ליצמן סייע לחברות סיגריות • גליק: ממשלה עם דם בידיים

דו"ח מבקר המדינה מציג כתב אישום חריף: צמרת משרד הבריאות, ובראשם יעקב ליצמן, פעלו במשך שנים לטובת ענקית הטבק פיליפ מוריס • ח"כ יהודה גליק: "לעיתים נדמה כי יש שרים בממשלת ישראל שמוכנים לסייע למכורים ולמתמכרים לניקוטין למות, העיקר שישימו בקלפי את הפתק הנכון"
אריה ריבקינד
כ"ג אייר התשע"ח / 08.05.2018 17:39

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, הגיש היום מה שאפשר לכנות ‘כתב אישום’ נגד צמרת משרד הבריאות בכל הקשור לטיפול במניעת העישון.

שלושת בעלי התפקידים המרכזיים שעל הכוונת של המבקר הם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, יועצו מוטי בבצ’יק, והמשנה למנכ”ל המשרד, פרופ’ איתמר גרוטו.

דו”ח המבקר מתאר כיצד פעלו ליצמן ויועצו הבכיר בבצ’יק, ולעתים גם אנשי המקצוע במשרד, לטרפוד יוזמות נגד עישון ולסיוע לחברות הטבק.

לפי הדו”ח – שחלקים רחבים ממנו פורסמו ב’דה מרקר’ –  ביוני 2012 העניק ליצמן הקלה משמעותית לענקית הטבק פיליפ מוריס –  פטור מהצורך לסמן את הפאקטים שהיא מוכרת בדיוטי פרי במלים “העישון הורג”, כפי שהיא מחויבת לעשות על פי הצו להגבלת הפרסומת והשיווק.

ליצמן התעקש על ההטבה הזאת, גם לאחר שהמשנה ליועצת המשפטית של משרד הבריאות, עו”ד אילנה מישר, הבהירה לו במכתב רשמי כי האישור שנתן לפיליפ מוריס הוא “חסר תוקף ועלול לגרום לתביעות נגד המשרד”. ליצמן דחה את קביעתה המשפטית ודרש: “להכין צו המאפשר שימוש באריזת צלופן שקופה, ללא אזהרה על גבי הצלופן, כך שהקונים את המוצר יוכלו לראות את האזהרות המשתנות”.

גם בתגובתו למבקר המדינה המשיך ליצמן להגן על עמדתו כי יש לאפשר אריזות שקופות נטולות אזהרה, וכי הוא סבור ש”עמדתי שקולה ואינה פוגמת במאמץ לצמצום העישון”.

מבקר המדינה העיר: “מן הראוי היה שסגן השר יקבל את החלטתו לאחר בירור הסוגיה עם הגורמים הרלוונטיים”.

המבקר מקדיש גם פרק רחב לפרשת החדרתו של האייקוס – מוצר הדגל החדש של ענקית הטבק פיליפ מוריס, לשוק הישראלי. האייקוס הוא מעין סיגריה המכילה טבק, ניקוטין וחומרים נוספים, אך מבוססת על חימום ולא על בעירה.

בארה”ב האייקוס אסורה בינתיים לשיווק, אבל בישראל מצאה פיליפ מוריס – לפי המבקר – דלת רגולטורית פתוחה לרווחה. המבקר מתאר את הפגישות ואת האישורים שניתנו לחברה, לפיהם החוק להגבלת הפרסומת והשיווק אינו חל על אייקוס, בלי שהתקיימה התייעצות עם אף גורם מקצועי במשרד הבריאות, וללא התייעצות עם גופי בריאות בינלאומיים.

גם כאשר הגיעו התראות מגופים שונים כי האייקוס הוא מוצר טבק המהווה סכנה לבריאות הציבור, וכי משרד הבריאות חייב לפעול בהקדם לפיקוח על המוצר ולהחיל עליו את החקיקה הקיימת בסיגריות, מה שהוביל את גם היועץ המשפטי לממשלה להכריע כי יש להחיל את החוקים הקיימים על אייקוס – במשרד הבריאות התעלמו מעמדתם והמשיכו להגן על האינטרסים של פיליפ מוריס.

בפברואר 2017 קיים ליצמן דיון בנושא “מדיניות סיגריות אלקטרוניות ואייקוס”, בהשתתפות בבצ’יק, מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, וגרוטו. בישיבה לא היתה נציגות למחלקה המשפטית של המשרד. בסיום הדיון הכריז ליצמן כי על סיגריות אלקטרוניות “יחולו כל המגבלות של סיגריות רגילות. ובנוגע לסיגריות אייקוס — נמתין למדיניות המינהל התרופות האמריקאי”.

המשמעות: לא תחול כל מגבלה רגולטורית על אייקוס — עד להכרעת מינהל התרופות האמריקאי.

יום לאחר ההודעה לעיתונות חלה תפנית, כאשר ליצמן האשים את מנכ”ל המשרד בר סימן טוב ואת גרוטו בכך שלא הציגו לו את חוות הדעת המשפטיות, ושבעקבות כך קיבל החלטה מבלי שעמד לרשותו כל המידע הרלוונטי. המבקר העיר על כך לבר סימן טוב ולגרוטו. עם זאת,  המבקר רומז כי בכוונה לא הוזמנו לפגישה גורמים משפטיים.

המבקר מציין בדוח כי ליצמן ובכירי משרדו נפגשו פעמיים עם נציגי חברות טבק, אך הוא לא הביא את דבר הפגישה לידיעת הציבור – בניגוד להוראות שנקבעו באמנה הבין-לאומית לפיקוח על הטבק.

