ביבי, לפיד או גבאי: למי יש סיכויים טובים להרכיב את הממשלה הבאה? I טור פוליטי

משלושה יוצא אחד: מהו הסיכוי שאת הקואליציה הבאה ירכיב מישהו אחר - כזה שאינו עונה לשם בנימין נתניהו • מה הסיכויים של יאיר לפיד • והאם דווקא אבי גבאי יהיה זה שיספק סחורה פוליטית משובחת לחרדים - ויצליח
שרי רוט
כ"א טבת התשע"ח / 08.01.2018 13:10

מהו הסיכוי שאת הקואליציה הבאה ירכיב מישהו אחר – כזה שאינו עונה לשם בנימין נתניהו?

אם להתבסס על סקרים, הרי שבתקופה האחרונה עושה רושם ש’יש עתיד’ עוקפת את הליכוד ממספר המנדטים.

אלא מה?

גוש המנדטים של קואליציית הימין נותר די דומה למצבו בכנסת ה-20. קצת עלייה לבית היהודי, קצת ירידה לש”ס, קצת ירידה לכחלון, קצת עלייה ליהדות התורה – איכשהו, למרות הירידה הקלה לגוש, הכל נשאר יציב.

מה שאומר שלמרות הירידה בכוחו, עדיין נתניהו מצליח להרכיב גוש קואליציוני. איפה הבעיה? שהגוש הזה, בגלל הירידה בכוחו, יתקשה לנהל ממשלה.

אז נכון שלאחר הקמת ממשלת נתניהו הרביעית טענו בכירי הליכוד שהרבה יותר קל לשלוט בקואליציית 61 מנדטים, אבל אתם לא באמת מאמינים למה שפוליטיקאים אומרים. אם זו הייתה אכן כזו מציאה גדולה, מדוע הכניסו פנימה את ליברמן וסיעתו?

גם אם ירצה נשיא המדינה לשמור על המסורת הפוליטית ויעניק ליו”ר המפלגה הגדולה, נניח יאיר לפיד, לנסות ולהרכיב קואליציה – סביר להניח שלא יעלה בידו.

שכן, אתם לא באמת רואים את יהדות התורה או את ש”ס עולים על עגלה שתחזיר את שי פירון ודומיו למשרד החינוך ובה עפר שלח יהיה מי שממונה על גיוס החרדים לצבא.

וזה עוד לפני השבועה הבלתי רשמית שנשבע ליצמן על החרמת לפיד, הכוללת אפילו התעלמות מ’שלום’ במסדרון.

ומה באשר לאבי גבאי יו”ר מפלגת העבודה?

 נכון להיום העבודה רק מתדרדרת בסקרים. אבל נניח שהסקרים משקרים, ותום יום הבחירות גבאי יפציע עם 30 מנדטים ויהפוך להפתעת הבחירות.

מה אז?

אז ככה. חוץ מאופציית ממשלת אחדות לאומית, אופציה שלא סביר שנתניהו ישתף איתה פעולה, האפשרות שהוא ירכיב ממשלה גם היא קלושה. שכן, כדי להצליח  הוא חייב את יאיר לפיד בפנים, ושוב חזרנו להחרמה החרדית. מאחר ולא סביר להניח שהבית היהודי יצטרפו לממשלת שמאל, בלי חרדים –  הרי שאין לו ממשלה.

אגב, במקרה בו הסיכוי שלו להרכיב ממשלה יגבר על זה של נתניהו, אופציה לא סבירה אבל הבה נבחן אותה לרגע – לא בטוח שהחרדים יחרימו אותו כפי שמחרמים את לפיד, ויעדיפו הליכה לבחירות.

גבאי הוא לא לפיד. אז נכון שהוא השמיע אמירות ממש לא נעימות לאוזן חרדית על השבת וחוק המרכולים, ובכל זאת, קשה לומר שיש לו אג’נדה אנטי-חרדית.

ובפוליטיקה, כמו בפוליטיקה. אם אתה בונה נתניהו, שהחרדים יזכרו לך חסד נעוריך, לכתך אחריהם בארץ לא זרועה ומלאת מוקשים של גיוס, שבת ומרכולים – שכח מזה.

הם לא ממש התנקמו על גזירות 93′, גם לא על ממשלתך, ממשלת נתניהו השניה, ממשלת האחים לפיד את בנט, אבל אם גבאי יספק סחורה פוליטית משובחת, הם ירוצו לקנות.

טוב שתפנים זאת רגע לפני שאתה מחליט לפרק את ממשלתך.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הקואליציה הבאה תהיה ממשלת אחדות,
    08/01/2018 18:01
    מאיר
  1. הליכוד-יש עתיד