“שובר שיאים, רטוריקה שתלטנית”: מה חושב השופט החדש על בג”ץ’?

המינוי של השרה איילת שקד תקף בעבר את בית המשפט העליון בעמוד הפייסבוק שלו, בו חשף בגלוי את עמדותיו • בפוסטים העביר ביקורת חריפה על האקטיביזם השיפוטי בישראל • כשבוע לפני מינויו העמוד הוסר
אריה ריבקינד
י"ג אדר התשע"ח / 27.02.2018 23:27

פרופ’ אלכס שטיין, אשר נבחר לאחרונה לשופט בבית המשפט העליון לאחר ששרת המשפטים נלחמה במשך תקופה ארוכה למען בחירתו, היה עד לאחרונה אלמוני לחלוטין עבור הציבור הישראלי.

אלא ששורה של ציטוטים מתוך חשבון הפייסבוק האישי שלו, אשר יחשפו בסוף השבוע בעיתון ‘בשבע, ופורסמו הערב (שלישי) בחדשות 2, מבהירים היטב מדוע איילת שקד חפצה שהשופט שלא גר בישראל ב-15 השנים האחרונות, ייבחר.

מדובר בחשבון פייסבוק שהדברים שנכתבו בו הוגבלו לצפייה לחבריו בלבד, ובהם כתב את דעותיו בשורה של נושאים, בין היתר על האקטיביזם השיפוטי של בית המשפט העליון.

“האקטיביזם השיפוטי הישראלי שובר שיאים: אין דרישה אמיתית לזכות עמידה והכל שפיט, אין ‘שאלה פוליטית’. למרות שבית המשפט העליון פוסל חוקים של הכנסת לעתים נדירות, הרטוריקה שלו שתלטנית. הוא דורש סמכויות במסווה של בלמים ואיזונים”, כתב שטיין בשנת 2015, הרבה לפני שחשב שימונה אי פעם כשופט ב’עליון’ בישראל.

בזמן צוק איתן העלה הפרופסור שורה של פוסטים שבהם דן במדיניות צה”ל. הוא טען שצה”ל לא צריך להגיב באופן מידתי כלפי חמאס, אלא להתחשב בעיקרון של מי התוקפן.

“הגישה שלי לגבי מידתיות היא שהמשפט הבין לאומי צריך להיות מתואם המציאות, עם הלחימה המודרנית ועם ההגיון הבריא. המחשבה שמידתיות מחייבת מדינה גדולה לשמור על איזון מתמטי במספר ההרוגים בשני הצדדים היא מגוחכת ובלתי מתקבלת על הדעת”, כתב.

בהקשר זה כתב שטיין: “ישראל לא כובשת את עזה לכן היא מחויבת רק לצמצם את הפגיעה באזרחי עזה בזמן שהיא מגנה על עצמה מפני מתקפות הטילים של החמאס. מאותה סיבה היא לא מחויבת לספק לעזה חשמל או גז למרות שהיא עושה זאת משיקולים הומניטריים”.

כשבוע לפני בחירתו לכהונת שופט על ידי הוועדה לבחירת שופטים סגר פרופ’ שטיין את חשבון הפייסבוק שלו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות