ביה”ד כנגד ביהמ”ש: חיוב במזונות 10,000 שקל לחודש מונע סידור גט

בית הדין הרבני האזורי בירושלים: בהסכם המחייב את הבעל בדמי מזונות עד למתן הגט יש מרכיב שיש בו משום כפייה על גירושין, ולכן לא ניתן יהיה לזמן את הצדדים לסידור גט כל עוד הסעיף בתוקף
יוסף גרינבוים
ז' אלול התשע"ז / 29.08.2017 11:10

בית הדין הרבני האזורי בירושלים החליט בימים אלו שלא לסדר גט לבני זוג עד שיבוטל סעיף מרכזי בהסכם ממון בין בני זוג – המחייב את הבעל בדמי מזונות בסך 10,000 שקלים לחודש, עד למתן הגט – למרות שאושר כפסק דין בבית המשפט למשפחה.

סיפור המעשה: שני בני זוג ערכו ביניהם הסכם ממון שאושר כפסק דין בבית המשפט לענייני משפחה, בו נאמר בין השאר: “לא ייתן האיש גט תוך 120 יום מיום דרישת האישה, יהיה האיש חייב לשלם מזונות לאישה בסך של 10,000 שקלים לחודש מיום דרישתה לגירושין ועד שייתן גט בפועל, וזאת מבלי קשר להכנסתה של האישה מהעבודה, מנכסים או מכל מקור שהוא”.

חברי בית הדין הרבני האזורי בירושלים הרב אוריאל לביא – אב”ד, הרב שלמה תם והרב דוד מלכא החליטו, כי בהסכם יש מרכיב שיש בו משום כפייה על גירושין, ולכן לא ניתן יהיה לזמן את הצדדים לסידור גט כל עוד סעיף זה בתוקף.

בפסק דין ארוך ומנומק, המבוסס על פוסקים רבים לאורך ההיסטוריה ההלכתית – החל מהשולחן ערוך וכלה בדיינים בני זמננו כמו הגרי”ש אלישיב, הגר”ב ז’ולטי והגר”ש ישראלי זצ”ל ואחרים – קבע בית הדין: “בית הדין לא יוכל לאפשר לצדדים להתגרש אף בהסכמה, כל עוד עומד בתוקפו סעיף המחייב את הבעל בתשלום של 10,000 שקלים בחודש למילוי חובתו במזונות אשתו, ולחילופין לא יוכל לאשר לצדדים להתגרש אף בהסכמה כל עוד עומד בתוקפו סעיף המחייב את הבעל בקנס עקב סירובו לתת גט.

“לפיכך כל עוד לא ניתנה החלטה שהבעל חייב בתשלום 10,000 שקל לחודש למילוי חובתו במזונות אשתו על פי הדין האישי, ולחילופין בהיעדר פסיקה לכפיית הבעל בגירושין – הגט ייחשב כגט מעושה שלא כדין ולא יהיה אפשר לסדר גט.

“לאור האמור על הצדדים להגיש לבית הדין הסכם חתום ולפיו הסעיף הנ”ל מבוטל וחסר תוקף. לאחר אישור ההסכם לא תהיה עוד מניעה לזמנם לסידור הגט”.

חברי בית הדין הרבני בירושלים הרב אוריאל לביא, הרב שלמה תם והרב דוד מלכא העבירו בפסק דינם מסר ואמירה לעורכי הדין ולשופטי בתי המשפט למשפחה להימנע מאישור סעיפים בהסכמי ממון הנוגדים את ההלכה ועלולים לגרום לקשיים בעריכת הגירושין שהם בסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות