משרד החקלאות מגבש פיילוט עם פרום הבד”צים: ביטול הזריקות בעופות

ראשי מערכות הכשרות הגדולות והמובילות בישראל, נפגשו תוך שיתוף פעולה נדיר עם שר החקלאות, וביקשו: גידול עופות ללא זריקות • טענו: יש חלופות אחרות שלא גורמות חששות כשרות, מה שגם יוזיל עלויות במחירי העוף
יוסף גרינבוים
ט"ו תמוז התשע"ז / 09.07.2017 00:09

בצעד נדיר, תוך שיתוף פעולה, התאחדו ראשי מערכות הכשרות הגדולות והמובילות בישראל, ובאו לפגישה עם שר החקלאות, אורי אריאל, בלשכתו בבית דגן.

בפגישה נכחו הרבנים רבי ישראל פישביין – אב”ד בד”ץ קהילות, רבי חיים פסח הורביץ – חבר בד”ץ מחזיקי הדת, רבי אברהם רובין – אב”ד בד”ץ מהדרין, רבי שבח רוזנבלט שליט”א – חבר בד”ץ שארית ישראל. כן נכחו בפגישה רבי חננאל יפעי בשליחות רבי משה יוסף – אב”ד בד”ץ בית יוסף, ורבי שמואל יוסף שטיצברג, המרכז את פעילות הפורום. מצד משרד החקלאות נכחו בפגישה מלבד השר, גם הצוות המקצועי האחראי לתחום החיסונים בעופות, ביניהם רם כץ – הרופא הראשי במשרד החקלאות, שלמה גרז ונתן נתנזון יועצים לשירותים הווטרינריים, והצוות המקצועי של לשכת שר החקלאות.

בפגישה הובא לידי ביטוי, כי הרבנים שטרחו ובאו להיפגש בנושא שחיטת העופות בישראל, מייצגים למעשה את רובו המוחלט של הציבור החרדי שומר הכשרות למהדרין, ומערכות כשרות האחראיות על שחיטת למעלה מ-200 אלף עופות מדי יום.

בפגישה העלו את הרבנים את המצב שמעיק כבר שנים רבות על מערכות הכשרות: החיסונים הניתנים לעופות בימים הראשונים לאחר בקיעתם מהביצה. חיסונים אלו נעשים כדי לחסן את העופות מפני מחלות ומגיפות המצויות בענף הלול.

אלא שקיימות כמה צורות של חיסון, כגון נתינת החומר בשתיה, ערפול בשטח הלול, טיפות בעיניים, ועוד. בישראל מעדיפים הרופאים הווטרינריים לבצע את החיסון בצורת זריקה. כיוון שהזריקה ניתנת לעוף בהיותו זעיר, כל תזוזה של המחט יכולה להוות בעיה בכשרות העוף – אם לא נעשה תחת פיקוח הדוק של משגיחים.

 בשוק או בחזה? הגר”מ גלאי והשאלה שמטריפה את עולם הכשרות

בפגישה סוקרו האפשרויות השונות של המקומות השונים בגוף העוף, שבהם מקובל לבצע את החיסון, והובהר כי רוב מערכות הכשרות למהדרין מבצעות את החיסון בחזה העוף, שהתברר אחרי הרבה חקירות, כי היא השיטה היעילה ביותר למנוע כל חשש של טריפות.

שיטה זו מתבצעת לאחר שמחדירים מחט קצרה מאד לחלק העבה הנמצא במרכז החזה [המכונה חלק השניצל], וגם אוחזים את המחט בשיפוע, כדי למנוע מצב שהמחט תחדור לחלל הגוף – אז עלול להיות חשש פגיעה באיברים הפנימיים. כיום משקיעים מערכות הכשרות מאמץ כדי לבטל את החשש הזה, כאשר משגיחים מיוחדים נמצאים בעת ביצוע החיסון, ומשגיחים שצורת ההזרקה תהיה בשיפוע, וגם בודקים את אורך המחט, כדי לוודא שאין חששות של כשרות.

אך המציאות מוכיחה שכבר היו פעמים שהמשגיחים מצאו שהמחסנים לא עשו את מלאכתם כראוי, ונאלצו לפסול לולים שלמים משחיטה, צעד שגרם הפסדים כספיים למגדלים ולכל הנוגעים בדבר. לדברי גורמים במערכות הכשרות, היו גם כמה פעמים שמחסנים החלו להזריק ללא פיקוח, מה שגרם פסילת משקים והפסדים למגדלים.

בשיחה של גורמים במערכת כשרות שנציגה השתתף בפגישה עם חרדים 10, הם אומרים כי הצוות המקצועי במשרד החקלאות התרשם, כי מלבד העובדה שביטול ההוראה של הזריקות תעלה את רמת הכשרות, היא גם תגרום להוזלת עלויות לצרכני העופות, משום שכיום נגרמים מדי תקופה הפסדים כספיים של מאות אלפי שקלים כתוצאה מהזריקות, והעלות נופלת בסופו של דבר על כתפי הצרכן ללא כל הצדקה – מה שמגדיל את הצורך לחפש אלטרנטיבות לחיסון העופות, כדי להוזיל עלויות במחירי העוף.

הרבנים ציינו בפגישה, כי בעוד שבישראל מתעקשות הרשויות לבצע את החיסונים דווקא באמצעות זריקה, הרי שבארה”ב וכן בהרבה מדינות באירופה, אין דרישה כזו, ומגדלי העופות רשאים לבצע החיסונים באמצעות חלופות אחרות שלא גורמות חששות כשרות.

שר החקלאות ואנשי צוותו הבהירו לרבנים, כי הם עושים כל מאמץ לבדוק אפשרויות אחרות של חיסון, והבהירו כי ייצאו לפיילוט מיוחד, בשיתוף עם פורום הבד”צים המובילים – של לולים ללא זריקות, כדי למצוא את החלופה שתענה על דרישות הכשרות, ומאידך תענה על כללי הבטיחות, ותימנע את החשש למחלות ומגיפות העלולות להתפרץ בלולי העופות.

“יש תקוה שבזמן הקרוב, תיווצר אפשרות לחסן את העופות באופן שאין בו חששות כשרות”, אומרים בפורום הבד”צים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    את הפילוט הזה עושים כבר בעה״ח קרוב לשנה
    09/07/2017 02:47
    רובין
  1. זה לא חדש את זה עושה העדה החרדית כבר קרוב לשנה