שמך ב’רשימה שחורה’? יערכו עליך חיפוש בכל מפגש שלך עם שוטר

במהלך תביעה שהגיש צעיר כנגד המשטרה, נחשף נוהל סודי לפיו על השוטרים לבצע חיפוש על אנשים ששמם מופיע ב'רשימה שחורה' של המשטרה, בכל מפגש עימם • השופט קבע: החיפוש נעשה שלא כחוק - ופסק פיצוי של 7,050 שקלים
חיים טוויל
ג' סיון התשע"ח / 16.05.2018 22:21

במהלך דיון בבית משפט  נחשף כי המדינה מחזיקה ב”רשימה שחורה” של אזרחים, שלפי ההוראה במסוף, יש לבצע עליהם חיפוש בכל מפגש עימם.

הדברים עלו במהלך דיון במסגרת תביעה אזרחית של בחור יהודי כנגד המשטרה, בה נטען כי החיפוש בכליו נעשה שלא כחוק.

בדיון שנערך בבימ”ש השלום ברמלה הודו השוטרים בקיומו של נוהל במסוף, לפיו הם נדרשים לערוך חיפוש בכליו של האיש בכל מפגש עימו. “רק בגלל ההתראה במסוף עשינו חיפוש רק לתובע, למרות שהיו שם שלושה”, הודה השוטר.

אולם המשטרה סירבה להציג בדיון את מהות ההתראה על הבחור במסוף, בטענה לחיסיון על החומר.

השופט נועם רף קבע כי החיפוש נעשה שלא כחוק ופסק כי המשטרה תפצה את הבחור בסכום של 7,050 שקלים.

באירוע, שתועד על ידי הבחור, הוא עמד עם שניים מחבריו בצומת קסם, כאשר שוטרים שהזדמנו למקום ביקשו מהשלושה תעודות זהות, בלא שהציגו תעודות שוטר. כאשר הכניסו השוטרים את מס’ הזהות של הבחור במסוף, אמרו לו כי הם נדרשים לעשות עליו בדיקה – כאשר אחד השוטרים מוסיף: “כתוב לי שיש לבצע עליך חיפוש בכל פעם שרואים אותך”, דבר שאסור בחוק.

כששאל את השוטר מה החשד הסביר כנגדו, סירב הלה לענות.

בתיעוד נראה אחד השוטרים מוציא את כל תכולת התיק של הבחור על המדרכה, כאשר הבחור שב ומבהיר לו כי הוא אינו מסכים לחיפוש.

בפסק הדין קבע שופט בימ”ש השלום ברמלה נועם רף, כי השוטרים פעלו בניגוד לחוק כאשר לא הציגו תעודות שוטר.

השופט דחה את טענות השוטרים כי היה יסוד סביר לביצוע העיכוב וציין כי העיכוב נעשה למרות התנגדותו המפורשת של הבחור, כפי שתועד בסרטון. בסיום קבע השופט כי השוטרים עיכבו את הבחור שלא כחוק.

השופט קבע כי המשטרה תפצה את הבחור בסכום של 3,000 שקלים פיצוי, 3,000 שקלים טרחת עו”ד, 750 ₪ אגרת בית משפט ו-300 שקלים הוצאות.

עו”ד מנשה יאדו: “התיק הציף בעיה של חיפושים לא-חוקיים נגד נערי גבעות, לא כדבר אקראי אלא כעניין שבשיטה. השוטר שערך את החיפוש מסר למרשי לעיני המצלמות כי יש כנגדו הוראת מסוף לערוך עליו חיפוש בכל זמן שרואים אותו.

“הוראה זאת היא לא חוקית, לא חוקתית ולא הוגנת. ביהמ”ש פסק פיצויים למרשי בגין חיפוש זה. הליך זה חושף את תרבות האכיפה האלימה, אשר גולשת אל מעבר לגבולות המותר, כלפי נערי גבעות ומציג מציאות לפיה בפועל לא כולם שווים בפני החוק, וזכויות אדם ומשטר דמוקרטי הינם לרבה הצער מושגים גבוהים שלא חלים לגבי כולם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות