“פתאום קלטתי שסביבי רק הורים ספרדים. זה היה ‘בום’ בפרצוף!’ • הראיון שיגרום לכם לבכות

אחרי חודשי מתח היכן תפתח את הלימודים, הילדה התקבלה לסמינר. אבל מה עובר על משפחות ספרדיות עד הרגע המיוחל? • שרי רוט שמעה את סיפורה המטלטל של אם כאובה, ולא הצליחה לעצור את הדמעות • "גהינום. שתדעו, יש ממש לידכם רוצחי נשמות עטופי גלימות וחיוך מסביר פנים"
י"ד אלול התשע"ז / 04.09.2017 21:59

קצת קשה היה לי לעכל את שיחת הטלפון שנחתה עלי הערב.

לכאורה, סוף טוב לסיפור עצוב – של ילדה שבמשך חודשים ארוכים לא ידעה באיזה סמינר תלמד. אלא שהמשקעים שנותרו בלב עדיין מעיקים, ואפילו אני, שרק האזנתי בדומיה למה שסיפרה האם, התקשיתי שלא להזיל דמעה.

פשוט קורע לב לחשוב על כך, שבכל שנה ושנה יושבות עשרות, אם לא מאות, בנות וסובלות, רק משום שהן מבקשות להמשיך אחרי כיתה ח’ לסמינר.

תקשיבו יחד איתי לסיפור, ותגידו אם אינכם מזדעזעים.

החופש הגדול הסתיים, אבל על משפחת איטח (שם בדוי), משפחה ספרדית טובה במיוחד המתגוררת באחת מהערים החרדיות, הוא עבר מלווה בבכי, הרבה בכי. בעצם, בוכים שם כבר כמה חודשים, כפי שמגדירה האם: “עם ובלי דמעות, עם ובלי קול”.

“איך יכול להיות כזה מצב במדינה מתוקנת, במגזר שאמון על חסד וקבלת האחר, אלו שמתהדרים בהנהגה רוחנית על כל צעד ופעולה?”, היא מתקשה להבין.

אז בסופו של יום את שנת הלימודים פתחה הילדה בסמינר די טוב. כלומר, יש טובים ממנו בעיר (רק מבחינת ‘מה שנחשב’), אבל הוא בהחלט סמינר טוב. אבל את מסכת הייסורים שהיה עליה לעבור עד לרגע המיוחל, לא תרצו לעבור לעולם.

ביום האחרון בכיתה ח’ לא היה להן, לילדה ולאמא, שום מושג היכן היא תלמד בשנה הבאה. “לא הייתה לי תקווה. כל יומיים-שלושה מצאתי את עצמי נזרקת מטלפון לשיחה, ממנהל לאחראי, עירייה.. סמינר.. בית ספר.. רבנים.. עסקנים.. כולם יושבים ולא עושים כלום. בעצם עושים, מזיקים, מפריעים, מתאכזרים”.

בין לבין הייתה האם מתקשרת גם אלי, מעדכנת, מספרת, בוכה.

ניסיתי לעזור. יצרתי קשר עם ועדת החינוך של ח”כ יעקב מרגי, שעשתה כל שביכולתה, נתי חייק מרכסים טיפל תוך כדי חופשה, עמדתי בקשר גם עם המחוז החרדי של משרד החינוך, שם לקח להם המון זמן עד שמישהו שיגר מכתב למנהל הסמינר.

בסופו של דבר, ואחרי אין-ספור טלפונים ונדנודים, שוגר המכתב, ומנהל הסמינר הבין שהוא חייב לקבל את הילדה.

“במבט לאחור, זה היה קרש ההצלה שלי. אילולי ערבתי תקשורת, מי יודע מה היה עולה בגורלה של ילדתי”, אומרת האם.

בינתיים הגיע ‘בין הזמנים’ של האחים, הלומדים בישיבות אשכנזיות מובחרות ביותר, והמשפחה, שתכננה לצאת לטיולים ולימי חופשה, התקשתה לשכנע את הילדה להצטרף. עולמה חרב עליה.

“מביטה לה בעיניים ורואה איך מחקו לה את החיוך”, הגדירה זאת האם הכאובה. “שברו לה את האגו העדין, פירקו אותה לגורמים ושברו את החתיכות לרסיסים”.

 מדוע זה צריך היה לקרות? על מה ולמה?

חשוב להדגיש שהילדה הסתובבה שבורה, למרות שההורים שידרו לה כל הזמן ש’את מסודרת’, ו’תראי שהכול יסתדר’.

“בשלב מסוים החלטתי לרכוש לילדה תלבושת אחידה”, מספרת האם. “לא ידעתי לאיזה סמינר היא תשובץ, אבל קניתי את התלבושת של הסמינר שבו רצינו. כדי לשדר לילדה שהכול בסדר, שתוכל לומר לחברות שהיא בפנים, שתרגיש טוב עם עצמה. אמרתי לבעלי, מקסימום זרקנו כסף לפח, אבל זה בשביל הנפש של הילדה, וזה חשוב. גם לא פעם אמונה יוצרת מציאות, אז שתישמר התקווה.

“שלא תדעו, בחיים לא האמנתי שאהיה במקום הזה. אנחנו, שנחשבים למשפחה מיוחסת, על גבול האליטה… רק היום, מהמקום שלי, אני מתחילה להבין את הפער בין מה שאומרים לבין מה שעושים. בין מה שמחנכים לבין איך שמתנהגים. בין הדרישות לבין התוצאות.

“תמיד ידעתי וריחמתי וחיבקתי משפחות ואפילו ניסיתי לעזור. אבל כשאני חיה את זה דקה-דקה, אני מבינה שהרוע בעולם לא מתאדה רק הולך ומשתכלל. בא לי לצרוח ולברוח. אבל בשביל הבת שלי אני נשארת שפויה – לכאורה. אני אלחם עד הנשימה הסופית ועד טיפת דמי האחרונה. ורק שתדעו, שיש ממש לצידכן, לידכן, לפניכן ומאחריכן רוצחי ורוצחות נשמות עטופי גלימות, עם חיוך מסביר פנים, אפילו ישלחו לך חיבוק. לא דוב.

“כשבידם סכין שחיטה וגופם מגואל בנפש ילדים רכים שכל חטאם שלא נולדו לגזע/למשפחה/למגזר/לעיר/להשתייכות מסוימת”. כן, אלו הן מילותיה של האם, במדויק, מילה במילה.

המשפחה התעדכנה, בין לבין, שהמחוז החרדי כפה על מנהל הסמינר לקבל תלמידות, שהבת שלהם נמצאת ברשימה, אבל שום צליל מכיוון הנהלת הסמינר לא הגיע.

האם מצאה עצמה בסיבוב טלפוני קבוע – פקידות בעירייה, המפקחת, בית הספר, אבל שום פריצת דרך לא נרשמה. הילדה המשיכה לשבת בבית, ובמקום לחגוג את החופש, עיניה היו כבויות.

“הבשורה הטובה הגיעה בתחילת בין הזמנים. אני אפילו זוכרת איפה היינו. באמצע טיול, בנחל…התקשרו מהעירייה לספר שהמנהל נכנע, בלית ברירה, אבל עדיין יש מסלול ארוך של פרוצדורות. הוראת קבע, ראיון,

“תדברי עם המנהל קצת לפני ר”ח אלול”, הציעו לה.

יומיים לפני ר”ח אלול העזה האם להרים טלפון לבית הספר, אל המנהל.

“לא מעניין אותי מהמכתבים של משרד החינוך, אני את הבנות לא מקבל”, הבהיר לה בקול קר ומנוכר. אז נכון שלפקידות בעירייה הבטיח, אבל לאם אמר אחרת.

“מיהרתי להרים טלפון למפקחת משרד החינוך, העליתי אותה בשיחת ועידה עם הפקידה מהעירייה, שתיהן אמרו לי שהן המומות, המפקחת הבטיחה לטפל”.

ושוב הוכן מכתב התרעה, ושוב נשלח. “למחרת בבוקר שבתי והרמתי טלפון. המנהל עדיין היה בשלו. המכתב לא תקף, לא מעניין אותי כלום…”

ארבעה ימים חלפו, האם שבה והתקשרה. הפעם המנהל החליף תירוץ. “אין לי עדיין אישור ממשרד הבריאות”, זרק משפט.

האם: “מיהרתי להתקשר לעירייה. וכי מדובר באישור רק לבת שלי? הרי כל הכיתה לא קיבלה אישור! למה הוא מחזיק את הבת שלי ועוד כמה בנות כבנות ערובה?

“ביום שני, יומיים לפני פתיחת שנת הלימודים (אירוע הפתיחה), חשבתי שסבלנותי פוקעת. עם המנהל כבר לא יכולתי לדבר. נפשית, לא הייתי מסוגלת. ואז, ביום רביעי בבוקר, בשעה 9 הגיע הטלפון המיוחל. ‘בואו לראיון’. טוב, אני כבר הייתי בעבודה, בעיר מרוחקת, ניסיתי לומר שאיני יכולה, אבל הפקידות בעירייה הזהירו אותי שלא לעשות משחקים. אז הודעתי לבוס שאני זזה, פשוט הולכת, בלי הרבה הסברים, תפסתי את הרגליים ונסעתי לראיון”.

למען האמת, אמהות רבות התאימו את לבושן לראיון. “ידעתי שיש הרבה אמהות ש’מתחפשות’ לכבוד ההליכה לסמינר. לוקחות פאה אחרת משכנה, חובשות מטפחת, לא מתאפרות, אני לא רציתי לעשות משחקים והגעתי איך שאני”.

כשהגיעה לסמינר, הוכתה בשוק חייה.

“פתאום קלטתי שסביבי רק הורים ספרדים! זה היה ‘בום’ בפרצוף! כמעט 10 הורים, וכולם מעדות המזרח, כאילו רק אותנו לא רצו! זו הייתה הרגשה איומה. הבטתי בפני ביתי, וקיוויתי שהיא לא מבינה את מה שאני קלטתי זה עתה…

“לידי הייתה אמא, תאמיני לי, צדיקה. עם מטפחת, בעלה אברך, ילדה חרוצה, צדיקה, אבל, למזלה ‘הרע’, ספרדים…

“הגיע תורי, נכנסתי פנימה מלווה בביתי. המנהלת הביטה בי במבט חמור סבר שבישר לי רעות. ואז, ליד הבת שלי, היא אומרת לי, ‘אומר לך את האמת? אני המומה שאת פה! לא האמנתי לרגע שתתקבלי’… ואז היא התעשתה, הסתכלה על הילדה, החליטה שלא מתאים לדבר לידה את מה שרצתה לומר לי, וביקשה: ‘תצאי בחוץ’.

“הילדה יצאה, נבוכה, ואז התחילו צעקות בחדר, עד שהמזכירה, בחדר הסמוך, נאלצה לסגור את החלון המחבר בין החדרים, וביקשה מבתי לצאת החוצה. שלא תשמע…

“אנחנו נאלצנו לקבל את הילדה שלך, היא אמרה לי, אנחנו באים לסגור איתכם על עסקה, ואת באה לי ככה? מה זה הפאה הזו? ותאמיני לי, הפאה שלי ממש לא ארוכה! מה זה החולצה הלא כשרה שלך? אני לא מאמינה שהסכמנו להכניס לך את הילדה, זה ממש מידת הרחמים שבאה עלי הבוקר ואמרתי שאני מוכנה. אני לא מבינה איך עשיתי את זה. תראי, כשהבת שלך תתחתן אני בעצמי אדאג שהיא לא תתלבש כמוך.

“חטפתי את חום חיי. אבא שלי בעל תפקיד רוחני רם מעלה, שלא אפרט כדי שלא להסגיר את עצמי. המשפחה שלי מפוארת, כולם עם משרות תורניות חשובות. וככה היא מתייחסת אלי?”

בהחלטה של רגע החלטתי, לא לריב איתה, לשתוק, ולהנהן בראשי על כל מה שהיא תאמר. ‘כן’, ‘כן’, ‘בטח’, ‘בטח’…

“‘את שמה לב שאת אומרת לי כל הזמן אוקי? את מסכימה עם הדברים שלי?’ בשאגות, לא צעקות. כאילו הייתי איזה חילונית מהרחוב, לא אמא שבנותיה הגדולות לומדות בסמינרים מובחרים, יותר מובחרים מהסמינר של הגברת המנהלת, שכל העת תירצה למשרד החינוך שציוניה של בתי לא מאפשרים לקבל אותה – שקר בפני עצמו – וכעת חשפה את המניעים האמיתיים.

“רגע לפני שיצאתי היא התעשתה, אמרה: ‘אני את שלי אמרתי, מהרגע שאת יוצאת מפה הילדה תקבל יחס רגיל, בלי קשר למה שדיברנו, אני מתנצלת על הטון’.

“נשארתי לשבת בחוץ, קפואה, עקבתי אחר האמהות שיצאו מחדרה של הגברת המנהלת, עיני כולן היו מושפלות. כאילו קלטו בפנים ש’נו, נו, עושים לכם טובה’…”

“ייקח לי הרבה זמן להתאושש. אני מרגישה שעברנו גהינום. והמתסכל מכל הוא לדעת שבחודש טבת הבא עומדות עוד משפחות טובות לעבור את אותו מסלול. חלקן פונות לתקשורת, חלקן פוחדות ונשארות עם הילדה בבית. כמה מחברותיה של בתי נותרו בבית. יושבות ובוכות. אני, את הבת שלי לפחות הצלתי. אז חטפתי ביזיונות, אני אצא מזה בעזרת ה'”.

לבכות. לצרוח. לשאוג.

חודש אלול, ימים נוראים, ובין אדם לחברו מה יהא עליו?

הדפס כתבה

23 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הכפירה באל אחד
    04/09/2017 22:18
    דוד
  1. אם הסיפור נכון כדאי לצוות החינוכי שמאמלל בנות לחפש מלון בחול לקראת הימים הנוראים.עיוות הדת רמיסת הדת והמוסר תיתקל בשערים נעולים. ההכאות על החזה ישמעו כתופי טם טם של עובדי אלילים.

  2. נכון שה''אליטות'' לא בסדר אבל...
    04/09/2017 22:46
    חיים
  3. למה המגזר הספרדי כ”כ נחיתי?
    למה אמא אשכנזיה לא תבכה
    שלא קיבלו את בתה לסמינר ספרדי? למה?

  4. תלכו לסמנרים שלכם ותפסקו להתבכין
    04/09/2017 23:14
    תהילה
  5. נמאס נמאס לקרוא את זה כל שנה מחדש. אנחנו מנטליות אחרת סגנון אחר. ואתן יודעות את זה טוב. ותאמינו לי שהייתי בתיכון הבנות שעשו לי הכרות עם נושאים שאין לעלות על כתב וכל אחד מבין זה היה מהם……למה שבת הטהורה שלי תחשף למידע בגיל צעיר בצורה לא מפוקחת. וגם תאמינו לי לבנות ללמוד בתיכון שאפשר לספר בכיף שאוכלים אורז בפסח וכו

  6. אשמת ש"ס והספרדים
    05/09/2017 00:30
    יגאל טולדנו
  7. ש”ס קמה בכדי “להחזיר עטרה ליושנה”…כל מה שעשתה התנועה זה לחקות מתוך התבטלות וכניעה את לבוש וסממני הליטאים, אנשים שבאו ממדינה זרה ומרוחקת, עם תרבות קרה שאין לה ולא כלום תרבות עדות המזרח. דרך ארץ קדמה לתורה…זהו מוטיב זר בקהילות הנוקשות של הליטאים ועוד כמה קהילות שכל אחת מהן מתהדרת באיזה צדיק, או גאון,או קדוש מאיזה כפר שכוח אל עם שם לא ברור. עד שלא נתנתק מרגשי הנחיתות לא נגיע לשום מקום. שנה טובה

  8. אחת שעברה משהו דומה...
    05/09/2017 00:49
    ספרדיה גאה!
  9. עצוב וכואב, פשוט לשבת ולבכות את המצב העגום שהגענו אליו.
    אני בתור ילדה מסיימת ח’ גכ לא התקבלתי לסמינר הטוב בעיר וכמובן הליטאי למרות שמכל הבחינות הייתי מתאימה. כל מי ששמע שהבת של… לא התקבלה לא האמין. כולם התערבו, המורות, ההנהלה, אנשי חינוך שבעיר וכד.. וכלום לא עזר.
    וגם את מתארת חופש של גהנום והשפלות. אני זוכרת שאמא שלי היתה כל היום, פשוטו כמשמעו בוכה! וטלפונים לכל מי שרק.
    ולא ידעתי מה להגיד לחברות. בנות פחות טובות כן התקבלו ואני לא! בושה…
    בסופו של דבר הלכתי לסמינר ספרדי טוב והיום אני עץרואה את עצמי ומודה לה’ שזיכה אותי לעבור את המסלול הזה.
    אז נכון שהיה קושי ענק שאי אפשר לתארו במילים אבל אחרי שצלחנו אותו ואני אישית קיבלתי מורות טובות, סבלניות וחמות ותכלס זה מה שהייתי צריכה יותר משם של סמינר ויותר מהכל. מורות שאכפת להן ממך באמת. וזה מה שבנה אותי!
    כיום ב”ה אני בעצמי מורה בבית יעקב! ואני יכולה להגיד בהתחיבות שלא הייתי מגיע לאן שהגעתי אם לא הייתי גדלה במקום הזה.
    אז ב”ה שבבוף התקבלה והצער והכל משמים רק חבל שהם שליחים לדברים רעים.
    לגרום לילדה יהודיה וטהורה לככ הרבה צער כאב ועוגמת נפש ורק בגלל מוצא??!! היכן שמענו על דבר כזה!
    כולנו אחים מאותו אבא שאוהב את כולנו בשווה. אז מי אנחנו שנפלה ככה????!!!
    חבל וכואב ובתפילה ותקוה שהמצב ישתנה לטובה ושיגיעו ויכירו כבר בהבנה שאנחנו טובים לא פחות מהם ואולי אפילו יותר….

  10. אני מאמינה שיש אפליות אבל אם המנהלת צועקת, היא גם חסרת מידות אבל גם המשפחה לא כ"כ מתאימה לתיכון.
    05/09/2017 00:50
    ISANG
  11. בכל אופן, צריך להתחזק בבנ”א לחבירו, התנגדות לחד מניות. באמת. חודש אלול

  12. אני ספרדי. יש לי מעמד, יש לי כח בעיריה
    05/09/2017 06:49
    אברם
  13. אני יכל הכל.

    רציתי לרשום את הילדה לבית הספר הליטאי רק כי הוא קרוב לבית.
    הבטיחו לי שהיא בפנים אבל עדיין לא קבלתי מכתב. באתי לביקורת פתע בבית הספר שנחשב להכי טוב. הזדעזעתי. ולא אפרט. אלק הכי טוב..

    באותו רגע רשמתי את הבת שלי לחב”ד. זה קרוב לבית. וב”ה שכך. היתה לה בעיית קריאה וטיפלו בכך כמו שרק ממלכתי יכל לטפל. מורה צמודה, כל הקריאה מחדש, היום הכל בסדר גמור.

    תפסיקו לשלוח אל הסמינר הנחשב. אל תתנו להם דלק, ועוד דןר אחד הם אלו שירדפו אחרינו

  14. כתיבה משובחת
    05/09/2017 08:40
    שיינדי
  15. אפס עובדות.פייק ניוז

  16. מסכנה הבת. מה היא אשמה שאמא שלה מפגרת?
    05/09/2017 09:08
    שמוליק
  17. הדפוקה הזאת מצאה לה זמן להיות אמיתית ובאה לראיון הקבלה עם בגדים שלא לפי התקנון של הסמינר. ואחרי זה היא בוכה שעושים לה בעיות רק כי היא ספרדית.

  18. המגזר החרדי הוא מגזר גזעני
    05/09/2017 09:58
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  19. האם אומרת “כאילו הייתי איזה חילונית מהרחוב”, כאילו חילונית זה קללה. הציבור החילוני לא מתייחס בכזו גזענות.

    כדאי שתחזרו לעשרת הדברות. תתביישו לכם

  20. אלו נאצים מעודכנים
    05/09/2017 09:58
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  21. לא כולם כך אבל בהחלט יש כמה שעושים לספרדים מה שעשו להם בשואה
    אבל אל תדונו אותם הם עברו שואה!!

  22. אין מילים פשוט לבכות
    05/09/2017 10:05
    פיני
  23. ואני אשכנזי טהור

  24. שלא יתפלא שיש לו קרציות
    05/09/2017 10:11
    מי שישן עם כלבים..
  25. זה מה שקורה שמנסים להשתאכנז.
    אם הספרדים היו גאים בעצמם ובמסורת שלהם לא היו צריכים להתדפק על דלתי נדיבים.
    עורו מהסיוט האשכנזי
    תלבשו ג’לביות

  26. איך איזה רב אמר הספרדים לא עברו את השואה כי הם עוברים אותה פה בארץ סלקציה וכו" כמובן שאין מקום להשוואה
    05/09/2017 13:29
    אריאל
  27. שקופים....
    05/09/2017 14:31
    יוסי
  28. איך כולם שותקים?!

  29. בושה וחרפה המשיח לא מגיע רק בגלל החרדים
    05/09/2017 14:35
    Avi
  30. עולם של שקר אין אמת תלמדו אהבת ישראל מהציבור החרדלי אנשי אמת

  31. נמאס
    05/09/2017 14:58
    בדוי
  32. נמאס כל שנה סיפור ועוד סיפור כזה ואם תקראו בהתחלה תראו שהם רצו סמינר אחד אם לא רוצים למה לא לנסות עוד סמינרים למה לפתח צפיות לילדה אני מכירה מישהי מאלעד שבסיפור שהיה שנה שעברה גם לה עשו בעיות ולא היא לא ספרדיה היא אשכנזיה משני הצדדים אז מספיק עם זה לא רוצים פה תנסו אחר מספיק לעשות עוול לילדות מספיק הורים תתעוררו על החיים אתם הורסים בידיים שלכם את העתיד של הבנות שלכם

  33. גיזענות
    05/09/2017 15:15
    חסוי
  34. תעשו טובה אני חצי חצי אמא שלי האכנזיה בין ההורים כך שחונכתי בסגנון הזה ומה אצל מי סבלתי הספרדיות שהשפילו אותי ורמסו לי את הילדות אז מספיק לדבר על גזענות כי הספרדים הם הגזענים הכי גדולים ולא אני לא גאה בזה אין מה לעשות מי שהורס לך את החיים אתה לא רוצה אותו יותר בחייך ואף ספרדי שרץ כמו ילד קטן למוסד אשכנזי ואחכ מתבכיין תעשו לי טובה הוא לא ספרדי גאה

  35. סמינר
    05/09/2017 16:49
    אלגרה
  36. הבעיה זה לא האשכנזים הבעיה זה הספרדים שרוצים להתקבל למוסדות של האשכנזים בזמן שיש מוסדות מאד טובים לספרדים מדובר גם לגבי ישיבות השטיפת מוח שעשו לספרדים כל כך נכנסה בהם שהם נחותים עד שגם אם יהיה סמינר או ישיבה מעולים של ספרדים ויש כאלו הם לא ירצו להכניס את הילדים שלהם אז תסלחו לי אם אני לא ארחם על האמא שעברה את ההשפלה הזו איפה הכבוד העצמי שלהם יורקים עליהם והם אומרים שזה גשם תפסיקו לחפש ישיבות של אשכנזים וסמינרים יש מספיק של ספרדים

  37. אתם קוראים את מה שכתבתם??
    05/09/2017 20:07
    שירן
  38. אשכנזים? ספרדים? אנחנו חיים יחד במדינה הזו כבר קרוב ל70 שנה!! אולי נהיה פשוט יהודים? ישראלים?

  39. למה הספרדים לא פותחים לעצמם סמינר
    06/09/2017 11:22
    דוד
  40. למה ללכת למקום שלא רוצים אותך .אתם הספרדים עושים לעצמכם את הקיפוח

  41. מגיע לה. למה ללכת לאשכנזים?
    06/09/2017 19:40
    יוסף חיים
  42. מה בוער למשפחה ספרדית טובה, כהגדרתה, להתחנף לאשכנזים הרשעים? למה לתת להם את הכבוד והיחס ?
    ואגב, ואחר כך אריה דרעי ושס כולה ירוצו אחרי הרבנים והנציגים של אותם מנהלים וינשקו להם את הידים במרץ….

  43. סתם אנשים דוחים שממלאים את כל גאולה בריחות מחרידים
    21/12/2017 20:23
    שרי
  44. אני לא מבינה מה נדבקים לאשכנזים המגעילים האלה. אנחנו חצי אשכנזים (מרומניה) וגם אחים שלי למדו בתלמוד תורה אשכנזי, התנהגות מגעילה יחס מגעיל, למה להידבק בהם ? עד שההורים שלי קלטו וברחו משם והעיפו את כולם למסגרות ספרדיות, חמות, נעימות, עם לב חם וטוב , מה מחפשים בגיפלטע פיש האלה ? אפילו האוכל שלהם קר ודוחה כמו היחס שהם מקבלים מההורים שלהם, הכל מתחיל בראש.