פרס בפעם האחרונה בבית הלבן • מקבל ‘מדליית הזהב של הקונגרס’

נשיא המדינה המסיים את תפקידו הגיע לביקור פרידה מיוחד מברק אובמה • הציע מתווה חדש לשחרור פולארד • יישא אחר הצהריים נאום בפני הנהגת שני בתי הקונגרס של ארצות הברית
נחמן גור
כ"ח סיון התשע"ד / 26.06.2014 09:50

ביקור מדיני אחרון בארה”ב:  במה שהוא אולי ביקורו הרשמי האחרון כנשיא מעבר לים, הגיש נשיא המדינה שמעון פרס לנשיא ארה”ב ברק אובמה יוזמה חדשה ושונה מקודמותיה לשחרור המרגל היהודי יונתן פולארד.

פרס נפגש אמש (רביעי) עם אובמה בבית הלבן, ושוחח עמו גם על סוגיית פולארד, שעומדת במחלוקת בין ישראל לארה”ב קרוב ל-30 שנה. פרס העלה הצעה חדשה לשחרור, שתואמת גם את דעתה של משפחת המרגל היהודי.

הנשיא הגיש לאובמה מתווה של מסלול חדש שיוביל לבקשה שתקצר את עונשו של פולארד, ותוביל לחנינה באמצעים משפטיים. אובמה, בתגובה, אמנם לא הבטיח לפרס שפולארד ישוחרר – אבל אמר כי הוא יעביר את הבקשה לתובע הכללי האמריקני על מנת שידון בכך.

במהלך השיחה העלה פרס בפני אובמה גם את סוגיית החטיפה של שלושת הנערים. בתגובה אמר אובמה: “לבנו עם המשפחות של הנערים החטופים ועם מדינת ישראל. מרגע שהתרחשה החטיפה ארצות הברית מתואמת עם ישראל. ארצות הברית תמשיך לסייע ולעשות כל ביכולתה יחד עם מדינת ישראל כדי להשיב את הנערים החטופים לביתם”.

עם הגיעו של פרס לבית הלבן אמר לו אובמה: “זה כבוד גדול לארח את הנשיא פרס בבית הלבן, וזה כבוד גדול שהקונגרס האמריקאי העביר חקיקה להענקת מדליית הזהב של הקונגרס לשמעון פרס. אין מישהו ראוי יותר מהנשיא פרס לקבל את מדליית הקונגרס”, אמר והוסיף כי זה נדיר כי אותו אדם מקבל הן את מדליית החירות ואת מדליית הקונגרס.

אחר צאתו מהמפגש עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שוחח נשיא המדינה היוצא שמעון פרס עם עיתונאים. “הנשיא פתח ואמר שעניין שלושת החטופים עומד בראש מעייניו”, סיפר פרס, “הוא מבין את הכאב והוא יעשה כל מה שאפשר לסייע להביאם הביתה בריאים ושלמים. הוא מבין בדיוק את ההרגשה של האימהות והמשפחות וזה נוגע בליבו”.

הנשיא סיפר, באופן כללי ובלי להיכנס לפרטים, כי הנושא של יונתן פולארד עלה במפגש האישי בין שני הנשיאים. “הצעתי הצעה מסויימת, אך לא אגיד מה היא”, אמר פרס וסיפר כי אובמה אמר שהתובע הכללי של ארה”ב יעיין בהצעה.

פרס סיפר כי מדובר בהצעה שבני משפחתו של פולארד העלו בפניו. “אם אפרסם, זה רק יקלקל”, הדגיש, “אני לא יכול להגיד שהוא ענה לי על המקום, אני לא רוצה ללכת יותר ממה שהוא אמר – התשובה שלו הייתה התובע הכללי, זה שייך לו, והוא יחליט”.

מסגרת ביקורו המדיני בארצות הברית יישא פרס היום אחר הצהריים נאום מדיני בפני הנהגת שני בתי הקונגרס של ארצות הברית.  במהלך האירוע, יעניק סגן נשיא ארה”ב ג’ו ביידן את “מדליית הזהב של הקונגרס” לנשיא פרס בטקס חגיגי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות