חסידים לא נושרים • טורה של מירי שניאורסון

על מנהיגוּת, מנהיגוֹת וקידוש שם שמיים • על התקשרות לה' באמצעות חקיקה ועל התקשרות לצדיקים • הפיתרון של הרבי לשנות היעדרותו לקוח מפרקי אבות • וגם הרהורים בעקבות סדרת 'יוצאים בשאלה'
מירי שניאורסון
כ"ט סיון התשע"ד / 27.06.2014 10:15

זהו שבוע של מנהיגוּת.

בפרשת השבוע אנו לומדים על ה”טעות” של המנהיג בה”א הידיעה – משה רבנו עליו השלום. טעות שעלתה לו ולנו בעונש חמור ביותר. בכלל, השימוש במילה טעות במקרה של מנהיג כזה אינה מובנית מאליה ובוודאי שלא מדובר כאן בטעות מהסוג שאנחנו עושים כל יום…

איך ייתכן שאדם כמו משה רבנו, אביהם של הנביאים, מי שהוציא את בני ישראל ממצרים, מי שאלוקים דיבר עמו בלשון נוכח, יעשה בכלל איזו שהיא טעות.

את התשובה לכך ניתן למצוא בתכונותיו של מנהיג. משה רבנו מוכן למסור את חייו ואת כל כולו למען עם ישראל. “מחני נא מספרך” אומר משה רבנו לקב”ה.

הצעד הזה לא נעשה בטעות, הוא היה מכוון במטרה ללמד את עם ישראל מהי חשיבות הציות לדברי ה’. הוא היה מכוון כדי ללמד אותם מה חשיבותה של מצוות קידוש ה’ – “יַעַן לֹא-הֶאֱמַנְתֶּם בִּי, לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל”. משה ואהרן שילמו את המחיר כדי שאנחנו לא נשלם אותו.

ומקידוש ה’ לקידוש ה’: השבוע התייצבו אמהות החטופים במועצת האו”ם לזכויות האדם, המקום האחרון שאכפת לו מזכויות האדם היהודי, ועמדו בעוז מול שונאי ישראל מבלי לגמגם. הן דיברו ברהיטות, בעוצמה ובתוקף.

בכלל, כל מי שעוקב אחריהן נדהם מהעוצמה השקטה שהן מקרינות, עוצמה שמקורה באמונה אמיתית בבורא יתברך. הן נשים שמקדשות שמים בעצמם קיומן.

כשהכתב הופך למכתב

פרשת השבוע נקראת חוקת משום שהיא מתחילה במצווה שמוגדרת כחוק. “חוקה חקקתי וגזירה גזרתי ואין לך רשות להרהר אחריה”. הקב”ה נתן לנו שלוש דרכים להתקשר עמו באמצעות המצוות: עדות, חוקים ומשפטים. העדות הן מצוות שמעידות על משהו כמו פסח, סוכות, שבת, מעשר וכן הלאה.

המשפטים הן מצוות שיש בהן הגיון שגם אומות העולם מבינות כמו שכר שכיר בזמנו, איסור גזילה, מצוות השבת אבידה ועוד. החוקים הן מצוות שאין לנו שום דרך להבינן ועלינו לקיימן כמות שהם מבלי לשאול שאלות.

כשרוצים לרשום משהו, אפשר לעשות זאת בשתי דרכים: אפשר לכתוב על נייר ואפשר לחקוק באבן. כשכותבים, הכתב אינו חלק בלתי נפרד מהדף. כל אחד מהם הוא ישות עצמאית. אך כאשר חוקקים, הכתב הופך לחלק מהאבן עליו ואי אפשר להפריד ביניהם.

כשרוצים להתחבר לקב”ה, להתקשר אליו, יש לעשות זאת בצורה של חקיקה. שהקשר לא ייפרד לעולם. מצוות שאין בהן הגיון ואותן אנו מקיימים כי כך ציווה ה’, מחברות אותנו ברמה של חקיקה. אנו נעשים כביכול חלק מהקב”ה.

קשר שלא יינתק

ומהתקשרות להתקשרות.

בימים אלו חלים ימי ההילולא של שניים מגדולי הצדיקים שזכינו להם בדור האחרון. בכ”ה בסיוון ציינו ארבע שנים להסתלקותו של הגאון, הצדיק, המקובל, הראשון לציון רבי מרדכי אליהו זצ”ל ובג’ בתמוז נציין את יום הסתלקותו של רבן של ישראל, האדמו”ר מליובאוויטש.

אין לי מספיק מילים על מנת לתאר את עוצמת ההתקשרות שבין שני הצדיקים הללו שהתגוררו בשני קצות העולם.

השמעתי השבוע ברדיו שיר שכולו תפילה אישית שנכתבה על ידי הרב אליהו, את הטקסט קרא בנו שיבדל לחיים טובים וארוכים, הרב שמואל, רבה של צפת, ואת הביצוע עשה יונתן רזאל שהצליח להעביר את המסר העיקרי של התפילה שכל כולה ענווה.

ועוד לא אמרתי דבר על הקשר שלי עם הרבי שהסתלק מעמנו לפני עשרים שנה. ואני לא מדברת על קשר משפחתי.

עשה לך רב (וציית לו)

ומהתקשרות לצדיקים לאמונת חכמים. היום, בעידן בו התרבו המאמנים (קאוצ’רים), ברור לכל כי מי שרוצה את עצתם, צריך לציית להם. את האימון (הקאוצ’ינג) לא המציאו במזרח. מאז ותמיד נהגו יהודים להתייעץ ברבותיהם ולפעול לפי הנחיותיהם.

למי שאין אמונת חכמים, אין כלום. הציווי “ככל אשר יורוך” נועד עבורנו להצלחתנו. אבל צריך לזכור כי יש לציית גם אם הוראתו של הרב או הרבי, אינה מובנת.

אם פנית לרב על מנת להתייעץ עמו, עליך לדעת שעליך לקיים את הוראותיו.

והשיטה הזו עובדת. היא עבדה במשך אלפי שנים והיא ממשיכה לעבוד עד היום. רבים שואלים כיצד יכולים חסידי חב”ד להסתדר כל-כך הרבה שנים ללא הרבי.

התשובה לשאלה הזו פשוטה מאוד. הם נמצאים עם הרבי גם כאשר הם לא רואים אותו. הרבי הותיר אחריו אלפי שיחות, מאמרים, הוראות, מכתבים – כאשר אחת ההוראות המשמעותיות ביותר הייתה שכל אחד ואחת מחסידי חב”ד צריכים למנות לעצמם רב או משפיע (משפיע לגברים ומשפיעה לנשים), איתו יתייעצו בכל דבר ועניין ואף ידווחו לו על התקדמותם בענייני תורה ומצוות.

זו הוראה מפורשת בפרקי אבות – “עשה לך רב” ואכן לכל חסיד חב”ד שמקושר לרבי וממלא אחר הוראותיו, יש את מי לשאול ויש מאיפה ללמוד. גם היום!

בין ליטאים לחסידים

ואם כבר דיברנו על אמונת חכמים ועל אדמו”רים, אולי זה המקום להעלות הבדל מאוד בולט בין חסידים לליטאים. ההבדל הזה התחדד עוד יותר בעקבות הסדרה החדשה של ערוץ 10 שעוסקת בסיפורם של הנושרים (אני בכוונה לא משתמשת בביטוי חוזרים בשאלה, משום שהם אינם חוזרים לשומקום).

מרבית הנושרים החסידיים מוצאים את עצמם בסופו של דבר מתחתנים עם מישהי מהחסידות. הם חוזרים ללבוש את הבגדים החסידיים לפחות בשבת, גם אם הם נוגעים בזקן או אפילו נטולי זקן.

הדמות של “הרבי” נותרת בלבם גם כאשר הם יורדים מהדרך ולכן הם פחות מתנתקים.

מאידך, מרבית הנושרים הליטאיים, מנתקים כל סממן חרדי ורובם כבר לא חוזרים לבנות בית חרדי. קשה להסביר את זה אבל אולי ניתן לומר שהחסידות יוצרת כעין משפחה מגוננת, שגם כאשר בוחרים לברוח ממנה, מרגישים שייכות אי שם עמוק בלב.

אצל הליטאים אין את ההווי המשפחתי הזה, כך שמי שמאבד את הגמרא, מאבד את הקשר למקור נפשו ומתנתק לגמרי.

אבא! בבקשה, עשה שכבר בשבת הקרובה יישבו גיל-עד, נפתלי ואייל סביב שולחן השבת בבית הוריהם. אנא!

• חלק מהטור מעובד על-פי שיחותיו של הרבי מליובאוויטש

הכותבת היא בעלת “הבחירה שלי”, מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו: [email protected]

 

הדפס כתבה

27 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הלואי
    27/06/2014 11:45
    יהודי
  1. לא מזמן כשנסענו אם יהודי ת”ח ולמדנו תניא באוטובוס מירושלים לתל אביב, ישבו בסמוך ובחור ובחורה שהחזות שלהם העידה על חילוניות גמורה, תוך כדי הלימוד פנתה אלינו הבחורה ואמרה: אני מכיר את זה זה תניא. משיחה אם הבחורה, עלתה שהיא מאחת המשפחות החשובות ביותר מכפר חב”ד, ואם כל זה היא נמצאה שם, ומהיכרות שלי עם חב”ך, הם לא מפסיקים לבכות על כך, כי הם שחכו את עיקרון הצניעות שדיבר עליו הרבי הקדוש והטהור, ובמקום זה עסקו בעניינים אחרים שהרבי דיבר עליהם שהם חשובים מאוד, אבל אי אפשר שלא להתעלם מהפשיטת רגל של הצניעות והפתיחות והפשרנות בחב”ד.
    אני אומר זאת בכאב…

  2. נו, באמת...
    27/06/2014 13:15
    מתי
  3. חסידים שיצאו – לפני ואחרי:
    http://www.youtube.com/watch?v=s_QowugdOCE

  4. חסידים
    27/06/2014 13:56
    חל
  5. לצערי אני מכיר משפחה חסידית מאוד עם 6 ילדים שחזרה בשאלה לפני שהם חזרו בשאלה הם ניהי חבדניקים ואחרי זה הם חזרו בשאלה לגמרי ולצערי אנ מכיר עוד כמה חברה חסידים שחזרו בשאלה וצרכים להתפלל שהם יחזרן בתשבה

  6. זו טעות
    27/06/2014 14:30
    משה
  7. ליטאים קל להם להתקלקל כי אין להם מיפגשים חברתיים כל היום כמו טישים וחתונות והיללולות של הרבי ועצרות והפגנות אז יש להם זמן להתקלקל לאט ובטוח לחסידים יש מלא אירועים אז הם לא יכולים כל יום להשתנות כי שמים לב מהר אבל שמישהו אצלהם נושר הוא הכי גרוע בעולם כי כמה שהם סגורים לפני ככה השיחרור הכי חזק

  8. ההבדל בין לטאים לחסידים?
    27/06/2014 15:11
    חיים
  9. פחחחחחחחחחח

  10. היום יותר מתמיד!
    27/06/2014 16:26
    יהודי
  11. ב”ה
    נכון! היום יותר מתמיד מתייעצים עם הרבי דרך האגרות קודש.

    • יוני גרין   27/06/2014 17:02

      חוסר הבנה של מגיבים.
      היא לא כתבה שחסידים לא נושרים. אלא מה קורה איתם בשלב הבא…

      תלמדו לקרוא

  12. ההבדל בין חסידים וליטאים הוא
    27/06/2014 18:51
    המבדיל
  13. שלליטאים יש פחות את המסגרת הקהילתית וחרדי ליטאי זה נטו עבודת ה’ ופחות חשש מהקהילה, מקסימום מהמשפחה.
    לעומת זאת אצל החסידים הדגש הוא פחות על הקשר בינם לבוראם והדת שלהם היא יותר הקהילתיות, ואצל החסידים יש המון מה להפסיד (כל הווי הקהילה והאחווה בין אנשי אותה החצר) ולכן הם מתקשים יותר לצאת בשאלה בגלוי, והרבה נשארים חילונים ברוחם וחסידים בלבושם, ואם הם יוצאים הם חווים את משבר הבדידות בצורה עמוקה ביותר מה שאולי מחזיר אותם לקהילה (לא בהכרח לאמונה), ואצל הליטאים אין כ”כ לאן לחזור כי הקהילה מעולם לא הייתה שם.
    כמובן שגם כאן וגם כאן הרוב המוחלט הם עובדי ה’ אמיתיים ומדובר על המיעוט

    • הבדל המהותי בין ליטאים וחסידים   28/06/2014 23:48

      אצל החסידים יש לימוד ללא הרף על אהבת השם
      אצל הליטאים מלמדים כמה אתה חשוב
      רואים תמיד בשעת משברים עד כמה הם אלופים בלפלג את הציבור

  14. 2 דברים
    28/06/2014 21:39
    דליה
  15. שני דברים קורים לחסיד שנושר לעומת הליטאי:
    1. עפ”י רוב נשאר לו הרגש היהודי חסידי
    2. יש לו לאן לחזור כי בד”כ המשפחה יותר סבלנית
    כמעט כל המפורסמים, אנשי תקשורת שחזרו בשאלה למדו בישיבות ליטאיות!

  16. יותר מדי
    28/06/2014 21:40
    יוסי
  17. בל נשלה את עצמנו שמדובר בתחקיר אלא בתאוריה אז נא לעדכן כי שי עוד תיארויות

  18. יוצא בשאלה מבעלזא
    28/06/2014 23:48
    מאיר
  19. שלום.
    שמי מאיר ואני בעלזר לשעבר.
    שם משפחתי המקורי הוא טכובר.
    ברוכה הבאה למציאות 🙂

  20. אינך צודקת
    29/06/2014 00:20
    צבי
  21. מירי, בתור חסיד חב״ד לשעבר ואתאיסט בהווה ומן הסתם גם בעתיד, וכאדם שמאד מעורה בקהילת היוצאים בשאלה, אני יכול לומר לך שאינך צודקת. מרבית היוצאים בשאלה מהחסידים, הן חב״ד והן שאר החסידיות (ואני מכיר מאות!) אינם חוזרים לחיק החסידות. המקרים בהם זה קורה הם מתי מעט. ניתן לספור אותם על יד אחת. כמו כן אין הבדל מבחינה זו בין היוצאים מהמגזר החסידי למגזר הליטאי. את פשוט אינך מודעת לעובדות בשטח.

  22. לא מבינה מה הבעיה
    29/06/2014 00:33
    דורית
  23. מירי רשמה טור דעה. יכול להיות שהקצינה. יכול להיות שמהכרות אישית של כמה בחורי חבד נושרים. היא רואה עדיין את האהבה שלהם למקורות לרגש החם של החסידות. אנשים לוקחים את הטור שלה והופכים אןתו לעובדה מוגמרת. אני בטוחה שמירי כתבה אך ורק מראות והכרות אישית ולא כסטטיסטיקה או ידע נרחב בנושא.

  24. מירי את סתם משמיצה!!!
    29/06/2014 01:20
    חסיד
  25. תחזרי בך מהר!!!!

  26. מאיר טכובר אין לך מושג כמה פעמים אני נזכר בך אתה עולה לי מלא פעמים במחשבות
    29/06/2014 01:22
    דב
  27. אני מתגעגע אליך היינו ביחד בגיל צעיר באותו חידר היית ילד מבריק חד וחזק
    אני מתפלא עליך שכבר עברו הרבה שנים והייתי בטוח שתחזור כבר כלנו מחכים לך בסבר פנים יפות היום מקרבים את כלם בחזרה

  28. לא הבנתי מה בדיוק מטרת הטור
    29/06/2014 01:34
    חלי
  29. להראות שחסידים עדיפים על ליטאים?? מה רצית? להרגיש טוב? אם כותבים מחשבות מנותקות הן עדיין לא הופכות להיות המציאות.

  30. פחחח
    29/06/2014 02:50
    חיה
  31. את פשוט רוצה לחשוב שהחסידות טובה יותר? או אולי עדיפה יותר?
    דמיון דתי שופע:)

  32. בתור חבדניק לשעבר ...
    29/06/2014 04:51
    חבדניק לשעבר..
  33. הייתי מנסח זאת מעט אחרת…
    יוצאים לשאלה יוצאי חסידות חבד נשארים עם פחות משקעים לסביבתם הקודמת עקב אורח חיים מעט יותר פתוח המעודד שאלת שאלות.
    לעומת יוצאים מהזרם הליטאי שעדין חשים זעם בליבם על החברה שלא היתה מסוגלת להכיל אותם.
    לבוא ולומר שאחוז גדול מהיוצאים החסידיים ימצא את עצמו נשוי ליוצאת לשעבר ועם מגבעת זה קישקוש. ובד”כ מי שלא מצא את עצמו בעולם החילוני (לימודים אקדמים, זוגיות, כמו גם מבחינה חברתית) יחזור חזרה אל הבועה אותה הוא מכיר ותספק לו “מצע גידול”..
    לא אשכח את המנהג שכאשר בחור מתחיל “לפרוק עול” ישר היו רצים לנסות לחתן אותו…. מנחשים למה?

  34. הכותבת מציינת עובדה שהרגש החסידי תורם רבות לנושרים שחוזרים למוטב
    29/06/2014 06:25
    חבדני״ק
  35. לא להתלהם תקראו היטב ותבינו . ס״ה הכותבת מציינת שאצל חסידים יש רגש חסידי שתורם לחזרת הנושרים . וזו המציאות גם אם יש יוצאים מהכלל . אבל זו עובדה שהרגש החסידי מציל רבים שחוזרים למוטב . אין כאן הקנטה לשיטת הליטאים חלילה , אב אחד לכולנו . כולם בניו של הקב״ה , והרבי מחב״ד קירב את כולם . חסידים ליטאים אשכנזים וספרדים באהבת ישראל .

  36. מאמר יפה אבל ד
    29/06/2014 07:40
    יהודה
  37. אין מושג של חוזר בשאלה אלא יוצא בשאלה וגם זה אינו נכון לגבי רוב היוצאים בשאלה .
    כיון שיוצא בשאלה זהו אחד שעוזב את הדת פאת שאלות קשות שיש לו על הדת ולא מצליח לקבל עליהם תשובות. ןעוזב.
    היום רובם יוצאים “בתאווה” ללא שום קושיא על הנהלות הבורא כיון שלא למדו מספיק בכדי לתהות על קיומו של אלוקים. פשוט העולם בחוץ קורץ יותר מאשר העולם הדתי והרוחני

  38. כנסו !!!
    29/06/2014 14:08
    נועה
  39. קראתי בפייסבוק שיתופים בגנות הכתבה מכמה חברים שלי, הדברים הנכתבים שם איומים. ללא הכרות אישית עם מירי אני קראתי בין השורות כאב אבל עם כל זה שילד סר מהדרך הוא עדיין שם אוחז בחינוך החסידי שהשרישו בו, כואב קצת שהכללת מגזר שלם, אומנם שם קצת יותר קשה לקבל בחזרה ילדים אובדים !!! אך גם אצל החסדים יש אנשים שמוקעים ואפילו יושבים שבעה על ילדהם שעזבו את הדת.
    אני מנסה לדון את מירי לכף זכות, ולקרוא את הטור כנסיון והתבוננות אישית ולא כסטטיסטיקה שמן הסתם היא לא עשתה.
    מירי אישה יקרה ! אפשר לראות בכתבות קודמות שהיא העלתה…שיש לה נשמה חסידית תמימה ואמיתית !
    עלי והצלחי, ולעולם אל תתנצלי בפני מי שמלעיג אותך ברבים!
    באיזשהו מקום העלת לי חיוך ענק על השפתיים של מישהי שלא רואה ממטר וכותבת את אשר על ליבה!

  40. לדעתי
    29/06/2014 15:17
    אלחנן
  41. גב׳ שניארסון הנכבדה
    כחסידת חב״ד קצת פיספת בטורך
    כמה שהכרתי את חסידות חבד היא איננה חסידות סגורה ואף יתרה מכך מקרבת אל שורתיה את כל המעונין להידבק בתורת אדמוריה
    רצית לברך ונמצאת מקללת…כשבאים לומר מעלה על חוג /חסידות/זרם
    אין צורך לאמר במה הוא יותר טוב מהשני … מספיק למנות את מעלותיו מבלי למנות את חסרון מתנגדיו!
    לענין הנשירה יש כאן המון מקום לוויכוח
    האם חסיד לבוש בכתונת פסים שאינו מאמין … ואף כופר עדיף על ליטאי שפרק עול ולובש גינס?
    ההבדל המהותי כי אברך ליטאי שמתפרנס בכולל או מתקשה ללמוד אך נאסר עליו לצאת לעבוד ומיד כשיצא ימחק מהחברה .. הוא גורם להרס נורא ולכליון של יהדות הליטאית כי ההשמצות שם על בעלי בתים עוברות את הטעם הטוב וגורמות. לרבים להזרק על מחוץ למחנה
    מה של יקרה אצל צעיר חסיד שיצא להתפרנס בכבוד
    אך מאידך בחור חסידי שיחליט לקצר את פיאותיו או לשנות את מלבושו-יזרק. מביתו ויוכרז כגוי ערל
    זה לא הבגד ולא העבודה
    זה פשוט דור שמאמין במיתוג ולא בתוכן
    כל בחור ישיבה חסיד או ליטאי שהתחנך בישיבות על אדני תורת המה יגידו! כשרבותיו חושבים על שמם ושם המוסד אתו הם מנהלים במקום על טובתו והתאמתו של כל תלמיד ודאגה יומיומית למצב הרוחני והגשמי שלו כאשר ישיבות נמדדות. על פי תורת ה״לייק״ ולו עפי תורת הסוד כאשר יחצנים ומנהלים נשכרים למתג ישיבות ורשמים מתרוצצים ומקבלים שכר על פי ראש …
    אל תבאו חשבון עם הנושרים הגיע הזמן לבדוק מדוע העץ לא חזק להצמיח פירות שלא ינשרו טרם זמנם … מדוע הפירות נופלים מהעץ ומתגלגלים רחוק…. מהשורשים
    וכן אני חסיד של עשה לך רב !
    אבל איפה הרב שלא קונים אותו?

  42. את אישה נאה ודורשת נאה ומקיימת נאה חזקי ואמצי מזל הצלחה מאת ה
    29/06/2014 16:39
    היליק
  43. אני למדתי בתומכיתמימים בלוד ונכון להיום אני תמים מאוד כמו התם של רבי נחמן מסיורי מעשיות זכותו יגן עלינו

  44. פרט נוסף ששכחת לציין
    29/06/2014 17:15
    הערה
  45. בדרך כלל גם הספרדים יותר נוטים לא לעזוב את הדת לגמרי לעומת אשכנזים. וכן להיפך הספרדים מתקרבים יותר מהאשכנזים. אז כנראה יש לחסידים איזה דמיון כל שהוא בצורה איך שהם תופסים את הדת.

    • אני טוב טוב   10/07/2016 20:43

      מאיר מאיר מה יהיה איתך אתה היחיד שנשארת מאחורה בלי משפחה ובלי ילדים יש תקווה

  46. למה לכתוב
    30/06/2014 22:53
    צבי
  47. אני יוצא בשאלה ומתגורר בירושלים ורוב קהילת היוצאים בירושלים הם חסידים ולא אמנה כאן שמות…
    יתרה מכך בחסידויות החיצוניות היא העיקר ורוב המשפחות לא בקשר עם הילדים כי הם אינם יכולים לסבול את החיצוניות ואצל הליטאים זה שונה …
    הקריאה שלך לשמוע לרב גם אם לא מבינים מביעים את גודל הבורות והטמטום שאת מייצגת תשאלי את חסידי בלעז ששמעו לרבה בשואה ואין כאן העט מלתאר ולהעריך כמה אנשים סבלו מהמיתוס הזה של “לשמוע לרב” וכמה מחלוקות וצרות סבלנו בעם ישראל בגלל זה…..ושוב לא יכול להאריך עח זה לב דאפשר לעשות דוקטורט
    זה שאת לא רוצה לקחת אחריות לחייך ואת מפילה את זה על דמות ממש חבל..