רבנות בית שמש תסמן מי ניצח בקרב על ש”ס? • השמות, התרחישים, והמלחמות המלוכלכות

למעלה מ-20 רבנים הגישו את מועמדותם לרבנות בית שמש, • מאחורי הבחירות לרבנות העיר המתחרדת, מסתתר הקרב האמיתי על ההנהגה הספרדית - בין חצרו של נשיא 'המועצת' לסביבת הראשל"צ הגר"י יוסף • לראשונה: חברי 'מועצת' מערערים על דעתו של הנשיא - והצעד מתקבל ללא כל מחאה • מי יכול לצאת המרוויח הגדול? והאם יש סיכוי שיהיה דווקא מועמד אשכנזי מוסכם?
חיים בוזגלו
ג' אב התשע"ז / 25.07.2017 22:42

כבר למעלה משנה שהרוחות בעיר בית שמש סוערות: היה זה עת הודיעו על פתיחת הליך הבחירות לרבנות העיר במקומו של הגאון רבי שמעון ביטון, שנאלץ לפרוש מתפקידו עם הגיעו לשיבה.

במהלך השנה האחרונה עלו וירדו שמות של מועמדים אפשריים רבים במירוץ לתפקיד, ובסופהשבוע שעבר נסגרה ההרשמה עם לא פחות מ-22 מועמדים – שיא של כל הזמנים.

“זה ממש משמח שיש כל-כך הרבה מועמדים”, אומר ראש העיר משה אבוטבול לחרדים 10. “כנראה שבית שמש הפכה להיות כמו ראדין ווילנא שכולם רוצים להיות בה רבנים”.

אלא שמאחורי המירוץ המאתגר, שאם לא יופרע ברגע האחרון אמור להגיע אל קו הגמר בי”א אב – מתנהלת מתחת לפני השטח מלחמת עולם של ממש.

במערכה המתנהלת מזה תקופה ארוכה, לוטשים עיניים אל כס הרבנות, כאמור, לא פחות מ-22 מועמדים, כמעט רובם אלמוניים.

אולם בין השמות הבולטים יש גם מי שמתכונן לבחירות הללו במשך שנים: כך, למשל, הגאון רבי אלחנן פרץ המכהן כרבה של רמה ב’ מזה למעלה מעשור. הרב פרץ מכהן גם כר”מ בישיבת רינת התורה, גאב”ד בית דין לממונות ומורה צדק. הרב פרץ הוסמך בזמנו לתפקיד רב רמה ב’ בחתימותיהם של גדולי ישראל, שחתמו באיחול שיכהן בתפקיד “עד יבוא ינון”, כשיש מי שאומר בהומור כי הכוונה היא ל’ינון’ – המועמד המוביל נכון לעת זו.

הרב ינון רביב מכהן כרב קהילה בעיר בית שמש מזה מספר שנים. הוא עומד בראש כולל הלכתי גדול בעיר וזוכה לתמיכת מועצת חכמי התורה של ש”ס, ובראשם נשיא מועצת החכמים הגר”ש כהן. לזכותו של הרב רביב נזקפת גם תקופת כהונתו כסגן רבה של פנמה במשך כשש שנים. “תושבי בית שמש הוותיקים הם במובן מסוים כמו תושבי פנמה מסורתיים ומכבדי מסורת, וסגנונו של הרב רביב הולם אותם ביותר. בכל מקום אליו הוא מגיע אנשים נשבים בקסמו”, אומר גורם בכיר המעורה בבחירות לרבנות העיר.

ואם חשבתם שעד כאן הכל מתנהל למישרין, כמו בכל מערכת בחירות, מתברר כי המהומה רבה. שכן, הקרב מתמקד כעת בעיקר סביב הרב פרץ והרב רביב, ומעלה מחדש את שאלת אחדות השורות בתוככי ש”ס.

מדוע נעדר הרב דוד יוסף מה’קול קורא’

הביטוי הפומבי למאבקים הללו ניתן לראשונה בעת חתימת חברי ה’מועצת’ ב’קול קורא’ לטובת הגר”י רביב. על החותמים ניתן למנות את נשיא המועצת חכם שלום כהן, הגר”ש בעדני, הגר”מ מאיה והגר”א אלבז – לו יש השפעה רבה על ראש העיר משה אבוטבול.

מלבדם הצטרפו ל’קריאת הקודש’ גם הראשל”צ הגר”א בקשי דורון ורבי ברוך אבוחצירא.

 דוד, יוסף, דוד יוסף

רבי דוד יוסף. צילום: יעקב לדרמן

מול חתימתם זועקת בהעדרה דווקא חתימת חבר מועצת החכמים, הגר”ד יוסף. בתחילה היה מי שטען כי מדובר בעניין טכני, זאת בשל שהותו של הגר”ד בחו”ל בתקופה בה יצא ה’קול קורא’, וכי מיד עם שובו יצרף אף הוא את חתימתו.

אולם כבר אז היה מי שטען כי גם עם שובו לא יצטרף לדעת נשיא ה’מועצת’ ולא יחתום על קריאה לפעול למען בחירת הגר”י רביב – בנו של מי שהתמודד מולו על תפקיד רבה של הר-נוף לפני למעלה משני עשורים. מה שהוכח לפי שעה כנכון, שכן עד כה לא צירף הגר”ד  יוסף את חתימתו.

מלבד העובדה כי לראשונה חברי מועצת החכמים אינם מתייצבים כאיש אחד סביב נשיא ‘המועצת’ – דבר שלא היה קורה בתקופת מרן הגר”ע יוסף זצ”ל – הקרב המתנהל מתחת לפני השטח הוא דווקא בין חצר הראשל”צ הגר”י יוסף, התומך -לדברי גורמים המעורים בבחירות לרבנות – במועמדותו של הגר”א פרץ לתפקיד, וזאת בניגוד לדעתו של חכם שלום, המבקש לראות בתפקיד את הגר”י רביב.

שוב חילוקי דעות בהנהגה הספרדית

זו לא הפעם הראשונה בה יש חילוקי דעות בהנהגה הפנים-ש”סית על זהות הנתמכים לתפקיד רבני הערים. כך, למשל, אירע גם בעיר טבריה – שם הראשל”צ הגר”י יוסף מעוניין לראות מועמד אחר על כס הרב, מאשר המועמד שקיבל את תמיכת וברכת נשיא המועצת, חכם שלום.

חובה להדגיש כי הראשל”צ הגר”י יוסף אינו מתערב בפוליטיקה באופן רשמי, אולם על פי גורמים בבית שמש, מי שעושה עבורו את העבודה הם הגורמים המקורבים אליו.

מול ה’מרד’ בנשיא מועצת החכמים, שבראשו עומדת סביבת  הראשל”צ, התפרסמה העובדה כי גם הדיין הגאון רבי ציון בוארון הצטרף לתמיכה ברב אלחנן פרץ. לרב בוארון אין אמנם נציגים בגוף הבוחר, המונה כ-31 חברים, אולם יש לתמיכתו משקל ציבורי.

אנקדוטה מעניינת: הגר”צ בוארון עצמו התמודד לפני 4 שנים לתפקיד הראשל”צ מול הגר”י יוסף, דבר שהוביל כמעט למחיקתו בציבוריות הספרדית, זאת בשל העובדה כי התמודד בניגוד לדעת נשיא מועצת החכמים מרן הגר”ע יוסף זצ”ל. אולם הפעם, כך נראה, תמיכתו במועמד שאינו נתמך על ידי ה’מועצת’ עוברת בקול דממה דקה.

מלבד התמיכה הרבנית יש גם מי מחברי מועצת העיר מטעם ש”ס הפועלים, לכאורה, בניגוד לדעתו של חכם שלום, כאשר הם דוחפים לבחירתו של הגר”א פרץ לתפקיד הנחשק, במקום המועמד המוביל הגר”י רביב.

 מדוע הצטרף הרב בוטבול למירוץ?

אל המירוץ הצטרף ברגע האחרון גם הגאון רבי אהרון בוטבול, חתנו של הגר”ע יוסף זצ”ל.

דרעי

הרב בוטבול נחשב לדמות הלכתית מוכרת בציבור הספרדי ואהוד מאוד, אולם נכון לשעת כתיבת השורות לא נראה כי קיימת אפשרות שיזכה בתפקיד. על פי המצב המסתמן כעת, הקרב האמיתי בגוף הבוחר יתנהל, כאמור, בין הרבנים פרץ ורביב.

בסביבתו של הרב רביב לא  חוששים מהתמודדותו של הרב בוטבול לתפקיד. “על פי הניתוחים שערכנו המועמדות של הרב בוטבול לא תפגע בנו כלל. הקולות הבטוחים שלנו יישארו כבטוחים בכל מצב ויצביעו כפי הוראת נשיא המועצת”, אמרו לחרדים 10.

השאלה הגדולה היא מדוע נכנס הרב בוטבול למירוץ ממנו לא ייצא, כנראה, כמנצח. האם התמודדותו מגיעה כהכנה לקראת מועמדות אפשרית במקומו של הגר”א יוסף, הצפוי להתפטר מתפקידו רב העיר חולון במסגרת הסדר טיעון – או שמא מדובר בסיבה אחרת.

גורם בכיר המעורה בתככי  הבחירות בבית שמש מעריך בשיחה עם חרדים 10 כי כניסתו למירוץ, כמו גם של מועמדים אחרים, היא בכדי לשדרג את מועמדותו של הרב אלחנן פרץ, עת יודיעו בסמוך לבחירות על פרישתם מהמירוץ ויביעו תמיכה בו, בכדי להטות את התמיכה הציבורית מול מועמדו של נשיא מועצת החכמים.

יבוא האשכנזי וייקח את הקופה?

אלא שבימים האחרונים נשמעת האפשרות המדהימה, לפיה שני המועמדים הבולטים יסירו את מועמדותם. האפשרות זאת מקבלת משנה תוקף לאחר שבימים האחרונים יש מי שהחליט להסיר את הכפפות נגד מועמדותו של הרב רביב, ונחוש ‘להוריד’ אותו מהמירוץ ב”ידיים מלוכלכות”, כפי שיש מי שהגדיר זאת.

לדברי גורמים עימם שוחחנו, במצב שכזה גם הרב אלחנן פרץ יסיר את מועמדותו ומי שייבחר לתפקיד ואף יזכה בתמיכתו, הוא דווקא הגאון רבי אהרון בוטבול.

עם זאת, שאלת השאלות בקרב ההנהגה המתנהל בין סביבת נשיא ‘המועצת’ לסביבתו של הראשל”צ, היא כיצד ינהג יו”ר ש”ס אריה דרעי.

בסביבת המועמד הרב פרץ מספרים על תמיכה בלתי מסויגת מצד אריה דרעי, ואף טוענים כי הוא פועל עבור הרב פרץ שהינו קרוב משפחתו. בסביבת הרב ינון רביב דוחים, בשיחה עם חרדים 10, את הדברים וטוענים כי דרעי פועל ככל יכולתו למען הרב רביב, בדיוק כפי שהורה נשיא ה’מועצת’.

הרב ינון רביב

הרב ינון רביב. צילום: Yaakov Lederman/Flash90

תרחיש נוסף – עימו השתעשעו לאחר היוודע שמות כל המועמדים לתפקיד – הוא, כי בניגוד לכל הציפיות ובשל ריבוי מועמדים ספרדים, מי שייבחר לתפקיד הנחשק הוא דווקא המועמד האשכנזי, הדיין רבי יהודה ברייטקופף, רב קהילת ‘חסדי נפתלי’ בשכונת הר נוף.

על פי התכנית של מקורביו, בשל הוויכוח בתוככי הציבור הספרדי, יוצב הרב ברייטקופף כמועמד מוסכם בין הציבור האשכנזי והספרדי, ולאחר מכן תבקש העירייה תקן לרב נוסף לעיר, עליו יגיעו בתוככי הציבור הספרדי להסכמות במהלך הזמן עד לבחירת הרב השני.

אלא שלדברי גורם בכיר בש”ס העירונית, מהלך שכזה לא ייקרה, “אם יש מי שמעדיף מלחמות אז שיבושם לו ובזכותם יהיה רב אשכנזי לעיר או אפילו רב דתי-לאומי. ראש העיר לא יסכים למינוי רב נוסף, ואין סיבה שיסכים, אם לא יודעים להגיע להסכמות”.

ויש עוד רבים וטובים שמנסים את כוחם

חשוב להדגיש: מלבד השמות שהוזכרו ישנם עוד רבים וטובים, בהם ניתן למנות את הרב מרדכי מלכה, המכהן כרב האזורי באר טוביה, שלטענת מקורביו עשוי לזכות בתמיכת נציגי הליכוד והבית היהודי. ניתן גם למנות בין המתמודדים את הרב גד אטיאס, המכהן כאחראי מחלקת כשרות ונישואין ברבנות מטה יהודה. הרב אטיאס מכהן במקביל כראש כולל ומחזיק בכושר לרב עיר.

בשיחה עם חרדים 10 הוא אומר, כי הוא היחיד שיכול להוות גשר בין וותיקי העיר לבין הקהילה החרדית, וכי הוא בטוח שיצליח בכך. ‏הרב אטיאס אף רומז כי הובטחה לו תמיכת ראש העיר. “בשל המלחמות הפנימיות לא מן הנמנע שרבים מהמועדים והגוף הבוחר יתאחדו מאחריי כמועמד מוסכם”, הוא מכריז.

גם מועמד חב״די ישנו במירוץ: הגאון רבי חגי אנגלמן, מו״ץ וראש כולל של חב״ד בעיר וחתנו של סגן שר הבריאות לשעבר הרב אליעזר מזרחי, הגיש אף הוא את מועמדותו. ‏הגאון רבי אליהו פנחסי, חבר לשכת הרבנות במבשרת ציון, הצטרף אף הוא לרשימת המועמדים האין סופית. מועמד נוסף הוא הרב ‏איתמר טובול, מנהל מחלקת אישות וגירות ברבנות הראשית לישראל.

שמות נוספים  במירוץ הם: הרבנים אליעזר שנקולבסקי, אלקנה סגל, ברק כהן, יאיר אבוקסיס, ישראל מאיר אלחדד, משה דחבש, חיים שמילה, משה כהן, עופר עקיבא וראובן מנוחין.

כולם טוענים שקיבלו את תמיכת כולם

גורם בעירייה המעורה היטב בבחירות לרבנות מציין בשיחה עם חרדים 10: “במהלך התקופה הקרובה רבים מהם יסירו את מועמדותם וגם מי שיחליט להשאיר את שמו – זה אך ורק מתוך מטרה להעלות את שמו לדיון הציבורי”.

משה אבוטבול

ראש העיר. צילום:Yonatan Sindel/Flash90

הגורם אף מתייחס לדברי מי שטענו כי בידיהם הבטחות למועמדים מוסכמים ותמיכת חברי הגוף הבוחר. “יש עשרה רבנים עימם שוחחתי שטוענים שהם זוכים לתמיכה מנציגי הבית היהודי, הליכוד, יהדות התורה ועוד. גם אם היו 120 חברים בגוף הבוחר אין אפשרות לכך שכל אחד יקבל את הקולות שהובטחו לו”.

ראש העיר משה אבוטבול מסר בתגובה: “אינני חבר בגוף הבוחר כך שאין משמעות לתמיכתי ברב זה או אחר. מועצת החכמים החליטה לתמוך ברב רביב, אך אני מברך בברכת הצלחה את כל המועמדים”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דוד יוסף כולו אינטרסים כבוד וגאווה סרוחה
    26/07/2017 05:11
    אבי
  1. תגובה

  2. בושה וחרפה של פוליטיקה סרוחה שחודרת ומתבססת בנציגי האמונים על פסיקת ההלכה
    27/07/2017 13:23
    ישראל
  3. האירוניה שדבר זה קורה ממש כמו שקרה בתקופת טרום חורבן בית המקדש
    בה קנו אנשי דלא מעלי את משרות הכהנים והביאו בסופו של של דבר לחורבן

  4. מלחמות עסקנים
    29/07/2017 23:42
    אליהו
  5. אם כל המינוי הוא מלחמות פוליטיות של עסקנים ,וכל הגדול בעסקנות ומאכריות עדיף טפי, מה רוצים מאלו שלא סומכים על “רבנות” , יש בבית שמש הרבה תלמידי חכמים שלפחות חלק מהמתמודדים לא מגיעים לקרסוליהם…..