היועץ: “מובן שקשה להגיש אישום נגד רה”מ, אך אם יהיו ראיות – אגיש

ומיים אחרי שהוגשו לידיו המלצות המשטרה נגד נתניהו, ועל רקע הדיווחים על מתיחות בין המשטרה לבין הפרקליטות - מנדלבליט הגיב הערב לראשונה: "החקירות התנהלו לפי הספר רק הראיות ידברו, רק הדין יקבע"
חיים טוויל
ל' שבט התשע"ח / 15.02.2018 20:48

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיב הערב (חמישי) לראשונה, באירוע באוניברסיטת תל אביב, על המלצות המשטרה שהוגשו לידיו לפני יומיים.

היועץ התחייב כי המשך התהליך המשפטי בתיקים יתקיים “ללא עיכובים”. לצד זאת, הוא ציין כי ייתכן שיהיה צורך בהשלמות חקירה נוספות, טרם קבלת החלטה בתיקים.

“זוהי דרכן של חקירות מורכבות”, הסביר היועץ המשפטי. הוא הדגיש: “תהליך קבלת ההחלטות יתקבל בצורה מקצועית וישרה, תוך התעלמות מרעשי רקע”.

על האפשרות שיוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה – אמר מנדלבליט: “אני מקצוען. מובן שקשה לי להגיש אישום נגד ראש הממשלה, אבל אם יהיו ראיות ודין נגדו – אגיש אישום כמו נגד כל אחד אחר”.

הוא הדגיש: “ראש הממשלה הוא בחזקת חף מפשע. מובן שלהמלצות יש משמעות, אך אין להן תוקף משפטי. אם נגיע לכדי כתב אישום, נצטרך לשקול את הדברים. זה לא פשוט”.

על רקע הדיווח בחדשות 2 כי קיימת מתיחות בין הפרקליטות למשטרה סביב ההמלצות להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין לקיחת שוחד – אמר היועץ:

“אני שומע מדי פעם על פרסומים כאילו קיימות מתיחויות או עימותים כאלה ואחרים בין גורמי המשטרה לבין הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה. אני מזהה את הניסיונות השונים לפלג בין הגופים, ליצור חיץ ובידול. אני מבקש לנצל את ההזדמנות הזו כדי להבהיר פעם נוספת – התביעה הכללית ומשטרת ישראל עובדים בשיתוף פעולה הדוק ומצוין בתחום אכיפת החוק. המטרה שלנו היא משותפת – הבטחת שלטון החוק במדינת ישראל”.

“הדרך שלנו היא משותפת – הפיכת כל אבן לשם גילוי האמת והוצאתה לאור”, הוסיך מנדלבליט. “האתוס המקצועי שלנו הוא משותף – הליכה לאור העובדות המתגלות ולדין החל עליהם ומחויבות לאינטרס הציבורי, ולהם בלבד – אין איש מעל החוק, ואין אדם חסין מפיו”.

מנדל בליט אמר עוד: “ההפגנות, הנאומים, הציוצים וקולות הרקע לא השפיעו כהוא זה על עבודתנו, ולא ישפיעו גם על המשך התהליך”, הכריז מנדלבליט. “אני דוחה בכל תוקף טענות כאילו מי מהגורמים פעל משיקולים זרים שאינם מקצועיים, או מטרה שאיננה חקר האמת ושמירה על שלטון החוק. כל הגורמים המעורבים בחקירה פעלו ופועלים כנאמני שלטון החוק.

“אני ער לעניין הציבורי הרב שהן מעוררות, וחשוב לי להדגיש – כל ההחלטות שהתקבלו ויתקבלו מבוססות רק על ראיות ודין. זו המחוייבות שלנו לאזרחי מדינת ישראל שאותם אנחנו משרתים. רק הראיות ידברו, רק הדין יקבע. שום שיקול חיצוני או זר לא ישפיע על ההחלטה”.

אתמול דיווח גיא פלג בחדשות 2, כי בפרקליטות המדינה טוענים שתיקי החקירה בעניינו של ראש הממשלה אינם בשלים להעברה אליהם. “זה מצב אבסורדי שרק היום אחר הצהריים, כמעט יממה לאחר הפרסום של המשטרה, הגיע התיק ואיתו סיכום החקירה. כלומר בזמן פרסום ההמלצות רק ההודעה לעיתונות היתה בידי היועץ”, אמר הגורם. “בימים האחרונים ניסו לייצר ספין כאילו היועץ מעכב. אנחנו מדווחים על מצב התיק על בסיס יומי ולמעלה מכך. התיק אפוי רק 95%, בטח לא בשל להעברה”.

לפי הדיווח, אותם גורמים אומרים כי יידרשו השלמות חקירה משמעותיות בתיק. “הטירוף לפרסם את ההמלצות אתמול לא ברור לנו. ניפחו כאן את הבלון עד הסוף. המשטרה רשמה צ’ק שהיא לא תצטרך לפרוע”.

בפרקליטו אמרו עוד: “ההערכה שלנו היא כי לא לכל הנטען בהמלצות יש כיסוי ראייתי”.

“הכניסו את היועץ לסיטואציה בלתי אפשרית, עכשיו כל נסיגה ולו הקטנה ביותר מההמלצות האלה, תיראה התרסקות”, תיאר גורם בפרקליטות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות