רוצה בחירות? בנט: “פייק משבר. אפשר לפתור אותו ב-10 דקות”

בקואליציה יש מי שחושדים: נתניהו לא פותר את המשבר משום שהוא רוצה בחירות, אך לא רוצה להצטייר כמי שהוביל להן • בינתיים: ליברמן מסרב לתמוך בחוק הגיוס שתציג שקד בממשלה - וכחלון לא מוכן להצביע בעד, אם 'ישראל ביתנו' מתנגדת • האם הפתרון ימתין עד שנתניהו יחזור ביום ו'?
אריה ריבקינד
י"ז אדר התשע"ח / 04.03.2018 18:12

האם יש תיאום בין סביבת ראש הממשלה לבין סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שעורר לפתע את משבר חוק הגיוס? בקואליציה יש מי שחושדים כי נתניהו לא פותר את המשבר משום שהוא עצמו רוצה בחירות, אך לא רוצה להיתפס כמי שהוביל להן.

לפי דיווח של מיכאל שמש ב’כאן’, השר נפתלי בנט אמר לחברי מפלגתו על משבר חוק הגיוס: “זה פייק משבר, אם נתניהו רוצה לפתור אותו הוא יכול לעשות זאת בעשר דקות”.

על התיווך בין הצדדים, בזמן שראש הממשלה נמצא בארצות הברית, הופקדו שר התיירות יריב לוין והשר זאב אלקין, אולם למרות שיש מגעים בין הצדדים – צוות המו”מ לא מתכנס לפי שעה.

הבוקר החריפו השניים את הטון בנוגע לפתרון המשבר, ואיימו למשוך את ידיהם מניסיונות הגישור סביב חוק הגיוס.

“נמאס לנו”, אמרו אנשי צוות המשא ומתן של הליכוד. “ליצמן לא זז מילימטר, כחלון וליברמן לא מגלים נכונות לפשרה. אם זה יישאר ככה, אין טעם להמשיך בתיווך. שינסו להגיע לפשרה לבד עם עצמם”.

בליכוד הבהירו כי יהיו מוכנים לשבת עם נציגי הסיעות החרדיות רק בתנאי שכל סיעות הקואליציה, כולל ישראל ביתנו, יביעו מראש הסכמה לאשר בממשלה נוסח של חוק הגיוס החדש – שאותו תציג שרת המשפטים איילת שקד, ויכלול התאמת חוק הגיוס, שעבר כבר בשלוש קריאות בראשית הקדנציה, לדרישות של בג”ץ.

אלא שליברמן מסרב לתמוך בחוק הגיוס בממשלה, ומשה כחלון אינו מוכן לתת יד למהלך אם ‘ישראל ביתנו’ מתנגדת – מה שיפגע בו בקרב בוחריו.

לפי ‘כאן’, שר האוצר משה כחלון תקף היום בשיחות סגורות את שר הביטחון אביגדור ליברמן, ואמר כי הוא לא מתכוון לתת ליו”ר ישראל ביתנו “לעשות סיבוב” על הגב שלו. כחלון הוסיף: “הפעם, מפלגת כולנו תצביע כמו ישראל ביתנו” .

אם הפתרון לפלונטר ימתין עד שנתניהו יחזור ארצה ביום שישי, המשמעות היא קיצור לוח הזמנים לפתרון בשבוע, כאשר מנגד כחלון דורש להעביר את התקציב עד ה-15 לחודש.

“אנחנו הסכמנו ללכת על תקציב לשנת 2019 כי חשבנו שהממשלה הזאת רוצה לכלות את ימיה”, צוטט בכיר בכולנו בחדשות 2. “אם לא כך, זה בסדר גמור ונלך לבחירות. עד ה-15 במרס התקציב עובר, ולא – המשמעות ברורה: פירוק הממשלה ובחירות”.

לפי דיווח ב’כאן’, רוב חברי הכנסת החרדים מוכנים להתגמש, ולוותר על הדרישה כי קודם כל יש לאשר את חוק גיוס ורק אחר כך את תקציב המדינה.

למרות שלא יודו בכך בפומבי, בשיחות מאחורי הקלעים מוכנים יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני מדגל התורה, ואנשי ש”ס להסתפק בתמורה סמלית, כמו אישור של חוק הגיוס בוועדת שרים לחקיקה בלבד, ולא בכנסת.

אולם, מי שבולם בעצם את המהלך הוא סגן שר הבריאות יעקב ליצמן – שאינו מוכן לוותר על דרישת אישור חוק הגיוס בכנסת באופן מלא, ורק אחר כך אישור תקציב. כך למעשה מסונדלות שתי המפלגות החרדיות לעמדתו.

בפתח ועדת הכספים נשאל היום יו”ר הוועדה משה גפני על המשבר, שנראה כי הוא עצמו קצת נגרר אליו אחרי ליצמן – והשיב:  “אני חושב שנעשים פה מעשים לא הגונים מבחינת הקואליציה אבל נחכה לראות, אולי זה יסתדר בסוף. אם לא יסתדר – נלך לבחירות. מה אפשר לעשות? אני לא רוצה ללכת לבחירות. על אף שמבין המפלגות אנחנו תמיד עולים בסקרים”.

ומה אומרים באופוזיציה?

יו”ר המחנה הציוני, אבי גבאי, כתב אחר הצהריים בדף הפייסבוק שלו: “אני לא נותן  למיצג השווא הפוליטי התורן לבלבל אותי: נתנגד ולא נאפשר להצעת חוק הגיוס לעבור, אבל השיח אודותיה מאפשר לנתניהו ולשותפיו להסתתר מאחורי הסיפור האמיתי: ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות ושותפיו לממשלה שאיבדו את עמוד השדרה ואת התוקף המוסרי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות