חריג: מנדלבליט מתייצב לצד הקצין שתובע מליונים מפעילים של ‘הפלג’

מנדלבליט יתייצב בהליך התביעה האזרחית שהגיש יהודה גליקמן, קצין חרדי התובע 2.4 מיליון מארבעה קיצונים מהפלג הירושלמי - בטענה כי הם העומדים מאחורי ההתנכלויות כלפיו • משרד המשפטים: "התייצבות היועץ נועדה לבטא את החשיבות הרבה בהגברת ההגנה על החיילים החרדים"
חיים טוויל
י"ב חשון התשע"ח / 01.11.2017 17:50

בצעד חריג: היועץ המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט, החליט להתייצב בהליך התביעה האזרחית שהגיש יהודה גליקמן, קצין חרדי האחראי על גיוס חרדים, כנגד ארבעה קיצונים מהפלג הירושלמי – כחלק מהמאבק בהתנכלות של קיצוניים כלפי חיילים חרדים, בעלי תפקידים חרדים בצה”ל, וגורמים פרטיים העובדים עם משרד הביטחון לצורך עידוד וקידום גיוס חרדים.

 בהודעה העמדה של היועץ לבית המשפט נכתב: “ההתנכלות כוללת גינויים, פרסום פרטים אישיים ומספרי טלפון, הטרדות טלפוניות חוזרות ונשנות, ביצוע פרסומים מכפישים וכיו”ב. במקרים קיצוניים יותר, ההתנכלויות כללו השחתה של כניסות לבתיהם של החיילים ובעלי התפקידים ואף איומים ותקיפה גופנית”.

היועץ מציין, כי “ההתנכלויות נעשות בדרכים שונות, למשל על-ידי הפצת חוברות בשם ‘שמד בלשכות הגיוס’ ו’חוברת הציידים’ או הפעלת קו טלפון בשם ‘קו ההגנה של הוועד להצלת עולם התורה’. באמצעים אלה מפורטים בעלי התפקידים שנטען, כי הם עוסקים בגיוס חרדים לרבות פרטים אישיים אודותיהם ועברם, וכן התייחסויות מבזות ומשפילות לגביהם…

“על פי התביעה, פרסומים אלה הם חלק ממסע הסתה נגד התובע אשר כולל הטרדות בלתי פוסקות שלו ושל בני משפחתו, לרבות איומים”.

גליקמן החל בשירות צבאי בשנת 2010, בתחילה כחייל ובהמשך כקצין בתפקידים שונים: אחראי פניות הציבור החרדי בצה”ל, קצין פניות הציבור החרדי בצה”ל, סגן מפקד מדור בני הישיבות ומפקד בסיס הכשרות וטירונות חרדים באט”ל.

גליקמן  הגיש נגד הארבעה תביעה על סך 2.4 מיליון, בעקבות פרסומים נגדו בחוברת ‘הציידים’ וב’קו ההגנה’, אשר לטענתו מאחוריהם עומדים הנתבעים או מי מהם.

במשרד המשפטים אומרים, כי התייצבות היועץ המשפטי לממשלה נועדה לבטא את החשיבות הרבה בהגברת ההגנה על החיילים ועל בעלי התפקידים, לחזק את אמונם של החיילים החרדים ובעלי התפקידים הקשורים בגיוס חרדים בשירות אותו הם מבצעים, וכדי להעביר מסר לפיו המדינה לא תשלים עם מעשי ההתנכלות והפגיעה בהם – ואף תעניק להם הגנה, במקרים המתאימים.

במשרד המשפטים מציינים כי עמדת היועץ הינה כי מקרה זה מעלה עניין ציבורי ראשון במעלה, בשל העובדה שהתביעה עוסקת במקרה של תופעת ההתנכלות לחיילים חרדים ובבעלי תפקידים הקשורים בגיוס חרדים, שניכר כי בעת האחרונה מתגברת.

“היועץ המשפטי לממשלה רואה בחומרה רבה כל מקרה שבו נעשה ניסיון להרתיע עובד ציבור מלמלא את תפקידו השלטוני ולפעול על פי שיקול דעתו המקצועי ועל פי המתחייב מתפקידו, ללא רתיעה וחשש”, אומרים במשרד המשפטים. “התייצבות היועץ המשפטי לממשלה בתביעות נגד התנכלויות לחיילים חרדים על רקע גיוסם לצבא, מעבירה מסר ברור וחד משמעי לציבור בכללותו, לפיו המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, רואים בחומרה את תופעת ההתנכלות לחיילים החרדים, ותיצור הרתעה כלפי המתנכלים”.

במשרד מדגישים: “התייצבות מסוג זה מחדדת את המסר כי החיילים החרדים אינם בודדים במערכה וכי המדינה, שאותה בחרו לשרת עת התגייסו לצה”ל, מתייצבת לצידם”.

במשרד המשפטים מציינים עוד, כי “היועץ המשפטי לממשלה סבור כי ככל שימצא בית המשפט, כי העוולה אכן בוצעה על ידי הנתבעים; וההגנות שבחוק אינן עומדות להם – אזי יש לשקול את נסיבותיה המחמירות של העוולה בהקשרנו ובייחוד את העובדה שמדובר במתקפה על עובד ציבור, דווקא בשל היותו עובד ציבור, ולחייב את המעוולים בפיצוי משמעותי, שיהיה בו כדי להרתיע מפני ביצוע עוולות שכאלה בעתיד”.

היועץ המשטי

 היועץ המשפטי לממשלה קיים מספר התייעצויות, בהשתתפות גורמים שונים, בנושא המאבק בתופעת ההתנכלות לחיילים חרדים על רקע גיוסם ולגורמים העוסקים בעידוד גיוס חרדים לצבא.

בהמשך לכך, התקיימו גם דיונים בפרקליטות המדינה בהשתתפות נציגי משרד הביטחון, היחידה לאכיפה אזרחית, משטרת ישראל ועוד כדי לבחון את הכלים האזרחיים והמנהליים שבהם ניתן לנקוט על מנת להתמודד עם התופעה.

 עמדת היועץ המשפטי לממשלה הוגשה באמצעות עו”ד ליאור סקברר מפרקליטות מחוז ירושלים.  

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    טעות בהבנה
    01/11/2017 20:10
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. למעשה היועץ עצמו לא יופיע אלא ישלח נציג..