האם העסוקנה החרדית שופכת דלק על מדורת השנאה כלפי החרדים?

אישי ציבור, אנשי תקשורת וסופרים חרדים עונים, בפרויקט מיוחד של אתר חרדים 10 ליום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל - על 10 שאלות זהות • האם לדעתך בעוד עשרות שנים, החרדים יהיו יותר או פחות ישראליים? • מה הם ענו? פרק י': עורך דין יואב ללום, מייסד ויו"ר עמותת נוער כהלכה
חרדים 10
ה' אייר התשע"ח / 20.04.2018 13:07

אישי ציבור, אנשי תקשורת וסופרים חרדים עונים, בפרויקט מיוחד של אתר חרדים 10 ליום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל – על 10 שאלות זהות.

בפרק העשירי: עורך הדין יואב ללום, המייסד ויושב ראש עמותת ‘נוער כהלכה’.

• אילו הדבר היה תלוי בך – היית מקים את מדינת ישראל?

כן. יש כל-כך הרבה טוב בזכות עצם קיום המדינה כמדינה, ויש לי דוגמאות למכביר אתן רק אחת: כשרות (מזל שיש רבנות). כל מי שהיה בחו”ל מבין זאת היטב.

•  המדינה טובה לחרדים – או רב הנזק על התועלת?

המדינה מעולה לעם ישראל וגם לחרדים. אך לצערי יש לא מעט עסקנים שעושים שימוש לרעה ומסכסכים בין היהודים שנמצאים כאן בארץ על ועם שטויות. חשוב לאחד ולחבר את כל היהודים למסורת וליהדות, ולצערי הדרך שהעסקונה בוחרת – רק מרחיקה.

• יכול להיות שנטורי קרתא והעדה החרדית צדקו?

בעיני, ממש לא! לא צדקו בעבר ולא צודקים כיום. איני מתחבר כלל לשיטה הזו, בפרט כאשר כיום הולך ומתגלה הביזנס שעומד מאחורי ה’קנאים’ הללו.

• האם יש משהו ב’ישראליות’ שהוא טוב בעיניך והיית מאמץ אותו?

למרות כל ההבדלים שיש כאן בארץ, ולמרות עירוב הקבוצות והעדות, יש כאן בסוף אחדות יפה בין המגזרים והעדות. הוכחה לכך היא בכל מקרה של מבצע ו/או מלחמה – וכמובן שצריך לעבוד על זה עוד ולשפר.

• אחרי 70 שנה – האם הציבור החרדי רואה עצמו ישראלי, כחלק מזהותו האישית?

כחרדי ספרדי תמיד ראיתי עצמי גם ישראל. מעולם לא הייתה לי שום בעיה ו/או קונפליקט עם המדינה כמדינה. תמיד התפללנו לשלומה של מלכות, מתוך תקוה ותפילה להשיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה.

 יכול להיות שהמדינה, בגיל 70, כבר פחות אנטי חרדית והפכה לחילונית נטולת אג’נדה?

החילוניות של היום בנויה על יותר בורות וריחוק ממסורת מאשר על אידיאולוגיות. לצערי החרדיות והעסקונה החרדית לא ידעו לנצל זאת לטובת הפחתת הבורות והקיטוב בין המגזרים, ובפעולותיה אך שופכים דלק על מדורת העין הרעה שיש כלפי החרדים בישראל.

 היית רוצה כאן ראש ממשלה חרדי?

למה לא? בשיטת המשפט בישראל לא יהיו לו שום יתרונות על פני כל ראש ממשלה אחר, לצערי.

 • אילו היית מתבקש לבחור את הישראלי-ציוני (חי או מת) הכי נערץ בעיניך – במי היית בוחר?

סבתא שלי זכרונה לברכה, שבכל יום ויום הייתה מתפללת מודה להקדיש ברוך הוא על שזכתה לעלות לארץ הקודש. מרן הרב יעקב יוסף זצוק”ל ואביו מרן הראשון לציון הרב עובדיה יוסף זצוק”ל – הם הם הציונים האמיתיים בעיני.

 מה הכי ישראלי – לא חרדי – בעיניך?

הסחבקיות – לדבר בגובה העיניים, מכל הלב, מתוך איכפתיות וכחבר גם עם מי שהכרת רק הרגע.

 האם לדעתך בעוד כמה עשרות שנים, החרדים יהיו יותר או פחות ישראליים?

כבר כיום לדעתי החרדים יותר ישראלים ובהמשך יהיו אף יותר. אני מקווה שגם החברה הישראלית תלמד לייבא מעלות טובות מהחרדיות לישראליות, ויש לא מעט מעלות כאלו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות