עו”ד ציבין חושף המחדל: ניתן היה למנוע מהרשות להתקבל לאינטרפול

משפטן בעל-שם בינלאומי ייעץ למשרד המשפטים כיצד למנוע את צירוף הפלשתינים לאינטרפול, אבל ישראל זנחה את תכנית הפעולה לטובת עסקה שנכשלה • ציבין: "ישראל תיאלץ להקים יחידה של משפטנים שייערכו להגשת בקשות ערעור למחיקת צווי מעצר נגד ישראלים"
נתן פרל
י' חשון התשע"ח / 30.10.2017 12:10

ניתן היה למנוע את הצטרפות הרשות הפלשתינית כחברה באינטרפול, אבל הדבר לא נעשה בגלל רשלנות וכישלון של משרד החוץ ומשרד המשפטים – כך חשף עו”ד מרדכי ציבין.

כתוצאה מהכשלון, הרשות תוכל להוביל להוצאת צווי מעצר בינ”ל כנגד אנשי צבא, פוליטיקאים ובכירים ישראלים.

אחד מידידיו של עו”ד ציבין – המתמחה בטיפול באסירים בחו”ל, ישראלים ושאינם ישראלים, מהם ערבים מארצות אויב, כמו גם בכל הקשור להסגרות ולאינטרפול – הוא ראצל מארת’ה, עורך דין ומשפטן בעל שם בינלאומי, שכיהן בעבר כיועץ משפטי לאינטרפול.

מארת’ה נשכר בשעתו על ידי משרד המשפטים בישראל, כדי שיעניק ייעוץ בכל הקשור לבקשת הרשות הפלשתינית להצטרף לאינטרפול.

כעת ציבין חשף כי ישראל זנחה את תכנית הפעולה של מארת’ה, והעדיפה לסמוך על עיסקה בין הרוסים לאמריקנים, אשר הייתה אמורה למנוע כניסת מדינות שאין להן גבולות ברורים לאינטרפול, ביניהן הרשות הפלשתינית. אלא שהעיסקה לא יצאה לפועל ורוסיה הצביעה בעד קבלת הרשות.

מבדיקה שערך ציבין מתברר, כי מדינת ישראל הייתה צריכה לרכז את מאמצי השכנוע במועצת המנהלים של האינטרפול, כדי שהנושא לא יגיע כלל להצבעה במליאת האינטרפול.

ציבין מעריך כי צירופם של הפלסטינים יעלה מאוד את רמת הסיכון למעצרם של ישראלים, בעיקר קציני צבא, בעת שהותם במדינות זרות.

“מדובר בהרחבה משמעותית של חזית המלחמה המשפטית הבינלאומית של הפלסטינים נגד ישראל, בהמשך ישיר לצירופם של הפלסטינים לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג”, הוא אומר. “מדינה החברה באינטרפול, ויש יותר מ-190 כאלו, זכאית לעדכן את רשימת המבוקשים הבינלאומיים שמפיץ הארגון.

מרדכי ציבין

עו”ד מרדכי ציבין במטה היורופול. באדיבות המצלם

“הפלסטינים, כחברים בארגון, יכולים כעת לשגר מרמאללה פקס לאינטרפול, לתאר בקצרה על פני שני עמודים את תמצית העבירה לכאורה שבה חשוד ישראלי כלשהו, חייל או קצין, והארגון יפרסם את שמו ברשימה בינלאומית שמופיעה כמובן גם באינטרנט, ואנשים אלו עלולים להיעצר עם נחיתתם במדינות זרות”.

 “החלק היותר גרוע”, ממשיך ציבין, “הוא שחלק גדול מבקשות ההסגרה לא מפורסמות באתר האינטרפול וזאת ללא שיקול דעת מצדו, כך שאין לאנשים יכולת להיזהר ולהימנע מראש מתקלות. אמנם יש הליך ערעור על הצווים האלו, אולם מדובר בסיפור מורכב למדי. ישראל תיאלץ להקים יחידה שלמה של משפטנים שייערכו להגשת בקשות ערעור למחיקת צווי מעצר נגד ישראלים”.

 עם זאת, לא צריך להיבהל יותר מדי.

“רוב הבקשות הפלסטיניות ייעצרו ככל הנראה ב-CCF  שהוא גוף עצמאי בתוך האינטרפול הבוחן את בקשות ההסגרה”, אומר ציבין. “ועדיין, האפקט התעמולתי עושה את שלו. כמו במקרים שבהם ניסו לעצור את אהוד ברק, את האלוף אלמוג ואת ציפי לבני. אף שהם נכשלו, הפרסום עושה את שלו”.

עו”ד ציבין מטפל מול האינטרפול במספר תיקים, מהם של ערבים מארצות אוייב. כמו למשל זיאד קטן, מעיראק, אשר לבקשת ציבין, האינטרפול הסיר את שמו מרשימת המבוקשים והקפיא את בקשת עיראק לעוצרו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות