משרד הפנים מציג: רוצה דרכון? לך להשתתף בקריסת התורים בנתב”ג

בעקבות תחקיר חרדים 10: שר הפנים אישר, החוק הביומטרי נכנס לתוקפו ולשכות האוכלוסין העירוניות לא עומדות בלחץ • אזרחים מתלוננים: "שלחו אותנו לנתב"ג ונאלצנו להמתין עם אלפים במשך שעות" • ברשות האוכלוסין מגיבים בלקוניות: "בכוונתנו להמשיך בשירות גם אם הוא ניתן תחת עומסים כבדים" • צפו
חיים בוזגלו
א' אב התשע"ז / 23.07.2017 21:45

התורים הארוכים במשרד הפנים ולשכות מרשם האוכלוסין ברחבי הארץ כבר הפכו לסיוט של ממש. אלפי אנשים נאלצים להמתין שעות בתורים ארוכים כדי לקבל את התעודה המזהה או הדרכון המיוחל – אך ברשות האוכלוסין לא נראה כי מתרגשים במיוחד מהסבל.

מאז הורה שר הפנים אריה דרעי על כניסת החוק הביומטרי לתוקף, חלו שינויים משמעותיים בלשכות האוכלוסין – זאת לאור הלקחים שנוסו כבר מספר שנים במסגרת פיילוט מיוחד שנועד לבדוק את המאגר ואת יישומו של החוק.

כחלק מהשינויים שהתבצעו, לא ניתן עוד להגיע כבעבר אל לשכות מרשם האוכלוסין, לקחת מספר, להמתין מעט ולצאת עם התעודה או הדרכון.

על פי הנהלים החדשים, מתבקשים אזרחי ישראל להזמין תור מבעוד מועד, ואז, במועמד הנקוב יגיעו המבקשים ויקבלו את מבוקשם בלא עיכובים ובעיות. אלא שכאמור הזמנת התורים לא ממש עזרה, ובמקום לסייע – הנוהל הפך למטרד לאומי הגורם לאזרחים סבל רב.

מעדויות שהגיעו לידי חרדים 10 עולה, כי לאחר שחלק מלשכות האוכלוסין קרסו בעומס הרב – הנובע גם בשל המעבר לתעודות הביומטריות וגם בשל חופשת הקיץ אותה רבים בוחרים לבלות ביעדים שונים בעולם, הופנו המתדפקים בשערי הלשכות אל הסניף הממוקם בנמל התעופה בן גוריון.

אלא שגם פתרון זה, קרס בפני הממונים.

בשיחה עם חרדים 10 מספרת רעות: “חיכינו לתור במשך זמן רב. בסופו של דבר בלשכה המקומית הפנו אותנו לנתב”ג. חשבנו שנגיע ונוציא את הדרכונים במשך זמן לא ארוך, אך גילינו לתדהמתנו אלפי בני אדם שמגיעים כדי לבצע פעולה זהה”.

רעות מספרת, כי “במשך הזמן הרב שהמתנתי שם, הזרם האנושי לא הפסיק. מה שהיה שם זה פשוט טירוף”.

בעקבות הפניות הרבות שקיבלנו פנינו לדוברות רשות האוכלוסין וביקשנו לדעת כיצד בכוונתם לפעול כדי לפתור את העומס הרב – אך נענינו בתשובה לקונית במיוחד.

“בחודש האחרון אנו עדים לעומסים בלתי רגילים בלשכות רשות האוכלוסין שמקורם במספר סיבות, לרבות הקיץ, כניסת הביומטרי לתוקף והעובדה שמרבית הנוסעים ממתינים לרגע האחרון לחידוש הדרכון.

“על אף העומסים, עובדי הרשות נותנים מדי יום שירות לאלפי פונים ועד כה, מאז תחילת יוני, הוגשו כ-160,000 בקשות להנפקת דרכונים ונופקו כ-107,000.

“אין מחלוקת כי מדובר במתן לשירות למספר פונים שהיא הרבה מעל המקובל בכל מקום אחר”, אמרו ברשות והוסיפו: “הרשות נקטה ונוקטת אינספור פעולות וצעדים שנועדו להקל על הציבור ועל העובדים, מבלי לפגוע בשירות הניתן לפונים – בין הצעדים:  הופעל מסלול של זימון תורים שנותן אט אט אותותיו, עידוד הציבור לעשות שימוש בשירותים מרחוק, תגבור בכלל הלשכות בכל הנדרש ועוד”.

ברשות האוכלוסין הוסיפו ואמרו: “בכוונתנו להמשיך במתן השירות, אף אם הוא ניתן תחת עומסים כבדים, ומבהירים שוב – מי שבידו דרכון בתוקף אינו נדרש להגיע”.

יצוין, כי דווקא בסוגיית העלות הכספית הגבוהה אותה נאלצים אזרחי ישראל לספוג בשל כשלי הרשות, מאחר והוצאת דרכון בנתב”ג עולה 800 שקלים –  התקבלה תגובה עניינית, אך בלתי מספקת: “לסוגיית אגרות הדרכונים – האגרות הופחתו ממש לאחרונה וכך או כך, כל שינוי באגרות מחייב הליך חקיקתי”.

חשוב להדגיש כי הבוקר, לאחר שמספר אנשי תקשורת החלו להעלות תיעוד מהאלפים הממתינים בלשכת האוכלוסין בנתב”ג, נשלחו סדרנים ועובדים נוספים בכדי להשתלט על האנדרלמוסיה שהייתה במקום, דבר שהועיל במעט – אך לא השביע את קומץ הארי.

• בגלל הביומטרי: כרטיסי טיסה מבוטלים, חופשות נדחות. ומי הכי סובלים? חרדים

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דרכונים
    24/07/2017 19:01
    שרה
  1. למה??? למה רק פה אנשיםתמיד נזכרים לעשות הכול ברגע האחרון ועוד מצפים לכבוד מלכים למה???

  2. טור להוציא דרכון
    25/07/2017 17:57
    מחאמיד נסר
  3. דרכון