מרגי: “הסיפור של גואטה היה פיגוע מבחינתנו. חייבים להחליף דיסקט”

ח"כ יעקב מרגי בראיון לטל שניידר מגלובס: "בש"ס מדברים רק לציבור החרדי. אנשים רואים שהסתגרנו, ולכן אנחנו גם יורדים בסקרים" • הקרב על השבת: "לצערי, ש"ס פשוט נגררת אחרי יהדות התורה. פעם היה לנו ציבור מסורתי חילוני שאהב את הגישה שלנו. צריך לדעת איך לנהל מאבקים"
חרדים 10
ה' כסלו התשע"ח / 23.11.2017 21:48

ח”כ יעקב מרגי הוא אחד הח”כים המוערכים ביותר בכנסת. בראיון שהעניק לטל שניידר מ’גלובס’ הוא מספר עד כמה הוא מודאג ממצבה של ש”ס, ומתחייב שמערכת היחסים שלו עם דרעי מצוינת.

“דרעי הבהיר בישיבת הסיעה חד-משמעית שלא היה לי שום קשר למה שפורסם בקלטת”, הוא אומר. “היחסים בינינו בסדר גמור. אנשים תרגמו את הניסיון שלי להביא את השלום הספרדי לאקט של הפיכה. זה לא נכון, צריך לתרגם את זה לניסיון קירוב של הציבור הספרדי סביב מפלגה אחת”.

כאשר הוא נשאל על הסקרים – הוא אומר: “אין ספק שמדובר בנורה אדומה מהבהבת עבורנו. אנחנו צריכים להתחיל לשנות את הדיסקט ולדבר לעם. הציבור הרחב רוצה לשמוע אותנו בנושאים רחבים. אנחנו לא צריכים לשנות את האג’נדה שלנו, אבל כן להתחיל להעביר את מה שאנחנו עושים עבור האנשים”.

כשהוא נשאל האם זו הסיבה שש”ס שתקה בנושא עבודות הרכבת בשבת, כי היא רוצה להיות זו שמדברת לציבור ישראלי רחב – מבהיר מרגי: “לא. דרעי מוביל את הנושא של השבת יחד עם ליצמן. אבל ליצמן בא והניח איום התפטרות וזה היה מהלך מבריק שלו, כיוון שבסוף הוא לא התפטר. המהלכים שלו אינם מופנים לציבור החרדי, אלא לציבור החילוני הכללי. לצערי, אנחנו בש”ס מדברים כיום רק לציבור החרדי, ולא מספיק לציבור החילוני. אנחנו עובדים למען כולם, אבל לא מתקשרים את זה נכון. חייבים להחליף דיסקט ולהבין שצריך לעשות את הדברים אחרת”.

לדבריו, “נצטרך לשנות את ההסברה, לצאת לשטח יותר, להופיע בפני אנשים. הציבור הכללי רוצה לראות אותנו בשטח. בשנים האחרונות יש רשתות חברתיות ו-ווטסאפים, והדברים בפוליטיקה מתרחשים בלי לרדת לשטח”.

שניידר תהתה: כחלון לא עולה, הליכוד לא עולה – אז לאן נעלמים הבוחרים שלכם בסקרים?

“מתוך סקר של 500 איש, הסוקרים תמיד מפספסים אותנו, כי אנחנו נמצאים גם בציבור הכללי וגם בציבור החרדי. הציבור שלנו מעורב ויכול להיטמע בכל המפלגות אם לא נשמור עליו. חלקים מן הציבור שלנו הולכים לבית היהודי, אחרים ליהדות התורה, ליכוד, כולנו, וחלק יכולים להגיע אפילו עד לתמיכה במפלגת העבודה”.

• רק לא ליש עתיד?

“נכון, לא עוברים מש”ס אליהם”.

ההדחה של יגאל גואטה מהמפלגה פגעה בכם? שאלה שניידר.

“זה היה לא טוב. אני קראתי ליו”ר המפלגה לא לקבל את התפטרותו. חשבתי שאם גואטה עשה טעות כלפי הציבור שלנו, הוא יכול היה להבהיר את זה ולגמור את העניין אבל גואטה התעקש שלא לפגוע במשפחתו, ובצדק, וזה התגלגל לכיוון לא טוב. אני חושב שכל הסיפור היה פיגוע מבחינתנו. הציבור הכללי רואה אותנו כלא פתוחים לעניינים נוספים בחברה – וזה מזיק לנו”.

• איך אתה מבין את המהלכים האחרונים של דרעי וליצמן בנושא השבת. אתם במו ידיכם מגדילים את מספר המנדטים של לפיד.

“לפעמים אנחנו צריכים להיות חכמים ולא רק צדקנים. הנושא של השבת למשל, הרי אנחנו לא באופוזיציה, אנחנו בממשלה, השרים יכולים להיכנס לתוך החדר ולסגור את זה בלי לעשות מהומות. לצערי, ש”ס נגררת פה אחרי יהדות התורה. פעם היה לנו ציבור מסורתי חילוני שאהב את הגישה שלנו והפתיחות שלנו לכלל החברה הישראלית. היום אנשים רואים שהסתגרנו בתוכנו, ולכן אנחנו גם יורדים בסקרים. כך גם בנושא השבת. אני חושב שאנחנו לא צריכים לסגת בשום דבר מן ההלכה, אבל צריך לדעת איך לנהל מאבקים ואיזה מסר להעביר לציבור. בנושא המרכולים ועבודות התשתית בשבת – ש”ס פשוט נגררת אחרי אחרים”.

כששניידר שואלת: אתה מתכוון להיות יו”ר ש”ס אחרי תקופת אריה דרעי?  הוא משיב: “אריה דרעי ייצא נקי מכל הפרשה, זה הדבר החשוב ביותר. במידה והוא יצטרך לפרוש, אנחנו מנהיגי ציבור ונדע מה לעשות. את שואלת אותי אם אנשים לא חושבים על היום שאחרי? הם חושבים בתוכם, אבל זה לא הוגן לעסוק בזה כל עוד אין שום החלטה של הרשויות”.

• והאם ש”ס תיפתח אי פעם לנשים מועמדות?

“התהליכים איטיים, אולי בעוד 30 שנים המפלגה תיפתח לנשים. אני לא מאמין שפתיחת השורות לנשים תביא לנו יותר מנדטים. זה הייחוד של ש”ס, אנחנו לא מפלגה רגילה, אלא משהו אחר. בכל מקרה, אצלנו הדברים הם לפי ההנהגה התורנית, ושם זה ייתקע”.

– אולי תהיה אתה חלק מההנהגה התורנית של התנועה ותוביל שינוי.

“אם הייתי רב, אז לא הייתי ח”כ”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יעקב מרגי איש יקר ואהוב ישר כח
    24/11/2017 02:51
    דוד
  1. בעל יכולות אדירות עלה והצלח.