הרבי מצאנז: הולכים לצבא אלו שסובבים ברחוב. הראב”ד: “גם להם אסור…” • התמליל המלא

הרבי: "הישיבות לא ייסגרו, לא יעזור להם כלום, זהו רק משחק, אני מפחד ממה שקורה אצלנו מבפנים, שלא יהיה מחלוקת אצלנו". הראב"ד: אם לא ניכנע הם לא יכולים לעשות כלום" • התמליל המלא משיחת הגר"מ שטרנבוך והרבי מצאנז, במהלך הביקור שערך אמש האדמו"ר במעונו של הראב"ד
אלי שוורץ
כ"ד אלול התשע"ז / 14.09.2017 22:42

אמש (רביעי) ביקר האדמו”ר מצאנז במעונו של ראב”ד ‘העדה החרדית’ הגר”מ שטרנבוך, לברך ולהתברך לקראת הימים הנוראים.

במהלך הביקור הודה הרבי מצאנז להגר”מ שטרנבוך על מכתבו בעניין עוף הבראקל: “נהניתי לראות מה שכתבם במכתב על עוף הבראקל”.

במהלך הדיון הועלו על השולחן מספר נושאים העומדים על הפרק, בעיקר על הפלת חוק הגיוס על ידי בג”ץ, כאשר האדמו”ר מצאנז משמיע את עמדתו בעניין חוק הגיוס, והראב”ד משיב על כל הטענות.

חרדים 10 עם התמליל המלא:

הרבי מצאנז: איך הרב מרגיש?

הגר”מ שטרנבוך: ברוך ה’ על כל נשימה ונשימה תהלל י-ה.

האדמו”ר מצאנז: הרב שליט”א יהיה חזק ובריא, צריך כוחות בכדי לעמוד על המשמר, שיהיה ‘פרישע יארן’.

הגר”מ שטרנבוך: אין לך יום שאין קללתו מרובה משל חבירו.

האדמו”ר מצאנז: פשוטו כמשמעו.

הגר”מ שטרנבוך: כל יום רואים גזירה חדשה, פעם היה גזירה פעם בכמה שנים, אבל לפני ביאת משיח יש בכל יום משהו חדש. יש ניסיונות, ניסיון אחר ניסיון לפני ביאת הגואל.

הגר”מ שטרנבוך: המצב קשה, עוד פעם התעורר עניין גיוס בני הישיבות.

האדמו”ר מצאנז: האמת היא שמי שלומד ימשיך ללמוד, ימשיכו ללמוד במסירות נפש, הישיבות לא ייסגרו, לא יעזור להם כלום, זהו רק משחק, אני מפחד ממה שקורה אצלנו מבפנים שלא יהיה מחלוקת אצלנו, אבל בני תורה לא ילכו לצבא.

הגר”מ שטרנבוך: הגאון דבריסק מרן הגרי”ז זצ”ל אמר שאם אנחנו נעמוד בחוזקה הם לא יוכלו לעשות לנו כלום. הגזירות הם רק אם אנחנו נתפשר עמם, אבל אם לא ניכנע הם לא יכולים לעשות כלום, אין להם אפשרות לגייס את בני הישיבות בכפייה.

האדמו”ר מצאנז: בוודאי, אם פעם היה כך, כל שכן היום שהתרבו כל כך לומדי תורה, בוודאי אין להם אפשרות לגייס מי שרוצה ללמוד.

הגר”מ שטרנבוך: בתקופת קום המדינה, בשעה שדרש הרשע בן גוריון שר”י שכולם יתגייסו לצבא, נתאספו גדולי ישראל להיפגש עמו והסבירו לו שבזה מחריב ח”ו את עולם התורה. אחד מהגאונים הזכיר לו מחורבן אירופה, ושאם עכשיו ח”ו גם כאן ייחרב עולם התורה, יהא החורבן גדול מאד. מיד אמר להם אני מבין אתכם שאתם רוצים ‘מוזיאון’ זכר לאירופה, ואני מוכן לפטור את בני הישיבות מגיוס וישמשו כמצבה וזכרון ליהדות אירופה. ואחר כך בזקנותו התחרט, כי בתחילה חשב שלא יישאר כלום מלומדי התורה, ולא שיער לעצמו כמה יפרחו כל מוסדות התורה והישיבות.

האדמו”ר מצאנז: בהתחלה היו רק חמש מאות בחורים, וחשב שעל פי חשבון תוך עשרים שנה תתבטל היהדות בארץ ישראל, ויתכן שצדק על פי דרך הטבע, אבל פשוט לא ידע שיש לנו הבטחה כי לא תשכח מפי זרעו.

הגר”מ שטרנבוך: אחר כך כאשר נתרבו בני התורה מיום ליום והוא היה ב’שדה בוקר’, אמר שהטעות היחידה שעשה בחייו היא בכך שפטר את בני הישיבות, שאילו ידע כמה התרבו בני התורה לא היה פוטרם.

אחד הנוכחים במקום, הרה”ח רבי יעקב משה שפיצר העלה שוב לדיון את גיוס בני הישיבות: יש בעיה עם בחורים חלשים שהולכים לצבא.

האדמו”ר מצאנז: הם הלכו גם קודם לצבא, וכי לפני עשרות שנים לא הלכו?

הגר”מ שטרנבוך שליט”א: יש חלשים וביניהם מהספרדים, ויש סכנה שלא יעמדו בניסיון. רק מי שחזק באמת לא יוכלו לעשות לו כלום. אבל יש אחרים חלשים שלא יעמדו בניסיון.

האדמו”ר מצאנז: השאלה היא מהיכן הולכים לצבא, אם מתוך בני הישיבות או כאלו שבין כך מסובבים ברחוב שיש גם שם סכנה רוחנית גדולה. אלו שהולכים לצבא בין כה וכה אינם הולכים לישיבות, הם מסתובבים ברחובות.

הגר”מ שטרנבוך: גם מי שמסתובב ברחובות אין לו ללכת לצבא ולהכניס עצמו לניסיונות, הרי רק אם נכנסים לצבא כבר מתקלקלים, אם שומעים שם רק ביום אחד ניבול פה, זה כבר מזיק לכל החיים.

האדמו”ר מצאנז: החתם סופר כתב שכל זמן שיהיו פורצי גדר יהיו כנגדם גם גודרי פרץ שיעמדו על המשמר.

הגר”מ שטרנבוך: אם היה לנו היום חתם סופר המצב היה טוב, אנו חיים בדור חלש מאוד, לא זכינו בדורנו לגודרי פרץ כמו הדורות הקדמונים.

האדמו”ר מצאנז: לאחרונה אמרנו לבאר דברי הגמ’ שבדורו של משיח ‘חוצפא יסגי’, שאין הכוונה חוצפא בעלמא לחבירו או להורים, אלא הכוונה לחוצפה המצויה היום שמדברים על קדמונים, מעבירים שבט ביקורת על הרבנים הקדמונים, ללא גבול, עושים מה שרוצים.

הגר”מ שטרנבוך: שמעתי מפי הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ”ל לבאר הלשון ‘חוצפה יסגי”, שלשון ‘יסגי’ הוא מלשון ‘סגי’ – והיינו ‘די’ בלשון ארמית, וביאר שכדי להצליח לא יהיה צורך להיות תלמיד חכם או גביר, אלא יהיה מספיק במידת החוצפה, שכל מי שינקוט בדרך זו ירים ראשו ויצליח.

האדמו”ר מצאנז: כבר מזמן שהרב אברמסקי אמר זאת עברו עשרות שנים, והמצב נעשה גרוע יותר מזמן לזמן.

הגר”מ שטרנבוך: מה נאמר מה נדבר ומה נצטדק, המצב קשה מאוד כל יום גזירות קשות, אנו מתרגלים לכל דבר, ומתרגלים גם לזה עד שכבר לא קוראים לזה גזירה כלל.

הגר”מ שטרנבוך: ב”ה ישיבות והיכלי תורה מתרבים וגדלים בכל מקום.

האדמו”ר מצאנז: האמת היא שהמון העם רוצים להיות יראי שמים, צומחים כל הזמן עוד כוללים וישיבות ב”ה, רק ההנהגה של החופשיים הם נעבך…

האדמו”ר מצאנז: נהניתי ממה שכתב הרב שליט”א במכתבו בעניין עוף הבראקל על האדמו”ר משאץ זצ”ל שלאחר הפסח הניח על שולחנו מצות מכונה. שמעתי מאאמו”ר זצ”ל שאצל השינווער רב אכלו מצות מכונה אחרי פסח. אצלנו גם לא אומרים שמצות מכונה הם חמץ ח”ו, רק “אצלינו הם חמץ”, והיינו שאצלינו נוהגים כהדברי חיים ואצלינו זה חמץ, אבל מעולם לא אמר אאמו”ר זי”ע שמי שאוכל את זה על פי הוראת רבותיו הרי הוא אוכל חמץ.

הגר”מ שטרנבוך כיבד בשתיים לחיים, ובירך: “תראו רק שמחות, תזכו להיכתב לכתיבה וחתימה טובה”.

האדמו”ר מצאנז: יאריך ימים על ממלכתו, מתוך בריות גופא ונהורא מעליא, תזכו לעמוד על המשמר ולהרביץ תורה לתלמידים, ולהיכתב בספרן של צדיקים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בארקל בארקל
    15/09/2017 03:52
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מתי תעזבנו