‘מכה בכנף’ של משה כחלון: בג”ץ ביטל את חוק מיסוי דירה שלישית

בית משפט העליון קבע כי בהליך החקיקה של חוק מיסוי דירה שלישית נפלו פגמים בשל ההליך החפוז שהתקיים סביבו • שופטי בג"ץ הורו על החזרתו של החוק לדיון בוועדת הכספים
אריה ריבקינד
י"ד אב התשע"ז / 06.08.2017 18:48

שר האוצר ייאלץ לחכות: לאחר המתנה ממושכת ביטל היום (ראשון) בית המשפט העליון את חוק מיסוי דירה שלישית. זאת, בשל ההליך החפוז שהתקיים סביבו בוועדת הכספים של הכנסת, בטרם אושר לקריאה שניה ושלישית.

מדובר אמנם בעיכוב שבסופו של דבר רק יעכב את התהליך ולא יבטל אותו לחלוטין.

השופט נעם סולברג עם השופטים נאור, חיות והנדל קיבל את הטענות לפיהן החוק הועבר במהירות וללא אפשרות אמיתית ללמוד את החומר.

בפסק הדין נאמר כי “בהליך חקיקתו של מס ריבוי דירות נפל פגם היורד לשורש ההליך”.

בג”ץ הורה על החזרתו של החוק לדיון בוועדת הכספים.

בפתח הדיון בפסק דינו של השופט סולברג נדונו השיקולים העקרוניים המנחים את בית המשפט ואת יכולת התערבותו בהליך החקיקה: “בבוא בית המשפט לערוך ביקורת שיפוטית על הליך החקיקה של הכנסת, מכוחו נגזר מעמדה הרם של הכנסת כרשות עצמאית האמונה על מלאכת החקיקה, ואשר מחייב איפוק וריסון בהפעלת ביקורת שיפוטית על פעילותה”.

לאחר מכן הוסיף: “הוצגו הצדקות להתערבות שיפוטית בהליך החקיקה, בשים לב בין היתר לעקרון שלטון החוק ולתפקידה של הכנסת בפיקוח ובקרה על פעילותה של הממשלה.

נוכח האמור הציע השופט סולברג להורות על בטלותו היחסית של הסדר מס ריבוי דירות, “לאמור כי אין צורך לבצע את שלבי הליך החקיקה עד לדיון בוועדה לקראת קריאה שנייה וקריאה שלישית, והמחוקק רשאי ‘לחזור’ להליך החקיקה משלב הדיון בוועדת הכספים, השלב שבו נפל הפגם, ואידך – זיל גמור, בדיון כהלכתו”.

נשיאת העליון, השופטת מרים נאור, ציינה: “אכן בעבר העיר בית המשפט על תקינות הליך החקיקה, אך נמנע מהתערבות בחוק שהתקבל באותו הליך, משום הריסון והאיפוק המתחייבים מהיחסים שבין הרשויות. אולם”, הדגישה הנשיאה, “אין משמעות הדבר ש’הכול מותר’ בהליכי החקיקה. במקום שבו מתערערת ההפרדה בין רשויות השלטון, תפקידו של בית המשפט הוא לשמור על כך שכל רשות תפעל במסגרתה שלה”.

משמעות הפסיקה היא שלפי שעה רשות המיסים תמשיך שלא לדרוש ממחזיקי שלוש דירות הגשת דו”חות שנתיים ואף לא תגבה את המס.

ימים יגידו האם ביטול המס ישפיע על מחירי הדירות שבעניינן נרשמה האטה בחודשים האחרונים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות