החרדים: להצביע על חוק הגיוס ביום ד’ • ליברמן: “נגד. זה מחטף”

מזכיר המועצת שיגר מכתב: "נתבקשתם מרבותינו להעביר את חוק הגיוס לפני התקציב" - והח"כים דורשים להצביע כבר ביום ד' על החוק • ישראל ביתנו: מחטף. נצביע נגד החוק • דרעי: כל מרכיבי הקואליציה מחויבים לחוק הגיוס • הפורום לשיוון בנטל: "אין גבול לזלזול של הפוליטיקאים החרדים"
אריה ריבקינד
י"א אדר התשע"ח / 26.02.2018 14:22

מתיחות בקואליציה סביב חוק הגיוס: יהדות התורה וש”ס הציגו היום (שני) דרישה להצביע כבר ביום רביעי הקרוב בקריאה טרומית על חוק יסוד לימוד תורה.

זאת משום שלא תהיה עוד הזדמנות במושב החורף לעלות את החוק, שכן סופו של המושב יוקדש להעברת תקציב המדינה לשנת 2019.

במכתב שהעביר היום מזכיר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל מרדכי שטרן לחברי הכנסת של הסיעה הוא מציין כי בישיבת מועצת גדולי התורה ביום חמישי “נתבקשתם מרבותינו  להעביר את חוק גיוס בני הישיבות לפני אישור התקציב”.

בעקבות כך,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הפעיל את ח”כ ישראל איכלר בנשיאות הכנסת, כדי להכניס את ההצבעה על  החוק בסדר היום.

בתגובה, לפי דיווח בוואלה, גורמים בסיעת ישראל ביתנו וכולנו בחנו עם גורמים באופוזיציה האם בכוונתם להעלות להצבעה את הצעת החוק לפיזור הכנסת, כדי שיוכלו להשתמש בו כאיום נגדי לדרישותיהם.

טיוטת החוק, שמטרתו להכיר בלימוד תורה בישיבות ובכוללים כ”ערך יסוד”, גובשה בתגובה לפסילת חוק הגיוס על ידי בג”ץ לפני יותר מארבעה חודשים.

עם זאת, בחוק יסוד לימוד התורה המעודכן שיגישו המפלגות החרדיות הוסר סעיף 3 להצעת החוק, לפיו “יראו במי שקיבלו על עצמם להתמסר לתלמוד תורה למשך תקופה ארוכה כמי שמשרתים את העם היהודי, ותוכר זכותם לדחיית חובות אחרים ובהם שירות בטחוני או לאומי. הזכות תובטח בחוק או מכוחו”.

הסעיף הוסר מחשש שהוא יעורר התנגדות חריפה בקואליציה.

שני הסעיפים שנותרו קובעים כי “לימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי” וכי “מדינת ישראל כמדינה יהודית רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה”.

מעבר לכך יגישו הסיעות החרדיות חוק נוסף,  בו יופיעו סעיפים טכניים שנועדו לתקן את פסילת בג”ץ בחוק הקודם.

יו”ר ש”ס, השר אריה דרעי – שחגג היום בחדר סיעתו יום הולדת –  התייחס  בישיבת הסיעה לדרישה לאשר בקריאה טרומית את חוק הגיוס: “ראש הממשלה הנחה מיד אחרי פסילת בג”ץ לעשות הכל כדי לתקן את החוק במהירות האפשרית. לצערנו התברר שהמלאכה אינה פשוטה, לא מצד שותפינו בקואליציה אלא מצד למצוא פתרון משפטי, כדי שלא נבוא למצב שבית המשפט יבטל את החוק עוד פעם”.

לדבריו, “לקח זמן עד שהצלחנו למצוא פתרון משפטי, היום הנחנו את זה על שולחן הכנסת. אנחנו יודעים שהזמן קצר ודורשים ליישם את ההסכם הקואליציוני. ביום רביעי נביא את זה לקריאה טרומית. אני משוכנע שלמרות שאני שומע קולות כאלה ואחרים שכולם יבינו שלא שינינו דבר וכל מרכיבי הקואליציה מחויבים לחוק הגיוס שהיה עד פסילת בג”ץ”.

דרעי המשיך: “בית המשפט אמר שהחוק לא שוויוני וכדי לעשות את החוק שוויוני אמרנו את מה שבן גוריון אמר לפני שבעים שנה, שהמדינה מכירה בלימוד התורה כערך ולכן יש בחורי ישיבות שלומדים תורה ואחרים משרתים.  אין כאן שינוי ואני מקווה שמרכיבי הקואליציה יבינו שכמו שהיינו שותפים הכי נאמנים ויציבים בקואליציה, כך נמשיך ולא תהיה סיבה שנכנס לעימותים בסיפור הזה”.

מכתב המועצת, חוק הגיוס

לעומת זאת, יו״ר סיעת סיעת ישראל ביתנו, ח״כ רוברט אילטוב, פנה היום בשם סיעת ישראל ביתנו במכתב ליו״ר הקואליציה ח״כ דודי אמסלם, בדרישה שלא להעלות ביום רביעי להצבעה את חוק הגיוס.

במכתב מבהיר ח״כ אילטוב כי במידה והחוק יעלה להצבעה, סיעת ישראל ביתנו, כולל השרה סופה לנדבר, תצביע כולה נגד החוק. “בישיבת ראשי הקואליציה השבוע, נושא גיוס החרדים כלל לא עלה לדיון ולכן העלאת החוק הינה בגדר מחטף שאנו לא יכולים לקבלו”, כתב.

בתוך כך, הפורום לשיווין בנטל פה לשר אביגדור ליברמן ודרש: “הטל וטו על חוק הגיוס החדש”.

בפורום הוסיפו: “אין גבול לזלזול של הפוליטיקאים החרדים בציבור הישראלי.. אין שום סיכוי שחוק זה יאושר משפטית או ציבורית, ואם יחוקק בכנסת זו יבוטל בכנסת הבאה. מצפים מליברמן שיטיל וטו כמו שהוא דרש משר הביטחון ברק בסיבוב הקודם של חוק הגיוס”.

ביום חמישי האחרון התכנסה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל והורתה לחברי הכנסת לקדם את חוק הגיוס – חוק יסוד ערך לימוד התורה, עוד לפני אישור תקציב המדינה, ולעמוד על המשמר בעניין גיוס הבנות כדי שהמצב יישאר כקדמותו.

כפי שדווח בחרדים 10, נתניהו מבקש מהנציגים החרדים לדחות את תיקון חוק הגיוס למושב הקיץ של הכנסת, וזאת בשל מצבו התקשורתי הרגיש בימים אלו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות