חסר המזל, הנסיך והקניבל שאיבד את חוש הטעם • סיפור לראש השנה

ז'אן החל להבין שלא רק הוא חסר מזל. עתה חיפש גם את מזלם של האיש שאיבד את חוש הטעם, של העץ שלא גדלו עליו פירות על אף הנחל שזרם מתחתיו, ושל הנסיך שלא היה יכול להיכנס אל הארמון • הסופר אבי זוהר עם סיפור לראש השנה
אבי זוהר
כ"ט אלול התשע"ז / 20.09.2017 01:59

ז’אן הרגיש כל חייו חסר מזל. נדמה היה שכל דבר שניסה לעשות, נהרס עוד לפני שנוצר. כך קרה בכל עבודה שניסה לעבוד. בתוך יום אחד בלבד גרם תמיד נזקים קשים, והכול בלא שהיה אשם בכך כלל.

ז’אן החליט שכנראה מזלו נעלם וכי הוא חייב לנסות ולמצוא אותו. במרץ רב וכניסיון אחרון פנה אל היער המסוכן, שם חשב שיגלה, אולי, לאן נעלם מזלו.

העצים הגבוהים הפחידו אותו מעט, והסיפורים על קניבלים אוכלי אדם ששכנו ביער העבות לא היטיבו את הרגשתו, אך הוא החליט שבלא מזל חייו אינם חיים, ולכן נכנס אט-אט למעבה היער.

הפנים המפחידות שנגלו לעיניו לא הותירו מקום לספק: קניבל גדול ממדים עמד מולו ובידו קלשון. ז’אן הרגיש שהמזל הרע רדף אותו גם לכאן והנה בעוד רגע יהיה טרף לאיש המסוכן. להפתעתו, לא עשה לו הקניבל דבר. הוא סיפר שהפסיק לאכול אנשים לפני שנים, משום שלא הרגיש כל טעם באכילה; מזלו נטש אותו ולקח אתו את חוש הטעם. ז’אן סיפר לו כי הוא בא לחפש את מזלו, והקניבל ביקש שיחפש גם את מזלו הוא.

ז’אן המשיך בדרכו עמוק יותר לתוך היער. הוא נהנה להביט בעצים הרבים, שפירות גדולים ועסיסיים גדלו עליהם, והמשיך ללכת לאטו.

לפתע ראה עץ רחב ענפים. נחל מים צלולים זרם מתחתיו, אך משום מה היה העץ ריק מפירות. שביל קצר הוביל לבקתה, ובה פגש ז’אן בבעליו של העץ. האיש סיפר לו שגם העץ חסר מזל, ולמרות הנחל הזורם מתחתיו, הוא ערום מפירות. הוא ביקש מז’אן למצוא גם את מזלו של העץ.

ז’אן המשיך להתהלך ביער, והנה ראה נצנוץ זוהר מרחוק. בצעדים מהירים התקרב למקום וראה נסיך יושב על אבן גדולה ובוכה. הנסיך סיפר שלאחר מות אביו המלך, פרץ מרד במדינתו. הוא היה יכול להשקיט את המרד בפקודה אחת לצבאו, אך הבעיה הייתה שאת הפקודה היה יכול לתת רק מהארמון, ואת הארמון מקיפים המורדים. אם יתקרב לשם, יהרגו אותו בלא ספק. הוא שמע מז’אן את סיפורו וביקש שיחפש את המזל גם בשבילו…

ז’אן החל להבין שלא רק הוא חסר מזל. עתה חיפש גם את מזלם של האיש אוכל האדם שאיבד את חוש הטעם שלו, של העץ שלא גדלו עליו פירות על אף הנחל שזרם מתחתיו, ושל הנסיך המסכן שלא היה יכול להיכנס אל הארמון.

ז’אן נעצב אל לבו על כאבם של חבריו.

בתוך כך ראה בקרחת היער איש עומד ולצדו כדור בדולח. האיש סיפר לז’אן שהוא יכול לפתור בעיות. במילים אחרות, יש לו כוחות עצומים, ובמילים פשוטות – הוא מכשף.

ז’אן סיפר לו שהוא מחפש את המזל שלו ושל שלושת חבריו. האיש הקשיב בעניין, הביט בכדור הבדולח בריכוז ואמר לז’אן: “לצערי, כדור הבדולח אינו מראה לי פתרון לבעיה שלך, אך לבעיותיהם של שלושת חבריך הוא מראה לי פתרונות נפלאים”.

האיש הסביר לז’אן את הפתרונות, וז’אן, מאושר על שהצליח לקבל פתרונות בעבור חבריו, סב על עקביו כדי לגלות להם את שאמר לו המכשף.

הנסיך עדיין ישב על האבן, בוכה. ז’אן אמר לו שבקצה היער יש עץ ענק. ליד העץ יש שיח קטן וקוצני שנראה אמיתי, אך השיח מונח שם כדי להסתיר חור באדמה. כשיגיע לשם, יהיה עליו להרים את השיח, ושם ימצא מנהרה המובילה היישר אל תוך הארמון. “את המנהרה חפר אביך לעת צרה”, הסביר לו את שאמר לו המכשף.

הנסיך הקשיב בהתרגשות. הוא הודה לז’אן והציע לו שיבוא אתו יחד, ושהוא ימנה אותו ליועצו הראשי ויעשירו עושר רב. למרות הפצרותיו סירב ז’אן להצעתו, ורק אמר שאם יבוא אתו, בוודאי יגרום מזלו הגרוע לנסיך להיתפס…

חיש מהר הגיע ז’אן לבעליו של העץ המוזר. המכשף סיפר לו שמתחת לעץ קבורה תיבה ובה אוצר שהטמין שם שודד לפני שנים רבות. התיבה חוסמת את מי הנחל מלהשקות את העץ. האיש הציע לז’אן לחפור אתו יחד באדמה ולהתחלק אתו במה שימצאו בתיבה, אך ז’אן לא הסכים. הוא אמר שאם ינסה לקחת חלק מהאוצר, בוודאי יגרום מזלו הגרוע לעץ לקרוס עליהם…

ז’אן הגיע אל הקניבל. הוא סיפר לו את קורותיו עד עתה וכיצד פתר את בעיותיהם של הנסיך ושל בעל העץ.

“המכשף גילה לי גם את הפתרון לבעיה שלך”, סיפר לו ז’אן. “הוא אמר שכדי להחזיר לעצמך את חוש הטעם, עליך לאכול איש שחושב שאין לו מזל, ושאף שהתמזל מזלו כמה פעמים, הוא לא חשב לנצל את ההזדמנויות המופלאות שנקרו לפניו”.

הקניבל הבין את העצה.

ראש השנה הוא היום שבו נקבע כל מה שיקרה לכל יצורי עולם במשך השנה. רבותינו אמרו שבראש השנה עצמו נקבע דינו של כל אדם “באשר הוא שם”. כלומר, לפי המצב הרוחני שבו הוא נמצא בראש השנה עצמו, בלי שייבדק מה היה מצבו קודם לכן.

כאשר במהלך השנה חווה האדם צרות ומצבים קשים, הוא מצטער ואינו מבין מדוע קרה לו כך. אבל בראש השנה אפשר היה למנוע זאת בצורה קלה ופשוטה, על ידי תשובה ומעשים טובים.

קשה לשנות אירוע קשה שקורה במהלך השנה, כי כדי לשנות גזרה שנגזרה יש צורך בזכויות רבות ובמאמצים רבים.

אך קל מאוד לגרום לה שלא להיגזר מלכתחילה.

על כן, כאשר יבקש אדם לשנות גזרה במהלך השנה, תהיה הטענה כלפיו: מדוע לא ניצלת את ההזדמנות המופלאה שנקרתה לך בתחילת השנה?

• הסופר אבי זוהר הוא מחברו של הספר ‘סופו של סיפור’.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יפה ומתאים לחג
    20/09/2017 09:20
    דנידין
  1. יפה