ראיון מיוחד • אבוטבול: ‘הגדולים’ ביקשו שלא נתערב בשיבוץ, תוך יומיים הבנות יידעו איפה ילמדו

אחרי סערת האפליה בבית שמש, ראש העיר משה אבוטבול בראיון לחרדים 10: "אני לא עובד אצל איציק זהבי. בתוך יומיים שלושה כל בת תדע היכן תלמד" • הודף את טענות אנשי ש"ס: "בניגוד לצביקה כהן שנבחר רק על ידי שס אני נבחרתי על ידי כלל גדולי ישראל וצריך לכבד את כולם" • וגם על קדנציה נוספת, הסגן שרוצה לרשת אותו, סאגת הכלבים, והתערבות של שרה נתניהו: "הייתי מצפה שתבוא להרגיע ולתת סוכריות לילדות שהותקפו"
חיים בוזגלו
כ"ה תמוז התשע"ז / 19.07.2017 08:59

• קדנציה שנייה שלך בתפקיד ראש העיר, בכל הארץ ש”ס מדווחת על ירידה באפליית הבנות הספרדיות, ורק בבית שמש, שבה ראש העיר הוא ‘משלנו’, ספרדי מסור לעיר הזו, מש”ס, בסופו של דבר דווקא שם יש הכי הרבה בנות שיושבות בבית בלי שיבוץ. איך זה קורה?

“קודם כל זה לא מעודכן, כי ברוך ה’ היום הייתה ישיבה משמעותית ושובצו בנות לבתי הספר.  כעת בתי הספר צריכים להגיב לזה ולצאת לדרך, כך שהתקדמנו כמה צעדים קדימה.

מבחינתנו- אנחנו יודעים כל ילדה לאן היא הולכת. כעת צריך שבתי הספר יקבלו את הבנות בהתאם לרשימות, ובוא נאמר שהם יקבלו את רובן ככולן, כי חלק גדול מהמנהלים בחרו בעצמם את התלמידות.

לאחר מכן, הצעד הבא – הבנות יקבלו הודעה הביתה. לדעתי, זה תהליך שייקח שבוע עד שכל אחת תדע לאן היא הולכת ללמוד בשנת הלימודים הבאה”.

• אבל מה קרה בעצם? למה עד עכשיו אותן בנות לא ידעו לאן הן הולכות בשנה הבאה?

“כי יש כאן רגישות יתר. בוא לא נשכח שגדולי ישראל פנו אלי במכתב בשנה שעברה, הרב שטיינמן והרב קנייבסקי, וביקשו שהרשות לא תתערב בנושא השיבוצים. לכן היינו חייבים לעשות את זה בהשמה מתוך הבנה, הסכמה וכבוד הדדי. לאט-לאט אנחנו מגיעים למצב כזה טוב, שבסופו של יום נעשה את זה גם בלי להפעיל את כל העולם.

וזו דעתי משכבר הימים, שמה שאני יכול לעשות בהידברות ובהסכמה, אני מעדיף את זה על מלחמות וכתבות ודברים מיותרים”.

• תראה. אם לא הייתי מכיר אותך והיה עומד פה מישהו במקומי ושואל את השאלות, מישהו מבחוץ, הוא היה אומר לך: מוישה, עזוב סיפורים, אתה מפיל את כל האשמה על הרבנים האשכנזים, כשאתה ספרדי העומד בראש הרשות. למה זה צריך לקרות?

“אני נבחרתי על ידי כל הרבנים! לא על ידי רבנים כאלו ואחרים, אלא גם על ידי הרבנים האשכנזים וגם על ידי הרבנים הספרדים, כך שאני מחויב לכולם. בניגוד אולי לצביקה כהן, שנבחר רק על ידי נציגי ש”ס, אני נבחרתי על ידי כלל גדולי ישראל אז אני צריך לכבד את כולם, ואני לא עובד לא אצל זהבי ולא אצלך ולא אצל אף אחד אחר – אלא אצל בורא עולם, ובורא עולם קורא לי להישמע לכל גדולי ישראל”.

• בעצם, גם אם יש הנחיות של וועדת החינוך שהוביל יעקב מרגי, ומשרד החינוך של השר נפתלי בנט ומנהל המחוז איציק זהבי – אתה אומר: קיבלתי הוראות מגדולי ישראל, אני לא יכול להתערב בשיבוץ.

“ועם כל זה אני מתערב בצורה מוסכמת ומתואמת, בדרכי. כוחניות – זה לא אני!”

 כעת זה תלוי במנהלים, שקיבלו את הרשימה

• אתה יכול לומר לי תאריך יעד סופי שבסופו של דבר נדע מתי בדיוק כל בת ובת תשובץ?

“סביר להניח ש… טוב, כעת כולן שובצו בעצם”.

• כן, אבל מתי תדע כל בת מהי רשימת הספרים שהיא יכולה לקנות?

“כעת זה תלוי במנהלים, שקיבלו כבר את הרשימה, וצריכים להחזיר לנו הערות, אני מעריך יומיים-שלושה”.

• בתוך יומיים-שלושה יהיו בשורות.

“אני מקווה, אני עובד על זה, אבל בהחלט לא עם אקדחונים אלא צריך לעבוד פה בצורה מכובדת. כך שבסופו של יום לא נמצא את עצמנו במצב של אחורה”.

• נחזור למה שאמרת, שנבחרת על ידי כל גדולי ישראל, כבר נתייחס לזה, ומה יקרה בקדנציה הבאה, אבל בוא נדבר רגע על הרישום. האם אתה חושב שכנציג ש”ס, שרצת הרי מטעם ש”ס, למרות שנתמכת על ידי אגודת ישראל על  כל שלוחותיה, כולל הרשמית ו’כח’ של שלומי אמונים – האם אתה לא חושב שאתה צריך לייצג את האג’נדה של ש”ס, אתה הרי לא יכול להתנער מזה שאתה מטעם ש”ס?

“גם וגם! ולכן אני מטפל בבעיה, וזה ברור שאני מטפל, וש”ס זה לא רק שיבוץ בנות, זה גם לדאוג להן לבתי ספר יפים, לדאוג לגני ילדים, זה שיש פה רגישות גבוהה לכן מצד אחד אני מטפל מצד שני – ברגישות”.

• ומי שמטיף לך מוסר, לא מבין מספיק את המערכת?

“הוא לא מבין את הרגישות פה. אצלי זה שונה לגמרי, יש רגישות מאוד גבוהה ואני צריך לכבד את כל גדולי ישראל, מכל החוגים! וזה מה שאני עושה”.

אנחנו לא נכים, יודעים להסתדר לבד

• היית בקשר עם יו”ר ש”ס אריה דרעי או עם יו”ר ועדת החינוך יעקב מרגי בסיפור הזה? כי אתה יודע, בסופו של דבר זה סוג של כתם עבורם שראש עיר מטעמם לא מצליח לשבץ. הכותרות לא כל-כך מחמיאות, אתה יודע…

“נו, כותרות זה אתם מחליטים מה יהיו הכותרות, אני לא נבהל מכותרות כל זמן שאני עושה את זה בצורה אמיתית. ח”כ יעקב מרגי, שאני מאד-מאד אוהב ומעריך נמצא איתי בקשר, דיבר איתי בנושא, אותי מעניין מבחן התוצאה, והוא יגיע בתוך כמה ימים.

וכל השאר יהפוך להיסטוריה ופחות יקראו את הכתבות האלו, כי הן כתבות ישנות, ותראו שבבית שמש, בלי מלחמות, בלי כותרות שליליות, בלי כוחניות, הצלחנו לשבץ את כולן כמו שעשינו בשנה שעברה, ולפני שנתיים ולפני שלוש שנים ולפני 4 שנים, ולא נעזרנו באף אחד. אנחנו לא נכים ויודעים להסתדר לבד”.

• בנוגע לביקורת, ואתה אומר שיש מי שמותח את הביקורת, כי הוא לא מבין איך מתנהלת העיר.

“לא מכיר את הרגישות, הוא לא מבין שאנחנו נמצאים בעיר מעורבת וצריך לכבד את העניין”.

• אתה חושב שזה בכלל לעניין שסגן ראש עיר בעירייה אחרת מטיף מוסר לאנשים אחרים?

“משהו אחר. לכל אחד יש את ארגז הכלים שלו. אצלי זה קצת שונה, וצריך לכבד את זה”.

 קדנציה נוספת? נדבר עוד חצי שנה

• הזכרת את הנושא הזה שאתה דואג לכולם אם זה במבנים וכו’, ואת זה שאתה שליח של כולם, כל הרבנים וכל גדולי ישראל, אתה חושב שגם בקדנציה הבאה זה יהיה?

“אינני יודע, זה מוקדם מדי להחליט. זה עוד שנה וכמה חודשים, אני לא חושב שכעת זה הזמן להתעסק בזה, יש לי הרבה משימות קודמות לעסוק בהן, נדבר עוד חצי שנה”.

• השאלה היא אם אתה רוצה.

“אני לא קושר אחד בשני, כל קדנציה זה משהו אחר. זה לא תלוי בזה שאני עכשיו מכבד את גדולי ישראל. זה קשור לזה שאם גדולי ישראל ירצו להטיל את התפקיד עלי עוד פעם – אז וודאי שאני אשמח, אם לא – אני גם אשמח”.

• השאלה אם אתה תבקש את אמונם, או כמו שהיו שמועות בעבר שאתה מתכוון לפרוש אחרי הקדנציה השניה, אולי לוותר בכלל לנציג ‘דגל’.

“אני לא חושב, לא התחייבתי, אמרתי שעדיף אולי שתי קדנציות, אבל אם באים אליך כל מיני רבנים חשובים בתוך העיר, ולא אחד ולא שנים, שאומרים שאני חייב! להמשיך, אז וודאי שאם גדולי ישראל יפנו אלי אשקול את זה בחיוב, ואם לא יפנו לא אאחוז בקרנות המזבח – לכל המודאגים למיניהם…”

• המודאגים זה גם כן הסגן שלך מטעם דגל?

“לא יודע, תשאל אותו…”

• כי אתה יודע, זו קצת תחושה של בגידה. אני מנסה להיכנס לראש שלך. אני נתתי לכם הכל, נתת לו את כל הסמכויות שרק אפשר, הכול נעשה בשיתוף פעולה, נתת לו את הקרדיט המלא, ובסופו של דבר מישהו מבקש להזיז אותך, וזה אחרי שאתה אפשרת לציבור החרדי לקבל את ראשות העיר. אתה חושב שזה מעשה הגון?

“כשהוא יכריז על זה נדבר על זה. הוא עוד לא הכריז, כשהוא יכריז – תקרא לי ואענה לך על עוד כמה שאלות. אולי באמת הוא לא רוצה וסתם אנחנו חושבים עליו דברים לא מתאימים.

כשהוא יכריז אמיתי, לא סתם דיבורים של שיחות ווטס-אפ, אגיד מה אני חושב עליו. בינתיים אני פטור מלהגיב על זה.

אבל עוד משפט: תמיד חינכו אותי שאף אחד לא חייב לי שום דבר ולא מגיע לי כלום. אני מתהלך עם זה לאורך כל הדרך, כך שכל החלטה, בסופו של דבר, אוכל לחיות איתה ולהשלים איתה ויש חיים אחרי. אבל אף אחד לא יכריע בזה חוץ מגדולי ישראל, תהיה בטוח בזה”.

 לא אהבתי את ההתערבות של שרה

• מקודם אמרת שאתה לא מפחד מכותרות, אחת הדוגמאות מתקשרת לזה…שאתה לא מפחד מכלבים.

“(צוחק) שניהם נושכים, אבל צריך להיות מחוסן מהם… (צוחק) מצאנו את הקשר…”

• למה שרה נתניהו התערבה וביקשה שלא לירות בכלבים?

“ראוי לשאול אותה. אני מאד נפגעתי כי אנחנו עושים פה שליחות ציבורית. לכן מאד לא אהבתי את ההתערבות שלה שפנתה לשר החקלאות וביקשה ממנו לא לבצע ירי בתוך בית שמש. היא פשוט לא הכירה את התמונה הכוללת, מדובר פה בסכנת נפשות, בכלבים פראיים שהתנכלו לילדות ושלחו אותן לבתי חולים. הייתי מצפה ממנה כפסיכולוגית שתבוא להרגיע את אותן ילדות ולתת להן סוכריות…”

• אבל בסופו של דבר ההתערבות שלה עזרה כי הנה, אתה רואה, העירייה, משרד החקלאות עצרו.

