פרקליט המדינה: “לא ניתן לטעון לגזענות כלפי חרדים, הם לא גזע”

עורך דין חיים קנר דרש ממנדלבליט לפתוח בחקירה נגד עיתון 'גלובס' ושני כתבים שפרסמו, לדבריו, מאמר הסתה על החרדים - בגין גזענות וגרימת מדנים • במשרד המשפטים דוחים את הדרישה: "הגענו למסקנה שאין מקום לפתוח בחקירה על גזענות. גם יתר הסעיפים לא מבססים חשד לעבירה"
נחמן גור
ז' אלול התשע"ז / 29.08.2017 14:44

המשנה לפרקליט המדינה, עו”ד נורית ליטמן, דוחה את הדרישה ששיגר עו”ד חיים קנר אל היועץ  המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט, להורות על פתיחת חקירה נגד עיתון ‘גלובס’ ונגד העיתונאים עמירם ברקת שי ניב, שפרסמו לדבריו מאמר ההסתה נגד הציבור החרדי בגין גזענות ו”גרימת מדנים כלפי החרדים”.

כפי שדווח בחרדים 10, במאמר השתמשו שני העיתונאים בביטויים פוגעניים, וביצעו מה שנראה כדה-לגיטמציה של החרדים. השניים כתבו, בין היתר, כי במקום שראש הממשלה ישתמש ביאיר לפיד כשוט, “במיוחד כשלחרדים אין כדורים אמיתיים במחסנית”, הוא “ממשיך להאכיל את המפלצת”.

שני העיתונאים גם הרבו להשתמש לאורך המאמר במילה “כניעה” אל מול דרישה חרדית לגיטימית לקיים את ההסכם הקואליציוני שנחתם בעת הקמת הממשלה, וביכו את מר גורלם של “החילונים המסכנים”.

במכתב ששלחה הפרקליטה ממשרד המשפטים  נאמר: “לאחר שבחנו את הדברים, הגענו למסקנה שאין מקום לפתוח בחקירה בעניין זה”.

הסיבה להחלטה: “ציבור החרדים אינו נכנס בגדרי ההגדרה ‘גזע’ או ‘מוצא לאומי אתני’, ומשכך, לא ניתן לטעון לגזענות כלפי חרדים מכוח סעיף ההסתה לגזענות”.

הפרקליטה מוסיפה וכותבת: “באשר ליתר הסעיפים אותם ציינת בפנייתך,  הרי שהם אינם דורשים את אישורנו המוקדם לצורך פתיחת חקירה. עם זאת, ומעבר לנדרש, בחנו גם אותם ועל פני הדברים איננו סוברים שהם מבססים חשד לעבירה. ככל שבכל זאת הנך סבור שיש מקום לפתיחה בחקירה, באפשרותך להגיש תלונה מסודרת למשטרת ישראל”.

עו”ד חיים קנר לחרדים 10: “אני אכן שוקל פנייה למשטרה”.

גזענות, חרדים

כפי שדווח בחרדים 10, במכתב ששיגר עורך דין חיים קנר, ליועץ המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט, “בשם מרשי, ניסים עמר” הוא פירט את “העובדות המשמשות יסוד לטענה כי עיתון גלובס והכתבים עמירם ברקת ושי ניב ביצעו עבירות גזענות”.

בין השאר הוא טען במכתבו, כי “בין השורות מסיתים כותבי המאמר את ציבור הקוראים נגד הציבור החרדי, ומבקשים במוצהר לגרום מדנים כלפי החרדים”, וכי המטאפורה העולה מן המאמר ברורה: “החרדים הם אויב שאסור להיכנע לו”.

לדבריו, “גולת הכותרת של המאמר היתה כמובן סטראוטיפית לעילה ולעילא – השוואת החרדים למפלצת אותה יש להאכיל”.

עורך דין קנר הוסיף וכתב כי “לפנינו גזענות ממוסדת – עיתון נפוץ במדינה שעומד קבל עם ועדה ומאשר כי גזענות וזריעת מדון, תוך הדבקת סטריאוטיפים – אינה דבר פסול”.

בכתב הוא הדגיש כי “בכתבה הם שזרו אמירות פסולות, בין השאר אסוציאציות מעולם האסטרטגיה המלחמתית: ‘…כשלחרדים אין כדורים אמיתיים המחסנית’, ‘כניעה לדרישת החרדים’, ‘הצטברות של נסיגות והתקפלויות’. המטאפורה ברורה, החרדים הם אויב שאסור להיכנע לו.

“גולת הכותרת של המאמר היתה כמובן סטראוטיפית לעילה ולעילא – השוואת החרדים למפלצת אותה יש להאכיל: ‘לפיד אמור היה להיות הסדין האדום שנתניהו שולף מהכיס השמאלי של הז’קט בכל פעם שהחרדים מעלים עוד דרישה מופרזת, האיש שרק ממתין לבחירות כדי להחזיר עטרה ליושנה – לא במונחים של ש”ס, אלא יותר במונחים של ממשלה בלי חרדים. במקום להשתמש בו כשוט, במיוחד כשלחרדים אין כדורים אמיתיים במחסנית, הוא ממשיך להאכיל את המפלצת’.

“נראה כי הכתבים כבר לא בוחלים בכלום. לשיטתם – יש ציבור מסוים לו העליונות והוא הקבוצה המשובחת ביותר. ומנגד יש קבוצה אחרת תת אוכלוסיה שהיא מפלצת – היא בכלל לא אנושית, ובכלל לא צריך שיהיה לה פתחון פה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות