‘השפלה’: הילדות זומנו לבית הספר בלייקווד כדי למדוד את אורך השיער

סרטון שתיעד ילדות מבית-ספר 'בנות יעקב' בלייקווד כשמורה מודדת את אורך השיער שלהם, כדי לבחון האם הוא עומד בתקן הצניעות - מסעיר את הרחוב החרדי בארה"ב • אם לתלמידה: "מהיכן ההיתר להשפיל אותן כך? ההתנהגות הזו היא התעללות בילדים. מי קובע מהו אורך השיער הנדרש?"
אליעזר היון
י"ג אלול התשע"ז / 03.09.2017 22:40

סרטון מבית ספר ‘בנות יעקב’ בעיר ליקווד שבניו ג’רזי, בו מתועדות ילדות כששיערן נמדד על ידי שתי אנשי צוות מבית הספר – מסעיר את הרחוב החרדי האמריקני.

לקראת המדידות שיגרה הנהלת בית הספר מכתב אל הורי התלמידות בו הוזמנו התלמידות להגיע היום (ראשון) אל בית הספר לבדיקת כינים. במכתב, בו מצוינים זמני ההגעה לפי חלוקה של שמו משפחה, מוזהרים ההורים כי על כל תלמידה שלא תגיע אל הבדיקה יושת קנס של 50 דולר.

במכתב מצוין עוד, כי באותה הזדמנות תתבצע גם בדיקת אורך השיער לבנות בהתאם לתקנון בית הספר, כאשר כל תלמידה צריכה להתייצב עם שיער פזור. במכתב מודגש כי כל תלמידה ששערה יהיה ארוך יותר מארבעה אינצ’ים מעצם הבריח, פזור או בקוקו, תצטרך לקצץ אותו לאורך המותר.

בעקבות התפוצה המהירה של סרטון הוידאו הקצר, שהופץ  בקבוצות הווטס-אפ וברשתות החברתיות באינטרנט, בו נראות הבנות עומדות ונמדדות, שלחה אחת הצופות מכתב זועם לאתר האמריקני ‘ישיבה וורלד’.

“הטלפון שלי ‘התפוצץ’ מקבלת קובץ הוידאו, והרגשתי שאיני יכולה יותר להתעלם”, פותחת האם את מכתבה, ומתארת את מה שנראה בו: ילדות עומדות לפני מנהלת או מורה המודדות להן את השיער באמצעות סרגל, כדי לוודא שהוא עומד בתקן הצניעות הנדרש.

לצד המורה הבוחנת, יושבת מורה נוספת מאחורי שולחן ומתבוננת בנעשה.

“אינני פסיכולוגית או מטפלת מוסמכת, אך אני יכולה להבטיח כי ההתנהגות הזו הינה התעללות בילדים, לא פחות. ההשפעה של הזוועה הזו, תתפרץ אצלן בשנים הבאות”, היא קובעת.

האם מקשה: “מהו ‘ההיתר’ להשפיל כך ילדות, היכן נמצא מקור לכך בתורה, מי הרבנים שעומדים מאחורי זה – ובעיקר: מי קובע מה הוא אורך השיער הנדרש?”

כותבת המכתב מוסיפה בציניות, כי האישה שישובה מאחורי השולחן, חבושה בפיאה ששיעור שערותיה ארוך מזה של הילדות העוברות מולה, ותוהה האם גם לה מדדו את השיער…

בהמשך מעלה האם את הטיעונים הנגדיים, כי לבית הספר יש זכות לקבוע את אורך שיער התלמיד, אך טוענת כי גם אם ידעו ההורים על כך – המדידה הזו נדרשת להיעשות בפרטיות ולא כהשפלה מול שאר החברות.

בסיום המכתב כותבת האם בסרקזם, כי לדעתה בית הספר יתמודד עם הפרשה בצורה הבאה: הוא ידרוש ויחקור מי זו שצילמה את הסרטון, ולאחר שהצלמת תילכד, יפרסם בית הספר הודעה כי זו עוד רעה חולה של תופעת ‘הטלפונים החכמים’.

המכתב שנשלח אל הורי התלמידות:

מדידת שיער

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כן
    04/09/2017 09:03
    קוקו
  1. ו”בעיקר מי קובע מהו האורך הנדרש”… דברים מזעזעים. כן כן, הרבנים קובעים, ובאם זה לא מוצא חן בעיני מישהו יש מספיק בתי ספר שהוא יכול לשלוח את ילדיו לשם. ניתן לקבל פרטים אצל המזרחי…!

  2. איזה השפלה?זה התקנון כל הכבוד למורות.
    04/09/2017 09:14
    חיה
  3. אני לא מבינה מה הרעש,זה התקנון וזה בסדר גמור.

  4. מדידת אורך השיער מובנת מאליה
    04/09/2017 13:35
    שלמה זלמן
  5. איזו טענות חסרות שחר מההורים! כל הורה יודעת שבליקווד יש רק דרך אחת. לא רוצה? תגורי במקום אחר, מה חשבת , שפה זה מזרחניקים שהכל פרוץ אצלם? פה זה ליקווד עיר הקודש. השפלה במדידה? ההשפלה האמתית תהיה ביום הדין כשהנערה מופיעה בשיער ארוך.

  6. חיפשתי הלכה בשולחן ערוך.....
    06/09/2017 08:27
    בתאל
  7. אני חוזרת בתשובה ומקפידה ברוך ה על לבוש צנוע ורחב מטפחת שמכסה את כל הראש וממה שאני בדקתי אז בשעתו לעניין השיער של הילדות נאמר כי השיער יהיה אסוף בצורה צנועה (צמה) ולא רחובית (פזור, קוקו גבוהה מידי וכו’) ובמקומות שמחמירים הבנות הולכות עם 2 צמות עד סמינר ואחכ צמה… ולא נתקלתי מעולם בהלכה לגבי אורך השיער. מעניין. בוודאי שאם זה תקנון בית הספר וההורים מודעים למה שהם חתמו, עליהם לעמוד בתקנון. מראש היה עליהם לדעת שהם ובנותיהן נשמעות לתקנון זה. מבחינת עבירה זו לא עבירה ולא חטא – אורך השיער.. ותתקנו אותי אם אני טועה. להמליץ טוב בעד ישראל ולהרבות שלום ימי הרחמים והסליחות. שנה טובה.