“זה נמצא בבג”צ, אנחנו נכבד כל החלטה שתהיה, אבל זה לא בגללה. זה בגלל שעתרו לבג”צ, הכנו תשובה מפורטת, משרד החקלאות נתן תשובה מפורטת, התושבים צירפו חוות דעת לבג”צ כמו זו של העיריה ואני מקווה שבגצ יפתח עיניים ויבין שחיי אדם קודמים לחיי כלב”.

• ואתה בעצם יכול דווקא להתעודד מהסיפור של התערבות שרה נתניהו, כי אולי בכך זכית באהדת התקשורת, מה שאם היא לא הייתה מתערבת אז אולי זה היה קצת פחות…

“אין תגובה…תעבור לשאלה הבאה…”

• מה אתה מאחל לעצמך לקראת השנה וחצי האחרונות של הקדנציה הזו?

“שנמשיך לעשות”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נתחשבן בבחירות
    19/07/2017 13:32
    ספרדי
  1. אתה דואג לשיבוצים ??!!!
    שקרן

  2. פטנט מתוחכם בכדי להתקבל לסמינרים והמוסדות האשכנזיים הכי טובים, אחיותי היקרות, כנסנה
    27/07/2017 11:02
    אבישג
  3. לפני שנים רבות כשהבנות שלי היו עדיין קטנות, ראיתי את גיסתי ואחותי שמתקשות להכניס את הילדים שלהם במוסדות חרדיים איכותיים, ראיתי שבת דודתי כן הצליחה, שאלתי אותה את פשר הסוד, תכל’ס אתן כולכן נשות אברכים, למה את הילדים שלך מקבלים למוסדות איכותיים ואת שלהן לא, והיא אמרה לי שהיא הבינה שאם היא רוצה שהילדים שלה יתקבלו למוסדות היא צריכה לעשות מעשה, המעשה הראשון להתלבש כמו אשכנזיות, זרקה את כל הבגדים הלא צנועים והתחילה לקנות בגדים של אשכנזיות, חסידיות, צנוע ובצבעים עדינים והשיטה עבדה אצלה, נהניתי מחוכמתה, באתי הביתה ודנתי עם בעלי עד אור הבוקר איך היינו רואים לראות את הבית שלנו עוד 10 שנים, האם לשנות לבוש זה הצגה או לא, בקיצור הגענו למסקנה לעשות שינוי, הלכתי לגמ”ח שכונתי לקחתי כמה בגדים צנועים, פניתי לשכנה חסידית שמחליפה גרדרובה חודשים לבקרים ואמרתי לה, תשמעי החלטתי להתחזק בצניעות, אין לי כסף לקנות בגדים חדשים ואם תוכלי אולי לעזור לי, השכנה ראתה כאן “שליחות” והביאה לי שק מלא בבגדים צנועים, כולי השתנתי, החל מנעלים וכלה בכיסוי ראש, הכל יותר עדין. את האמאת זה גם השפיע על האישיות שלי… לא נרחיב יותר מידי אבל מאז עברו כ 8 שנים, נתברכנו במשפ’ ברוכה, הבת הרביעית שלי כבר נתקבלה בשמחה לבית יעקב איכותי ביותר, הגדולה שלי נכנסת השנה לסמינר הישן בירושלים בלי פרוטקציות ולא הרגשתי נחיתית כי אני ספרדייה, ב”ה שינוי הבגדים סייע לי (אל תדאגו, אני לא עם שאלים וחצאיות עד הרצפה..) אני לבושה כמו שלבושה מורה מבית יעקב, חברה יקרה, אמא יקרה! הכל בידיים שלך, את יכולה להתקבל בשמחה ואת יכולה להילחם ולהילחם שלא יקבלו אותך ולמרות שאני גאה בעדה שלי אני מצטרפת לאלו שלא רוצים בכיתה בנות מבתים “פתוחים”….בינינו אנו מבינים טוב טוב מדוע יש “הפליה”..