לפי המבקר, “יש ליידע את הציבור על פגישות של מקבלי ההחלטות עם נציגי חברות הטבק, מאחר שחשיפה לציבור של פגישות אלה יש בכוחה לבלום הפעלת לחץ של חברות הטבק על מקבלי ההחלטות, ולמנוע קבלת החלטות שאינן עולות בקנה אחד עם הצורך בשמירה על בריאות הציבור. כמו כן, הסתרת הפגישות עם חברות הטבק נוגדת את הצורך החיוני בשקיפות”.

המבקר גם מתח ביקורת על ליצמן בכך שלא הקים במשרדו יחידה למאבק בעישון, והמשימות בתחום נותרו מפוזרות בין גורמים שונים.

המבקר ציין כי “יש להתייחס בחומרה רבה” לעובדה שמחודש מארס 2014 הפסיק משרד הבריאות לעסוק בקידום החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של סיגריות, על אף שהגדיר את מוצרי העישון ככאלה שגורמים נזקים קשים.

 לגבי האמנה הבין-לאומית, עלה בדוח כי ישראל פועלת על פיה באופן חלקי בלבד: על כמה מוצרי טבק מוטל מס נמוך יחסית; אין איסור על עישון בכל המקומות הציבוריים, ואין פיקוח על תכולת מוצרי הטבק; אין אזהרות גרפיות מרתיעות על האריזות; האזהרות המילוליות על החפיסות מצוינות על שטח קטן מהמומלץ באמנה; משרד הבריאות אינו מממן תכניות הסברה לציבור בעניין נזקי העישון ולא נאסר לפרסם מוצרי טבק בכל כלי התקשורת והרשתות החברתיות.

 המבקר טוען עוד בדוח כי קיימת פעילות דלה של קופות החולים למניעת עישון וכי רופאי המשפחה לא עברו הכשרה מתאימה לכך. בדוח עולה כי גם משרד החינוך אינו נאבק בנחישות בתופעה, וכי התוכנית הלימודית בנושא הועברה רק במחצית מבתי הספר בישראל. גם בצה”ל הנתונים אינם מעודדים ובפברואר אשתקד חלה עלייה בשיעור המעשנים בקרב משרתי הסדיר והקבע. על פי הדוח, פעילות צה”ל בנושא התמצתה בקורס גמילה בלבד לחלק מהחיילים המעשנים.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: “משרד הבריאות למד את הדו”ח ופועל לתיקון הנדרש ולמלחמה אפקטיבית בעישון בשטח. בתקופה הנוכחית פועל המשרד במספר רב של חזיתות על מנת להילחם בעישון: הרחבת צו איסור העישון במקומות ציבוריים שנמצא בדיונים בוועדת הבריאות של הכנסת לקראת אישורו, תיקון החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, פעילות אכיפה. כמו כן המשרד נמצא בעבודת מטה להקמת מוקד טלפוני לאומי לגמילה מעישון, החל במהלך להפיכת בתי החולים הכלליים לנקיים מעישון ומשתף פעולה עם משרד החינוך למניע עישון בקרב צעירים”.

ח”כ יהודה גליק הגיב על הדוח: “הדו”ח החמור ביותר של מבקר המדינה בנושא מוכיח את אשר אנחנו טוענים זה זמן רב: העישון הוא גורם המוות מספר אחת בישראל, ממנו מתים מדי שנה 8000 איש, 800 מתוכם מעישון כפוי. זוהי לא גזרת גורל, העישון הוא גורם המוות הגדול ביותר הניתן למניעה.

 ממשלת ישראל פועלת בניגוד למדיניות עליה היא הצהירה ועליה היא חתומה ואינה עושה דבר על מנת לצמצם את שיעור המעשנים בישראל.  בתחום המאבק בעישון הממשלה הזו היא עם דם על הידיים, כשהיא מפקירה את חיי אזרחיה, כולל ילדים ובני נוער, לידי חברות הטבק הרצחניות, שמתפרנסות מהפיכת המעשנים לעבדים נרצעים המשלמים מדי חודש מס גולגולת לחברות אלו, מהריגתם ומהוספת אלפי אנשים חדשים מדי שנה למעגל ההתמכרות והמוות.

 הדו”ח מאשר את טענתנו כי מיסוי מוצרי הטבק לגלגול אינו עולה בקנה אחד עם החלטת הממשלה ממאי 2011, לא עם הנאמר באמנה הבינלאומית לפקוח על הטבק עליה חתומה מדינת ישראל ואף לא עם המלצות הוועדה הציבורית, שאומצו על ידי הממשלה ולפיהן יש להתאים את שיעורי המס על מוצרי הטבק השונים.

 הדו”ח מהווה כתב אישום חמור נגד הממשלה, שהביאה לידי כך ששיעור המעשנים בישראל נמצא בעליה. ההתגייסות של הממשלה, ובראש ובראשונה של משרד הבריאות, למאבק בעישון היא תנאי הכרחי לצמצום התופעה ונזקיה.

 הפופוליזם חייב להיפסק: לעיתים נדמה כי שרים בממשלת ישראל מוכנים לסייע למכורים ולמתמכרים לניקוטין למות, העיקר שישימו בקלפי את הפתק הנכון.

 אמשיך לקדם בכל כוחי את איסור הפרסום הגורף על מוצרי טבק, הרחבת ואכיפת האיסור על העישון במקומות ציבוריים, השוואת המס על הטבק לגלגול, הגבלת גיל מכירת מוצרי טבק לגיל 21, ופיקוח על תכולת המוצרים המזיקים הללו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות