל ובשירות הלאומי.

“המהלך מתכתב עם תהליכים המתרחשים במגזר החרדי וההצעה היא בניית תוכנית רב שנתית המאפשרת להם להעמיק ולהבשיל ובמקביל להתגייס במספרים הולכים וגדלים”.

הוועדה קבעה עוד: “עיקרון הגיוס לכל הוא ערך עליון והינו חיוני לשמירה על צה”ל כצבא עם ממלכתי”.

הוועשה מציינת עוד, כי “לצה”ל יש צורך במתגייסים בני הציבור החרדי ויכולת לקליטתם בצורה מיטבית לצה”ל, באופן התורם להמשך העסקתם בעתיד במשק”.

הוועדה הגדירה יעדי גיוס חדשים, שיביאו לעלייה שנתית הדרגתית במספר המשרתים והמליצה לקבוע בחקיקה סנקציות כלכליות משמעותיות לישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס.

הגדרת השאלה “מיהו חרדי” תישאר רחבה, כך שגם מי שחזרו  בשאלה או נטשו את עולם הישיבות יספרו כחרדים. לפי סעיף  מפורש בחוק, צעירים אשר פרשו מן הציבור החרדי בגילאים 14–18 ייחשבו כ”חרדים שהתגייסו לשם מדידת יעדי הגיוס”.

חרדים שירצו בכך יוכלו להתגייס בגיל מבוגר ולקבל שכר של כ-6,000 שקלים לחודש.

עוד נקבע בהמלצות כי אי עמידה ב-85% מיעדי הגיוס, במשך 3 שנים ברציפות, תביא לביטול התיקון לחוק.

לשם כך, הומלץ כי צה”ל והשירות הלאומי יוסיפו מסלולי שירות מותאמים לציבור החרדי שיקדמו השתלבות בתעסוקה. לצד זאת, יינתנו הטבות ותגמולים לכלל המשרתים על מנת לצמצמם את אי השוויון.

בנוסף, המליצה הוועדה לקדם הרחבה של סנקציות מנהליות כנגד עריקים ומשתמטים מהצבא.

 לצפייה בתמצית ההמלצות:

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות