‘צהר’ הקימו מערכת כשרות נגד הרבנות • רבנים: “נזק בלתי הפיך”

'צהר' יספקו בשלב הראשוני תעודה בה נכתב כי המקום עבר אישור של פיקוח מזון, אך ללא שימוש במילה 'כשר' • בצהר הכשירו משגיחים ומשגיחות – הנשים היוו את מרבית המשתתפות בקורס • 'חותם': "הונאת כשרות בקנה מידה שלא היה כדוגמתו" • וכמה ישלמו על השירות בכשרות של צהר?
יוסף גרינבוים
י"א אדר התשע"ח / 26.02.2018 11:06

ארגון רבני צהר הכריז הבוקר (שני) על הקמת מערך כשרות חדש, שיהווה אלטרנטיבה למה שהם מכנים מונופול הרבנות הראשית בתחום.

במסיבת עיתונאים שהתקיימה בתל אביב הציגו בארגון את הרבנים ובעלי התפקידים השונים שיפעלו במערך הכשרות החדש.

ההודעה של הארגון מגיעה בצל פסיקה של בג”ץ שהתקבלה לאחרונה, לפיה בתי עסק יוכלו להציג ללקוחותיהם כתב השגחה שאינו מטעם הרבנות הראשית – כל עוד הם אינם משתמשים בשורש המילה “כשר”, על כל הטיותיה.

בארגון רבני צהר יספקו לבתי העסק בשלב הראשוני תעודה בה נכתב כי המקום עבר אישור של פיקוח מזון, אך ללא שימוש במילה כשר.

בתקופה האחרונה הכשירו בארגון משגיחים ומשגיחות, שהיוו את מרבית המשתתפות בקורס שהעביר מנהל מערך הכשרות ברבנות הראשית לישראל לשעבר, הרב אורן דובדבני.

דובדבני אמר: ”לא זזים כהוא זה מההלכה המקובלת דורי דורות. אנחנו נמצאים בשבילכם, הציבור, בתוך המסעדות. ואנחנו כאן בשביל בעלי המסעדות. בניסיון שלי ראיתי כמה דרוש לשפר ולעבוד מתוך תחושה של עבודת צוות ועבודה משותפת”.

ומה עלויות ההתקשרות הצפויות במסגרת צהר?

700 שקל חודש לדוכן, 1,050 שקל למסעדה בשרית קטנה, 900 שקל למסעדה חלבית קטנה, 1,700 שקל למסעדה בשרית גדולה, 1,350 שקל למסעדה חלבית גדולה. כשרות מהדרין תהיה יקרה מעט יותר, ותעלה 900 שקל לדוכן, ו-2,860-1,100 שקל למסעדה בשרית גדולה.

“ניסיון של צהר להחריב את היהדות הממלכתית”

בעקבות המהלך, רבנים בכירים בציונות הדתית מותחים ביקורת על ארגון רבני צהר.

הרבנים – ביניהם,הרב דב ליאור, הרב אליקים לבנון והרב שמואל אליהו, אומרים: ”הרבנות הראשית לישראל היא הגוף הציבורי אשר עליו מוטלת האחריות הגדולה של פיתוח ושמירת המערכות התורניות- הדתיות במדינת ישראל.

“כל פגיעה בבלעדיות של הרבנות הראשית, משמעותה, נזק בלתי הפיך למערכות הדתיות במדינה. מערכת הכשרות היא אחת המערכות החשובות המנוהלות עעל ידי הרבנות הראשית. אם יש רצון לשפר, כל תהליך כזה יכול לבוא אך ורק תחת סמכותה של הרבנות הראשית.

“אל לנו להתפתות לקולות הנשמעים, ומבקשים להקים מערכת נפרדת, לכשרות או לתחום אחר בחיי התורה בארץ ישראל”.

הרבנים קובעים כי הקמת מערכת פרטית מזיקה להמשך ההתקדמות בנושאים הללו. ”תורת ישראל, תתחזק ותתגבר כאשר יתחברו הכל תחת המערכות של הרבנות הראשית, ומתוך השותפות יחד, נבנה ונקדם את חיי התורה במדינת ישראל”.

גם בארגון חותם תוקפים את מערך הכשרות של ארגון רבני צהר: “מצער לראות שהתעסקותם של ארגון צהר הינה בבחינת מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו. אנו נתקלים היום בעוד ניסיון של צהר להחריב את היהדות הממלכתית של המדינה, ולהחליש בכל דרך את הרבנות הראשית.

”חשוב להבין, כשרות שאינה ממלכתית משמעותה הונאת כשרות בקנה מידה שלא היה כדוגמתו, כל גוף יוכל להדפיס תעודת כשרות ולהציע פייק כשרות תוך ניצול חוסר ההבנה של הצרכן הממוצע בנושא כשרות”.

בארגון חותם קוראים לציבור שלא לצרוך מוצר שאינו תחת כשרות הרבנות הראשית.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ובית יוסף, ובדצי,ם למיניהם. ארגון חותם קורא מה ???????????
    26/02/2018 23:59
    נוטל קורות..
  1. צביעות מדה מגונה………

  2. לא הבנתי
    27/02/2018 01:34
    רק שאלה
  3. למה כשרות של צהר מזעזעת? עדה, אגו”י, שארית, ב”י, מחפוד ורובין וכל השאר, מה הן בדיוק? עמותות ללא מטרות רווח? על מה יצא הקצף שמישהו יואיל בטובו ויסביר לי.
    לא רואה פה שום הבדל, למה יש כאלה שלהם זה מותר ולאחרים מרימים גבה ומעקמים את האף

    • אלבז   18/06/2018 17:24

      צודק

  4. קורס המשגיחות שערך צהר היה מיועד לנשים בלבד
    27/02/2018 15:31
    עליזה
  5. קורס המשגיחות שערך צהר כלל רק נשים
    ולא כפי שנאמר (בטח בטעות) בכתבה.