שופט פדרלי אסר מכירה פומבית של כתבי-יד מה’צמח צדק’: שייך לחב”ד

שופט פדרלי קבע כי כתבי יד נדירים של ה'צמח צדק' מליובאוויטש, המוצעים למכירה בישראל, "שייכים לחב"ד" • הורה לחקור: כיצד הגיעו אל בית המכירות • מוצעים במחיר התחלתי של 18,000 דולר • חב"ד: "שכל בית מכירות יחשוב פעמיים לפני שמעמיד למכירה ספרים או כת"י מהאדמו"רים"
יוסף גרינבוים
י"ב כסלו התשע"ח / 29.11.2017 23:52

רויס למברט, שופט בית משפט פדרלי בוושינגטון, קבע היום (רביעי) כי כתבי-יד נדירים של האדמו”ר בעל ה’צמח צדק’ זצ”ל מליובאוויטש, המוצעים למכירה פומבית בבית המכירות הפומביות ‘מורשת’ בישראל – שייכים לחב”ד.

לפי דיווח באתר חב”ד-COL, השופט הורה לרשויות בישראל לחקור כיצד הגיעו כתבי היד למכירה פומבית בישראל, ולחייב – באופן משמעותי מאוד, כל רוכש פוטנציאלי או צד שלישי.

כפי שדווח בחרדים 10, לפני כחודש הורה השופט למברט לבית המכירות הפומביות ‘קדם’ בישראל לגלות כיצד הגיע אליהם עותק ממסכת יבמות עם חותמת אישית של האדמו”ר המהר”ש זצ”ל מליובאוויטש – למכירה פומבית.

בעקבות הפסיקה כרך הגמרא העובר לידי לספריית חב”ד המרכזית במרכז חב”ד בברוקלין.

כתבי-היד של בעל ‘הצמח צדק’ מוצעים כעת למכירה ב’מורשת’ במחיר התחלתי של 18,000 דולר.

מדובר בארבעה כתבי-יד, כתובים בצפיפות, ובהם חידושי תורה, הכוללים תשובה שלמה בעניין הנחת תפילין לגידם.

מתשובותיו בהלכה שמר ה’צמח צדק’ העתק לעצמו, והיה כורך אותם בכרכים. ידוע על 14 כרכים של תשובות ש’הצמח צדק’ כרך, מהם שרדו תשעה כרכים.

שניים נמצאים בספריית חב”ד בברוקלין ושבעה ב’אוסף שניאורסון’ במוסקבה. כתבי יד רבים שלו אבדו וחלקם נמצא מאוחר יותר.

השבוע, ביקר בבית המכירות ‘מורשת’ בירושלים יו”ר אגו”ח הרב יוסף יצחק אהרונוב, כדי לבחון מקרוב את כתבי היד, ולהיערך להגשת התביעה בווישנגטון.

הרב חיים קונין, משלוחי חב”ד בקליפורניה, הפועל יחד עם אביו הרב שלמה קונין להשבת הספרים של חב”ד, השתתף בדיון שהתקיים בבית המשפט.

כתבי יד, אהרונוב

“המטרה שלנו ברורה”, אמר בשיחה עם col. “שכל בית מכירות פומביות יחשוב פעמיים לפני שהוא מעמיד למכירה ספרים או כתבי יד של אדמו”רי חב”ד, ולא ישתלם לאף אחד לסחור בספרים השייכים לאדמו”רי חב”ד. לא ננוח ולא נשקוט עד אשר אחרון הספרים וכתבי היד של האדמו”רים יחזרו למקומם הטבעי – ספריית חב”ד המרכזית שב-770”.

בהודעה שפרסמה חב”ד נאמר: “אנו קוראים לכל אדם בעל ידיעה או מידע לגבי כל אדם או ישות, שברשותם פריטים אחרים מספריית חב”ד וארכיון, אשר הוחזקו באופן בלתי חוקי על ידי רוסיה, ליצור קשר עם חב”ד או עם עורכי הדין שלנו באופן מיידי. אנו נכבד את הפרטיות שלך ואת האנונימיות”.

תגובת מורשת מכירות פומביות:

ראשית כתבי היד המועמדים למכירה פומבית במורשת יעמדו למכירה פומבית כל עוד לא התקבל שום מסמך רשמי מבית המשפט בישראל (הסמכות הבלעדית לדיון הנ”ל).

למותר לציין כי מורשת מכירות פומביות פועלת ע”פ ההלכה והחוק ובהתיעצות תמידית עם רבנים ויועצים משפטיים וכל הפריטים המועמדים למכירה פומבית הן במכירה זו והן במכירות פומביות אחרות במורשת, נבדקים ע”י מיטב המומחים ואנשי המקצוע בתחום היודאיקה.

1. מיותר לציין את הערכת מורשת לכבוד קדושת נשיאי חב”ד ולחסידות חב”ד העלומית בכלל.

2. לפלא הוא למורשת כי הנוגעים בדבר ראו לנכון לא לפנות לבית דין אלה לערכאות נגד ההלכה

3. לעצם הטענות העלות מהכתבה. ברור שחלקם של כתבי יד נשאי חב”ד לדורתם נ”ע הגיעו לידיים פרטיות בדין ונמצאים בבעלויות פרטית עוד מתקופת האדמו”ר הזקן ואין ולא היה לספריה מעולם (כפי הנאמר בכתבה עצמה) את כל כתבי היד של נשאי חב”ד לדורתם.

כתבי היד הנ”ל הובאו לבדיקה לספרן הראשי בספרית חב”ד המרכזית ב- 770 כדי לאמת את אמיתות כתבי היד ולאחר שאושרו. נשלחו חזרה לבעליהם החוקי ללא טענות כלל.

4. לבקשת מורשת מהנוגעים בדבר להביא הוכחה לטענתם לא הביאו הנוגעים בדבר שום הוכחה לבעלות כזו או אחרת. מה שלעומת זאת בידי המוכר הוכחות ברורות לבעלות ויתרה מזו הפריטים הנ”ל היו ונמכרו בעבר במכירה פומבית ולא היו עליהם שום תביעות.

5. במורשת מכירות פומביות יש הבנה לחשיבות המכתבים הנ”ל לספרית חב”ד ומזמינה את הספריה להשתתף במכירה הפומבית.

כתבי יד, אהרונוב

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות