סאלח, הממשלה אישרה לחשוף את ארכיוני קליטת העלייה בשנות ה-50

הממשלה החליטה להנגיש לציבור את חומרי הארכיון המתעדים את קליטות העלייה בשנות ה-50' ואת היחס של הרשויות לעולים - בעיקר מצפון אפריקה ומהמזרח • עם זאת, חומרים שעשויים לפגוע בביטחון המדינה לא יפורסמו
אריה ריבקינד
ט' ניסן התשע"ח / 25.03.2018 15:10

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו להנגיש את חומרי הארכיון המתעדים את קליטת העליות הגדולות בראשית שנות המדינה – ובעיקר מסמכים שמתעדים את היחס המורכב והבעייתי של הרשויות כלפי עולים שעלו ממדינות מזרח וצפון אפריקה.

השרים אישרו לפרסם את החומרים מארכיון המדינה, ארכיון המשטרה, והארכיון הציוני, שפרסומם נאסר עד כה.

בעקבות הסדרה הדוקומנטרית ‘סאלח, פה זה ארץ ישראל’ ששודרה בערוץ קשת, בה נחשפו חומרי ארכיון שהעידו על יחס גזעני של הרשויות כלפי העולים ממרוקו בשנות ה-50, עלתה הדרישה לפתוח את החומרים לעיון הציבור – אך אז התברר כי כבר כיום מדובר בחומרים שהגישה אליהם מותרת.

אלא שלנוכח העובדה שהיתר העיון איננו מאפשר גישה קלה לחומרים, הוחלט לפעול להנגיש את חומרי הארכיון באמצעות דיגיטציה והעלאה לרשת האינטרנט.

על מנת לקדם את החשיפה וההנגשה של כלל החומרים החליטה הממשלה על הקמת צוות היגוי בראשות מזכיר הממשלה צחי ברוורמן ובהשתתפות גנז המדינה ד”ר יעקב לזוביק, מזכיר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית ראובן שלום ומזכ”ל הסוכנות היהודית ג’וש שוורץ.

על אף החלטת השרים עדיין יאסרו לפרסום חומרים שעשויים לפגוע בביטחון המדינה או באנשים שמופיעים בהם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות