מצאו מתחת לבית מערכת מערות מסועפת בת כ-2000 שנה. מה עשו?

תושבי הכפר עילבון שבגליל, יישוב יהודי בתקופת הרומית בו יישבה משמרת הכהונה ממשפחת הקוץ, גילו מתחת לביתם מערכת מערות מסועפת ומרשימה בת כ-2000 שנה • הם חפרו כדי למצוא עתיקות - ונתפסו
חיים טוויל
כ"ח תשרי התשע"ח / 18.10.2017 16:28

 תגלית ארכיאולוגית מתחת לבית פרטי בכפר עילבון בגליל התחתון הפכה לזירת שוד עתיקות: מערכת מערות מהתקופה הרומית – לפני כ-2000 שנה – שככל הנראה שימשה כמחסן וכאורווה לאורך מאות שנים, נחשפה בסתר מתחת לביתם של תושבי הכפר.

הגילוי נוצל לחיפוש הרסני אחר עתיקות תוך ניפוץ אבני המערה הקדומות וניסיון בזיזת הממצאים העתיקים.

לפי המקורות ההיסטורים והממצא הארכיאולוגי, היה הכפר עילבון יישוב יהודי בתקופת הרומית, לפני כ-2000 שנה. לפי המקורות, התיישבה בכפר משמרת הכהונה ממשפחת הקוץ. בעבר זוהו בו פריטים אדריכליים המעידים על קיום בית כנסת באתר.

במבצע משותף של מפקחי רשות העתיקות, שוטרי משטרת טבריה ומשמר הגבול שנערך ביום שני השבוע, נתפסו שני תושבי הכפר בחשד שביצעו חפירות לא חוקיות במערכת המערות העתיקה.

החפירות זוהו לפני מספר ימים על ידי מפקחי רשות העתיקות במהלך פיקוח שגרתי בכפר. המפקחים פנו לבעל הבית על מנת לבחון את שנעשה, אבל כניסתם למקום נמנעה על ידי התושבים.

אתמול בשעות הצהריים המפקחים הגיעו למקום בשנית, כשהם מלווים בשוטרי משטרת טבריה, ונכנסו לבית מתוקף צו חיפוש.

הארכיאולוגים מרשות העתיקות גילו, לתדהמתם, בור קדום מרשים, בעומק של כ-3 מטר וברוחב של כ-4 מטר, ובקצהו פתח המוליך לחלל תת-קרקעי מסועף.

הארכיאולוגים מעריכים, כי החל מהתקופה הרומית החלל שימש כמחסן תת-קרקעי, ולאורך השנים נוצל גם כאורווה. במקום התגלו שקתות לבהמות ושברי אגני מים, סירי בישול וכלי אגירה ואחסון. למרבה הצער, החפירה ההרסנית במערה היתה רחבת היקף.

החשודים עוכבו לחקירה בתחנת משטרת טבריה, הודו במיוחס להם ושוחררו בערבות. התיק יועבר בימים הקרובים ליועץ המשפטי של רשות העתיקות לצורך הגשת כתב אישום.

ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד עתיקות: “עצוב שבשם בצע כסף אנשים לוקחים את החוק בידיים, הורסים ופוגעים בעתיקות ומונעים מכלל הציבור במדינת ישראל ליהנות מהמורשת הלאומית ששייכת לכולנו. חשוב שהציבור ידע כי כל גילוי של עתיקות, גם אם מדובר בשטח פרטי, מחייב דיווח מיידי לרשות העתיקות”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות