עכשיו זה מדעי: כשהמזגן לא עובד בחדר אתם פשוט ישנים פחות טוב

חוקר מאוניברסיטת הרווארד מצא כי יש קשר בין העלייה בטמפרטורות לבין איכות השינה שלנו • על פי הערכות, 200 אלף תאונות דרכים ו-1,500 מקרי מוות נגרמים בכל שנה בארה"ב בגלל עייפות שמקורה בנדודי שינה.
קובי פינדרוס
ט' אלול התשע"ז / 31.08.2017 20:18

מה מפריע לכם לישון? הרעש של הילדים, השכנים, או האור במנורה של חבר החדר בישיבה שלא גמר עדיין לקרא?

על פי מחקר חדש של ד״ר ניק אוברדוביץ׳, מאוני’ הרווארד יש קשר בין העלייה בטמפרטורות – בעיקר בחודשי הקיץ החמים ממילא – לבין איכות השינה שלנו.

על פי המדווח באתר ‘זווית’, אוברדוביץ׳, יחד עם קבוצה של חוקרים נוספים מבוסטון ומקליפורניה, לקח נתונים מסקר אמריקאי גדול על איכות השינה שהתבצע בין השנים 2011-2002, ובו נתונים מתשובותיהם של 765 אלף בני אדם. בין היתר, המשתתפים נשאלו בכמה ימים מתוך 30 הימים האחרונים הם לא ישנו מספיק שעות.

החוקרים הצליבו את הנתונים עם נתוני מזג אוויר מאותה תקופה וגילו שאכן קיים קשר בין תשובות של נשאלים כי לא ישנו מספיק לבין טמפרטורות גבוהות מהרגיל באותם לילות. החוקרים מצאו שזה קורה בעיקר בקיץ, בעיקר בקרב מבוגרים מעל גיל 65, ובעיקר אצל בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע (אולי כיוון שאלה לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש מזגן, או להשאירו דולק לאורך כל הלילה).

הנתונים הראו שככל שהטמפרטורות היו גבוהות יותר, כך שכיחות העונים שלא ישנו טוב עלתה. למעשה, טמפרטורה הגבוהה במעלת צלזיוס אחת מהממוצע בלילה באותה התקופה, התבטאה בשלושה לילות של שינה בלתי-מספיקה בחודש לכל 100 איש. למעשה, אם מכפילים את הנתון הזה כך שיכסה את כל אוכלוסיית ארה״ב – מדובר על תשעה מיליון לילות כאלה בכל שנה.

באתר ‘זוית’ המתמחה בדיווחי בריאות ואיכות סביבה מסבירים לא מדובר רק באי נוחות. נדודי השינה עלולים להוביל לנזקים כלכליים למשק ואפילו לנזקים בנפש. על פי הערכות, 200 אלף תאונות דרכים ו-1,500 מקרי מוות נגרמים בכל שנה בארה”ב בגלל עייפות שמקורה בנדודי שינה.

עוד נמצא כי נדודי שינה גורמים להיעדרויות תכופות יותר מהעבודה, פוגעים בפריון בעבודה וגורמים בשל כך נזק כלכלי משמעותי למשק. נזק משמעותי נוסף נגרם לכלכלה בעקבות בעיות רפואיות שנגרמות בגלל נדודי השינה, או כאלו שנדודי השינה מחריפים אותן ומכבידות על המערכת הרפואית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות