אריה דרעי הכריז על הקמת ביטאון חדש של ש”ס • צפו בנאומו המלא

בכינוס דחוף עם נציגי ש"ס בכל הארץ, הכריז יו"ר ש"ס אריה דרעי על הקמת 'הדרך' • במשך 25 דקות התייחס לשאלה מדוע הוא מקים ביטאון חדש, למה הבהילות דווקא בערב ט' באב, הציב אתגר לנציגים לצד 'איום' על מעמדם, והבטיח כי יפרסם את מספר המנויים • ומה יקרה אם זה לא יצליח?
אריה ריבקינד • צילום וידאו: פישל רוזנפלד
ח' אב התשע"ז / 30.07.2017 22:18

בכינוס מיוחד שקיימה היום (ראשון) תנועת ש”ס באולמי ‘שערי העיר’ בירושלים עם נציגים ברשויות המקומיות מרחבי הארץ, הכריז השר אריה דרעי רשמית על הקמת ביטאון חדש של המפלגה – בשם ‘הדרך’.

את העיתון החדש יערכו אברהם דוב גרינבוים, לשעבר עורך ‘בקהילה’ ואשר מדינה, לשעבר מעורכי ‘המבשר’.

“הייתי מאד מעדיף שכל הכינוס הזה יהיה פנימי-פנימי-פנימי, אבל נוכחתי לדעת שאין פנימי… אני אומר את זה בציניות, אבל זה המצב”, פתח דרעי. “היצר הזה להעביר ולשתף כל אחד בכל דבר… אז לכן אמרנו, אם כן, אם אין ברירה אחרת, נעשה כינוס ושה’ יעזור שלא ניכשל בדברינו”.

בתחילת דבריו התייחס דרעי לביקורת מצד נציגים בתנועה – כפי שדווח בחרדים 10 – על הקמת עיתון דווקא בערב תשעה באב ואמר: “אני רוצה להסביר למה כינסנו בהתרעה כל כך קצרה, וגם, בז’ באב, 24 שעות לפני תשעה באב. זה לא הזמן המתאים, אבל אין ברירה אחרת, זה אפילו יותר מדבר האבד, אחד מהדברים החשובים ביותר… לכן, אחרי שהתייעצתי עם נשיא מועצת החכמים ועם הגאון רבי שמעון בעדני ונתנו ברכתם לעניין, זה בלית ברירה אחרת…”

דרעי הסביר את הסיבה להקמת העיתון בכך שאין ביטוי לעשייה של תנועת ש”ס בעיתונות הקיימת. לדבריו, הציבור הספרדי התורני גדול יותר מכל הציבורים האחרים, אך הוא לא בא לידי ביטוי בכלי התקשורת.

אריה דרעי

“מי שרוצה דוגמה: שבוע שעבר הייתה ישיבת סיעה עם סיום של מושב הכנסת וביקשתי מכל אחד בקצירת העומר, בקצרה, לספר מה הוא עשה… אני שיודע ומצוי, והחברים מעדכנים אותי – ישבתי מרותק. כל כך הרבה דברים שהחברים כל אחד בתחומו עשה ועושה, והמעט שהצליחו להשמיע באותה ישיבת סיעה אפשר למלא בזה חוברת… אפשר לומר מתן בסתר יכפה אף או אין הברכה שלטת אלא בדבר הסמוי מן העין. זה נכון שבאופי לנציגים שלנו יש צניעות וענווה ואין מרפקים…אני זוכר כאברך צעיר ממש בתחילת הדרך, בזמן הקמתה של ש”ס, היה אז אולמי קרויזר בבני ברק ולי כאברך צעיר זה היה נראה כמעמד הר סיני.

“כל ראשי הישיבות וגדולי ישראל התכנסו, ראש הישיבה הרב שך זצ”ל כינס את העצרת. אני לא זוכר את כל הפרטים… אבל היה מדהים. לראות כמה עוצמה, אולם מלא כולו רק ראשי ישיבות, תלמידי חכמים ספרדים ואשכנזים ביחד, לא היה מזרח ולא היה מערב, והרב שך הסביר, לא אחזור על כל הציטוטים שלו, הסביר שזה קיום התורה, קיום הדת. החליט בעצה אחת עם הסטיפלר זצ”ל למה חשוב להכריח כל בן תורה וכל אברך וכל אחד ואחד לא רק להיות מנוי אלא להחזיק ולפעול ולעשות.

“אני אז לא הבנתי את זה כל כך. מה זה ראש ישיבה רואה בזה חשיבות גדולה כל כך. אולי אין אדם עומד על דעת רבותיו אלא אחרי 40 שנה….לכן, בקצרה, העיתון שקם אז ב-4-5 שנים ראשונות היה בטאון שייצג את כל עולם התורה הספרדי והליטאי, עד שמרן זצ”ל, רבינו עובדיה יוסף, החליט שהגיע הזמן להקים גם ביטאון לעולם התורה הספרדי וקם העיתון יום ליום”.

אריה דרעי

“בתשנ”ט או תש”ס, ‘יום ליום’ היה העיתון החזק והנפוץ ביותר שהיה לציבור הליטאי. גם מבחינת אחוז המנויים, גם מבחינת המכירות, גם מבחינת השפעה על סדר היום. הרבה מאד אשכנזים ראו בו עיתון שלהם, חיכו מתי ייצא, היו תקופות שיצא פעמיים בשבוע והרגשנו אז בכל המאבקים הגדולים, הייתה במה, וגם לנציגים שלנו לפרסם מה עושים.

“אני עובר בקצרה כדי להגיע למטרה של הערב. לצערי, קרה מה שקרה ואני לא רוצה להיכנס לזה. חלק גדול של כותבים ועורכים התפטרו מסיבות כאלו ואחרות והעיתון התחיל להתדרדר, ואז הגיעו להסדר נושים בבית המשפט, ונכנסו בעלים שאינם שומרים תורה.

“יש לי הכרת הטוב אליהם… עד לרגע זה ההסדר הזה לא נגמר. העיתון הפך להיות שבועון, הרבה יותר מצומק ממה שהיה באותן תקופות, מינימאלי להחזיק את עצמו… ככה התמודדו שנים.

“לפני כמה שנים, כשחזרתי, נפגשתי עם מי שנפגשתי כדי להחזיר את העיתון לבעלות, לידיים שאפשר לסמוך עליהן, ולהתחיל לעשות את מה שאפשר לעשות. לצערי לא הסתייע בידי. בחודשים האחרונים כשכבר החלטנו, זהו סופית, לקחת כמו שהוא עם כל הבעיות, חשבנו שבית המשפט סיים, כך הבנו, כך דיווחו לי שאפשר לקחת את העיתון נקי מנושים, וברגע האחרון לפני שכבר עמדנו לסכם, לפני שבועיים, התייעצתי עם משפטנים, אמרו לי שבמצב כזה נהיה צפויים להרבה תביעות.. .וזה יהיה עול כבד, וזה יעכב אותנו…

ולכן החלטנו שלא נוכל לקחת”.

דרעי המשיך: “בשבוע שבועיים האחרונים נודע לנו שהם העבירו את המניות לידיים פרטיות, בלי לשאול אותנו ובלי להתייעץ איתנו. בסדר, ראיתי בזה אות מהשמים ולכן אחרי שהתייעצתי עם מרנן ורבנן החלטנו שזה משמים הדרך. צריך להתחיל – מתחילים. ולכן אנחנו פה היום. ולכן ביקשתי לפני שיהיו עובדות בשטח… בחופש כולכם הולכים להרביץ תורה… אז יהיה קשה לתפוס אתכם כולם יחד, לכן הזהירו אותי לעשות מהר את האסיפה הזו ולהודיע מהר.

דרעי, ש"ס, הדרך

“נכנסו אצלנו ללחץ, איך אפשר לארגן עיתון תוך שבוע-שבועיים, נכון. שאלות קשות, אבל יש צורך ולכן אני מודיע לכם שבעזרת ה’ אנחנו יוצאים לדרך חדשה, החלטנו כפי שאמרתי, אין ברירה אחרת, אני יכול באמת ובתמים לתת פה סיבות, בהתלהבות, למה זה צורך חיוני ביותר”.

דרעי הציב לנציגים אתגר: “בש״ס אין פריימריז והנציגים נבחרים על ידי מועצת החכמים על בסיס היכולת שלהם להשפיע, אבל מעכשיו הנציגים שלנו ייבחנו גם בכמה מנויים שהם יביאו מהערים. כך תוכיחו את הקשר שלכם עם הציבור… ואם נראה שיש מישהו אחר מהעיר שיכול להביא יותר מנויים, אז כנראה שהוא יותר מחובר…”

דרעי התחייב גם כי יפרסם את מספר המנויים בכל שבוע ולא יסתיר זאת כמו כל העיתונים.

ואם זה לא יצליח? “מה יגידו, שאין ציבור לומדי תורה? שאין מי שילמד את תורתו והשקפת עולמו של מרן?”

הדפס כתבה

13 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חרטטן
    30/07/2017 23:18
    יוגב
  1. ריסק את שס ומעביד את הנציגים

    • ברכה   01/08/2017 15:35

      מנסה להספיק לפני החקירה הבאה.הציבור כבר לא מטומטם!היה שס היה דרעי

  2. קובית המזל האחרונה של אריה
    30/07/2017 23:49
    פחימה
  3. אריה יודע טוב מאוד מה הסקרים נותנים לשס וכידוע אריה מהמר גדול הוא עשה זאת לאחרונה פעמיים (ולא הצליח). הפעם הזו הוא זורק את קוביות המזל אל שולחן נציגי הערים תביאו קולות דרך העיתון. בעצם זה הכלי הטוב ביותר לדעת מה קורה בשטח מי ששרוף שס יביא את הביטאון לביתו. וברור שכל עובדי רשת מעיין החינוך בני יוסף יכפו עליהם (בניכויי הרשות) להיות מנויים לביטאון.
    איך אמר דרעי באו נראה מי עובד ומביא יותר

  4. בעקבות המהלך נראה שיהיו לש"ס לפחות 18 נציגים בכנסת הבאה. ואם לא, זה כשלון של הח"כים...
    31/07/2017 00:19
    רונן אריאלי
  5. משמים מובילים אותו לעשות את כל השטויות שרק ניתן לחלום עליהם…

  6. חולם שהציבור מעודכן מעיתון
    31/07/2017 00:35
    אביגדור
  7. ב2017 לא תצליח למכור מה שאתה רוצה אלא האמת מופצת מייד וכולם יודעים על פשעיך במתחם התחנה ובכותל ובכל מה שאתה פוגע ביהדות, בשנות ה-80 הצלחת למכור לנו בעיתון היום לא!!!

  8. טיפש דרעי וטיפש מי שעושה מנוי
    31/07/2017 01:27
    דינה
  9. מה הוא ימכור שם כמה הוא עושה? הרי יחרטט שם חופשי ואת מתווה הכותל לא יכתוב ואוטובסים בשבת גם לא הא אולי את החופים שפתח לרחצה בשבת יכתוב נו שוין

  10. עכשיו אפשר לעשות מנוי ליום ליום
    31/07/2017 02:05
    שמואל ב
  11. עכשיו אעשה מנוי ליום ליום, בלי דרעי העיתון נקי מקומבינות ותככים

  12. http://hacohen.goop.co.il
    31/07/2017 02:51
    מיכאל הכהן אל חדד
  13. גנב מצוי !!!

  14. אפילו חילוני לא פותח עסק בשבוע שחל בו. דרקי אפקורוס רשע שמאלני טמא
    31/07/2017 03:11
    כן כן
  15. אפילו חילוני לא פותח עסק בשבוע שחל בו. דרקי אפקורוס רשע שמאלני טמא

  16. אפילו חילוני לא פותח עסק בשבוע שחל בו. דרקי אפקורוס רשע שמאלני טמא
    31/07/2017 04:03
    ברוך
  17. אפילו חילוני לא פותח עסק בשבוע שחל בו. דרקי אפקורוס רשע שמאלני טמא

  18. צביעות לישמה
    31/07/2017 10:22
    בני
  19. האיש מסמא עיניים, עובדה בספרי הלימוד של בתי הספר של ש”ס בנים ובנות החינוך הוא ליטאי, אין בספרי הלימוד לא הרב אפרים הכהן ואפילו לא הרב עובדיה.

  20. מפחדים מהגאון הגדול הרב מאזוז
    31/07/2017 12:05
    מאיר
  21. דרעי מבין שהיום התורה של הגאון מרן מאזוז יותר חזק משס!

  22. מי קורא את העיתון הזה
    03/08/2017 23:41
    הדרך לתהום
  23. אם הוא מוצלח אז למה מחפשים לו קונים