אזולאי: קהילה רפורמית לא נחשבת יהודית • סבטלובה: לא אתה תקבע

מנכ"ל הרבנות הראשית חשף בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת: "ארגוני רבנים בחו"ל ביקשו להחמיר תבחיני הכרה במוסמכי גיור ונישואין - הרבנות הראשית דווקא הקלה"
אריה ריבקינד
י"ד סיון התשע"ח / 28.05.2018 13:08

דיון סוער וחילופי-דברים קשים התקיים היום (שני) בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, שדנה בסמכותם של רבנים בחוץ-לארץ לגייר, והכרתם על ידי הרבנות הראשית.

יו”ר הוועדה, ח”כ אברהם נגוסה הזכיר כי בדיון הקודם בנושא, הובטח על ידי מנכ”ל הרבנות הראשית משה דגן, כי הוועדה שהוקמה להכיר ברבני חו”ל שבסמכותם ענייני נישואין וגיור, גיבשה תבחינים, והם עומדים לדיון ואישור במועצת הרבנות הראשית.

הרב שלום בחבוט, הרב הראשי לוונציה מזה כארבע שנים, סיפר על מתגיירת שומרת מצוות שביקשה לעלות לארץ ולא קיבלה אשרת עליה.

יהודה שרף, נציג הסוכנות היהודית, הבהיר כי האישה לא קיבלה אשרת עליה כיוון שלא עמדה בתבחיני הגיור שגובשו. תבחינים אלו מפורסמים ברשת, והם כוללים תכניות גיור, השתתפות בקהילה במשך תקופה משמעותית ועוד – וכי הם גובשו כדי למנוע ניצול לרעה.

יצחק מרגלית, חבר בית הדין הרבני בוונציה, טען כי כל הגיורים של הרב בחבוט שנחתמו בביה”ד ברומא הוכרו בעבר על ידי הרבנות הראשית – ועתה הוא-עצמו אינו מוכר בשבתו בוונציה.

מנכ”ל הרבנות הראשית, משה דגן, השיב כי פועלים שני בתי דין במילאנו וברומא, והם מגיירים את תושבי סביבתם. לדבריו, הרב בחבוט התעלם מהנחיה זו, והוא מגייר בבית הדין שלו מכל רחבי איטליה, כולל מי שנדחה בבתי הדין במילאנו וברומא.

לדבריו, התבחינים להכרה ברבני חו”ל גובשו, הועברו לארגוני הרבנים בחו”ל, בארה”ב ובאירופה, להערות – ואלו דווקא ביקשו להחמיר בתבחינים, ולחייב מגורי מתגייר דווקא בקהילה יהודית אורתודוקסית פעילה, שבה מניין מדי-יום ועוד, אך הרבנות החליטה להקל ולא להכליל תבחינים מחמירים. תבחינים אלו טרם אושרו במועצת הרבנות, אך על-פי תבחינים אלו כבר נקבעה רשימה ארוכה של בתי-דין מוכרים.

“מנסים לעשות דה-לגיטימציה לעבודת הרבנות, ומעלים מקרים פרטניים, שהטוענים אינם מכירים את הפרטים ואת הרקע להחלטת הרבנות”, אמר.

ד”ר שוקי פרידמן, מהמרכז ללאום, דת ומדינה, דרש לפרסם תבחינים אלו בציבור ושמיעת הערותיו. דגן השיב, כי בצורה זו תבחינים אלו לעולם לא יפורסמו ולא יאושרו.

ח”כ ינון אזולאי מש”ס: “קהילה רפורמית איננה נחשבת יהודית, יש הלכה – ומי שאינו הולך על פי ההלכה לא יכול לכנות עצמו זרם ביהדות”.

קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני: “לא אתה תקבע לאחרים. בית המקדש נחרב בגלל מלחמות-פנימיות וקיצוניות”.

רחל עזריה מכולנו: “מפוררים את הקשר עם יהדות התפוצות”.

אלעזר שטרן מיש עתיד: “אין יהדות אחת. במצב הנוכחי כל יום שעובר מרחיק יהודים מהיהדות”.

אורי מקלב: “בירור יהדות הוא חובה בבתי הדין ועיקר יסודי בכניסה לעם היהודי”.

יו”ר האופוזיציה יצחק הרצוג, קרא לרבנות לבקר בוונציה ולעמוד על החיים היהודיים במקום.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות