מישהו פה השתגע: האם יהודים לא יכולים להעדיף יהודי בגמ”ח וצדקה?

לפי פסק דינה של השופטת עינת אברמן-מולר: במדינת ישראל יהודים אינם יכולים להעדיף את אחיהם היהודים • עו"ד אורי צפורי: "פעם זו הייתה האידיאולוגיה של המדינה – היום זו עבריינות"
יוני גרין
כ"ח תשרי התשע"ח / 18.10.2017 16:40

פסק דין תקדימי נפסק לפני מספר ימים כנגד אתר ‘עבודה עברית’ –  המפרסם רשימות עסקים, מעסיקים ודורשי עבודה יהודים. זאת בכדי לעודד את הערבות ההדדית בין יהודים בישראל.

פסק הדין ניתן בתביעה שהוגשה כנגד בעליו של האתר לפני כשנתיים, על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה ומרכז ‘מוסאואה’, בטענה כי האתר מעניק שירות מפלה על פי חוק.

השופטת עינת אברמן-מולר קיבלה את טענות התביעה והשיתה קנס של 40 אלף על הנתבע.

“מדובר בפסק דין צפוי”, אומר עו”ד צפורי, ראש התא המשפטי בתנועת ‘דרך חיים’, אשר ייצג את מקים האתר. “אנו מכירים את מערכת המשפט. לא ציפינו למשהו אחר. החלטנו שנכון וראוי לעלות את הנושא לסדר היום הציבורי גם במחיר הפסד ואדרבא, דווקא הפסד יאפשר לנו לקדם מהלכים נוספים”.

עו”ד צפורי מסביר, כי הדיון בביהמ”ש לא נסוב סביב סוגיית עבודה עברית, אלא בכלל בשאלה האם מותר לאדם פרטי או ארגון בישראל, אשר מעניק שירות ציבורי מסוג ‘צדקה’ – כגון גמ”חים או עמותות ללא מטרות רווח – להעדיף יהודי על פני שאינו יהודי במתן השירותים.

“אנחנו טענו בפני ביהמ”ש שיהודים הם משפחה”, מסביר צפורי. “אי אפשר להתעלם מזה ואי אפשר להתכחש לזה. העובדה שאדם דואג לבני משפחתו לפני שהוא דואג לשכניו, אין פירושה שיש לו משהו נגד השכנים. כך גם בענייננו – העובדה שאדם רוצה להקים ארגון צדקה כדי לסייע לאחיו היהודים לא צריכה להיחשב להפליה פסולה במדינת ישראל.

“הכלל ‘עניי עירך קודמים’ דווקא התקבל בפסיקה הישראלית ואין סיבה שהכלל של ‘עמי ונוכרי – עמי קודם’ לא יהיה מקובל. זוהי דרכה של היהדות, זהו המוסר הנכון והבסיסי ביותר. פעם זו הייתה האידיאולוגיה של המדינה, היום זו עבריינות”.

למרות ההפסד במשפט, חושב צפורי כי יש כאן גם ניצחון.

לדעתו, כל זמן שפרשנותו של חוק איסור הפליה במוצרים ושירותים לא היה ברור דיו, לא הייתה כל מוטיבציה ציבורית להוביל שינוי בחקיקה בעניין. כעת, כשפסק הדין הבהיר כי החוק אוסר על יהודים לעשות חסד עם יהודים – ניתן יהיה לקדם מהלכים לשינוי החוק.

“זה אבסורד שבמדינת היהודים המונחים ‘אהבת ישראל’ ו’ערבות הדדית’ מהווים עבירה על החוק ובפועל יהודים אינם יכולים להעדיף את אחיהם היהודים על פני האחרים – לא בצדקה, לא במתן עבודה ולא בקדימות בחסד”.

צפורי מוסיף כי החוק מהווה גם בעיה בענייני תרומות, כאשר המדינה לא מאפשרת לאדם הרוצה לתרום להחליט לאן ינותב כספו ומחייבת גופים להיות כלל ציבוריים. הנפגע, לדבריו, הוא העם היהודי.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בור ועם הארץ -מפרנסים עניי אומות העולם עם עניי ישראל מפני דרכי שלום
    18/10/2017 17:42
    משה
  1. שהתורה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. ועל זה נאמר ותוסשי התורה לא ידעוני.

  2. לדעתי, "עניי עירך קודמים" יוביל למחוזות רעים בכל תחום
    18/10/2017 19:09
    אבי
  3. עניי עירך קודמים משמעו האמיתו והעמוק הוא, שדם אדם אחד הינו שונה מהותית וטוב יותר מדם של אדם אחר. במצב הזה, איש לא יוכל לעצור את הסחף, כי כל העת יוכל אדם לבטל אנשים מפני אחרים בשל קרבתם אליו או מכל סיבה אחרת ואף יימצא לו העיגון “החוקי” לכך ואין לדבר סוף. על כן לדעתי, החוק צודק והוגן יותר ולא רק בעניין זה.ההלכה צריכה ללכת קדימה עם ראיה נכונה ומפוקחת ועמוקה.