הצעת חוק: 20% ייצוג נשים בבחירת מועצת הרבנות • ובמקום מי ימונו?

על-פי ההצעה, לא ייערך שינוי במספר חברי הגוף הבוחר, וגם לא ייעשה שינוי בהרכב הרבני-גברי הקיים • השינוי יהיה אך ורק בהרכב 70 נציגי הציבור - ובו יינתן ייצוג לחברות כנסת, לטוענות רבניות ומשפטניות, על חשבון מקומם של חלק מראשי הערים והמועצות המקומיות והדתיות
אריה ריבקינד
כ"ג סיון התשע"ח / 06.06.2018 10:54

כמעט חמש שנים חלפו מאז נבחרה מועצת הרבנות הראשית לישראל, כאשר אישה אחת בלבד – יחידה מבין 150 חברי הגוף הבוחר, במינוי על-פי החוק – הייתה זכאית להשתתף אז בתהליך הבחירה.

את העיוות הזה מנסה ‘אמונה’ לתקן מבעוד מועד, לקראת הבחירות החדשות.

בעוד כארבעה חודשים, אמורה להתכנס שוב האסיפה הבוחרת, כדי לבחור ולאייש לחמש השנים הבאות את ההרכב החדש של מועצת הרבנות.

ביום ראשון הקרוב אמורה הצעת חוק, שנוסחה על-ידי עו”ד ציפורת שימל, היועצת המשפטית של ‘אמונה’, והוגשה על-ידי ח”כ עליזה לביא, לעלות על סדר יומה של ועדת השרים לחקיקה.

חוק הרבנות הראשית קובע כי ב’אסיפה הבוחרת’ יהיו 150 חברים, וביסודו קיימת אפליה מובנית, החוסמת על הסף, כמעט באופן מוחלט, את שילובן של נשים באותו גוף: 80 מקומות שמורים לרבנים מכהנים. 70 המקומות האחרים שמורים לנציגי ציבור, על-פי מפתח תפקידים במועצות דתיות וברשויות מוניציפליות.

גורמים שונים מנסים בימים אלו לקדם הצעות חוק שונות, שימנעו במידה מסוימת את הדרת הנשים ויביאו לאיזון מסוים באשר לייצוגן באסיפה.

הצעת החוק של ‘אמונה’ חותרת לשינוי ההרכב של נציגי הציבור, כך שיובטח ייצוג של לפחות 20% לנשים.

“כל בר-דעת מבין שאבד הכלח על החוק במתכונתו המקורית, הישנה. אין לנו עניין לזעזע את המערכת, אך בהחלט יש לנו עניין להתקדם אל מקום הגיוני, סביר וריאלי, ובהצעת החוק שניסחנו כבר לפני שלוש שנים – יש מענה נכון וטוב לכל הצדדים” אומרת יו”ר ‘אמונה’, ליאורה מינקה, שיחד עם עו”ד שימל, פנתה אל שרים, חברי כנסת ורבנים בבקשה לתמוך בהצעה.

על-פי ההצעה, לא ייערך שינוי במספר חברי הגוף הבוחר, וגם לא ייעשה שינוי בהרכב הרבני-גברי הקיים. השינוי יהיה אך ורק בהרכב נציגי הציבור (70 במספר) – ובו יינתן ייצוג לחברות כנסת, לטוענות רבניות ומשפטניות, וכן לנציגות ארגוני הנשים, על חשבון מקומם של חלק מראשי הערים והמועצות המקומיות והדתיות.

עו”ד ציפורת שימל: “מבלי להמעיט בשאיפה לייצוג הולם של 50% לנשים, שעניינן מוכרע לא פעם על-ידי מוסדות הרבנות הראשית, התיקון שלנו הוא מידתי ומתחשב במציאות, ולכן מסתפק בהבטחת ייצוג לפחות ל-20% מבין חברי האסיפה הבוחרת. הנורמות, ההגינות הציבורית והשכל הישר מחייבים את השינוי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות