האם הגר”ד לאו ישתתף בכנס של ארגון המסייע לגיוס בנות לצה”ל?

ארגון 'אלומה', המעודד גיוס בנות דתיות לצה"ל, עורך כנס בת"א לזכר נווטת הקרב הדתיה תמר אריאל ע"ה - במלאות שלוש שנים למותה בתאונה טרגית • מי שצפוי להשתתף, במפתיע, הוא הגר"ד לאו • לשכת הרב לאו לחרדים 10 :"אם מדובר באירוע שמעודד גיוס חיילות דתיות נפעל בהתאם"
יוסף גרינבוים
ז' תשרי התשע"ח / 26.09.2017 21:35

אלומה, ארגון סיוע המלווה בנות דתיות לפני הגיוס לצה”ל ובמהלך שרותן הצבאי, יערוך מחר (רביעי)  כנס לזכרה של נווטת הקרב הדתיה תמר אריאל ע”ה, במלאות שלוש שנים למותה בתאונה טרגית, כאשר נספתה בסופת שלגים במהלך טיול בנפאל.

למרבה הפלא, בכנס של הארגון צפוי להשתתף הרב הראשי הגר”ד לאו אשר אף אמור לשאת דברים בנושא מנהיגות יהודית ויחזק את המשתתפים.

שיתוף הפעולה של הגר”ד לאו עם הארגון תמוה ביותר, שכן מדובר בארגון שנוי במחלוקת בציבור הדתי-לאומי, וזאת בעקבות פעילותו הנראית כמעודדת גיוס לצה”ל בקרב בנות הציבור הדתי. בשנים האחרונות אף יצאו מספר רבנים כנגד פעילות הארגון.

ארגון אלומה עורך פעילות שונות אשר, לכאורה, מעודדות גיוס בנות מהציבור הדתי לצה”ל.

כך, לדוגמא, בעוד מספר שבועות יערוך הארגון שבת ל’שמיניסטית המתלבטת’ בנושא ‘שרות צעירות דתיות לצה”ל’, במהלכה צפויים להציג את אפשרויות הגיוס אשר עומדות בפני בנות דתיות, וזאת במטרה “להכיר, לברר ולרכוש כלים לקראת קבלת ההחלטה המשמעותית”, כלשון המודעה על המתוכנן.

לפי הפרסום, בשבת צפויות חיילות המשרתות במגוון תפקידים בצה”ל להעביר לבנות שיחות וסדנאות שונות.

“תמר הפכה לאחר מותה לסמל ומודל לחיקוי לצעירים וצעירות רבים בישראל כפורצת דרך ייחודית”, נאמר בהודעת הארגון לקראת הכנס שיתקיים מחר, כאשר הכוונה לפריצת דרך בגיוס בנות דתיות לצה”ל.

בכנס שיתקיים בבית הפלמ”ח בת”א צפויים להשתתף מאות מלש”בים – חניכי מכינות, שנת שירות ועוד, דתיים וחילוניים –  וחיילות דתיות תחת הכותרת “צעירים פורצי דרך”.

בנוסף לרב לאו צפוייה להשתתף בכנס ולשאת דברים חברת הכנסת עליזה לביא מיש עתיד.

מלשכת הרב הראשי נמסר לחרדים 10: “הרב נמצא ומוסר הרבה שיעורי חיזוק כל השנה ובפרט בחודש אלול. השיעורים נמסרים בין השאר גם בבסיסי צה”ל ובאירועים בהם משתתפים חיילים וחיילות. וזה גם מה שביקשו במקרה הזה. נבדוק האם אכן מדובר באירוע שמעודד גיוס חיילות דתיות ונפעל בהתאם”.

בלשכה הוסיפו: “ודאי שהרב לאו לא תומך בגיוס בנות דתיות לצה”ל. אנו נבדוק את האירוע”.

שאול עופר, דובר ארגון אלומה, אמר לחרדים 10: “הארגון לא מעודד אלא מלווה את הצעירות לפני גיוס ובמהלכו”.

• אני רואה את הפרסום הזה שלכם. זה עידוד. מציגים את אופציית צה”ל למתלבטת ולא את השירות הלאומי.

“כי לשירות לאומי יש להם כבר את כל המידע בבתי הספר. לגבי צבא יש חוסר ידע”.

• האם הרב לאו מודע לפעילות הארגון שלכם? הוא יודע שאתם מלווים ומעודדים גיוס בנות דתיות לצה”ל?

“הרב לאו מגיע לאירוע בנושא ‘צעירים פורצי דרך’, בהשתתפות מאות מועמדים לגיוס ממכינות ומתנדבי שנת שירות דתיים וחילוניים, לזכרה של תמר אריאל. לא הכנה לצה”ל לצעירות דתיות. הוא מגיע לתת שיעור על מנהיגות יהודית”.

• לא זה מה ששאלתי. אלא האם הוא מודע לפעילות הארגון.

“לא יודע. זה בכל מקרה לא קשור להכנה לצבא או משהו. כמו שהוא מדבר לפני מתגייסים במקומות שונים אז גם כך. שיעור תורני”.

 

אלומה

לפני כשנה פרסמה העיתונאית חגית רוזנבאום כתבת תחקיר על הארגון בעיתון ‘בשבע’.

במסגרת הכתבה היא שוחחה עם יפעת סלע, מנכ”ל אלומה, כדי לנסות ולברר שוב מה עמדתה ביחס לגיוס בנות לצה”ל, לאור הנתונים שעלו בכתבה לגבי אלומה, פעילותה ועמדותיה.

• תנועת אלומה הוקמה על ידי תנועת הקיבוץ הדתי, ומנוהלת עד היום על ידי נציגיה. הקיבוץ הדתי מעולם לא הסתיר את עמדותיו לגבי גיוס בנות לצה”ל, וטען שזוהי חובה לכתחילה. איך זה מתיישב עם עמדת אלומה שטוענת כי אינה מעודדת גיוס?

“העמותה הוקמה בשנת תשמ”ג-1983 על ידי חברי הקיבוץ הדתי. ראוי לציין כי במרוצת השנים הצטרפו לעשייה החברתית הנרחבת חברים נוספים שאינם חברי התנועה. אלומה מעודדת צעירות דתיות לשרת שירות משמעותי ומלא של שנתיים. בהתאם להשקפתן ולתפיסת עולמן עליהן להחליט האם לממש מחויבות זו במסגרת השירות הלאומי או הצבאי”.

• לא מעט גורמים בצה”ל, כולל יוהל”ן וראש אכ”א לשעבר, מדברים על שיתוף הפעולה הפורה איתכם, כחלק מהמאמץ של צה”ל למשוך בנות דתיות לצבא. משמע מכך שפעילותכם מעודדת בנות להתגייס, כחלק מהמגמה של צה”ל. האם לא כך?

“אלומה חרתה על דגלה את המחויבות להעניק מידע, ייעוץ והכוון מקצועיים ומלאים לכל נערה דתית שמתלבטת או שהחליטה להתגייס לצה”ל. שיתוף הפעולה עם צה”ל הוא נדבך חשוב בעבודתנו, המקדם ומאפשר השתלבות צעירות דתיות בתפקידי שירות משמעותיים מחד, תוך שמירת וטיפוח זהותן הדתית מאידך”.

• הפרסומים והפעילויות של אלומה מבטאים רוח נלהבת ומעודדת את הבנות להתגייס. כל אלו לא נראים כסיוע למי שכבר בחרה, אלא כהכוונה למי שעוד מתלבטת.

“בצוות אלומה חברות נשים דתיות צעירות בוגרות שירות צבאי משמעותי, המציגות באופן מקצועי וכן את האתגרים וההזדמנויות הכרוכים בשירות בת דתית בצה”ל. אנו מזמינים להצטרף לפעילויות, או לפחות ללמוד עליהן מגוף ראשון מאלפי הצעירות המשתתפות בהן, ולשמוע את העובדות כהווייתן ולא רק ‘פרשנות מטעם'”.

• אחת המטרות של אלומה היא “שינוי תודעתי ביחס לגיוס הבנות לצה”ל”. אם אתן רק רוצות לסייע למי שבחרה כבר, מדוע לקבוע מטרת על של שינוי תודעה בכלל?

“לשמחתנו, בעמל רב של יותר מעשור הצלחנו לשנות תודעה, ונראה שרוב הציבור הדתי-לאומי, כפי שהוצג בסקר שערך ‘בשבע’, מכיר בשירות בצה”ל כאלטרנטיבה רלוונטית לבת הדתית המעוניינת. אין באמירה זו קריאה לעודד לגיוס אלא להציג עובדות כהווייתן”.

• קמתם במטרה ללוות את הבת הדתית גם במהלך שירותה בצה”ל. בוועדה בכנסת אמרת שאתם לא כל כך מתעסקים בליווי הבנות בצבא, ורוצים שהרבנות ועוד גורמים יעסקו בזה. אם אתם לא עוסקים בליווי, אז מה בעצם המטרה שלכם?

“מפקדי צה”ל והרבנות הצבאית אמונים על ליווי החיילות והחיילים הדתיים. אלומה פועלת בשיתוף פעולה עם צה”ל ואנו ממשיכים ללוות את החיילות בשיחות טלפוניות יזומות, בימי עיון תורניים ובביקורים בשטח”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות