מי יקבע מוות? כך נבלמה בהסכמה יוזמה להגביל את השחיטה בהולנד

בעקבות דו"ח נגד השחיטה של אוניברסיטת וחנינגן ביקש מזכיר הממשלה לנסח הצעת חוק להגבלת השחיטה הכשרה • נשיא איחוד הקהילות בהולנד נועד עימו וההגבלות הוסרו
נתן פרל
י"ג תמוז התשע"ז / 06.07.2017 21:48

הרה”ג רבי אליעזר וולף, אב”ד אמסטרדם הולנד וחבר הועדה המתמדת של ‘ועידת רבני אירופה’, הודע הערב (חמישי) כי נמנעה בהסכמה היוזמה להגביל את השחיטה הכשרה בהולנד.

בעקבות דו”ח נגד השחיטה של אונברסיטת וחנינגן ביקש מזכיר הממשלה לנסח הצעת חוק להגבלת השחיטה הכשרה, ולפיה השחיטה תבוצע רק לצורכי הקהילה, יאסר יצוא בשר שנשחט בהולנד ורגע מות הבהמה ייקבע על ידי וטרינר.

איסור יצוא היה הופך את השחיטה הכשרה ללא כדאית כלכלית, והיה מביא להפסקת השחיטה הכשרה. כמו כן, קביעת רגע מות הבהמה על ידי וטרינר היה פוגע קשות בקו היצור, שכן על פי קביעתם, כדי להמשיך את ההליך לאחר השחיטה – אחרי 40 שניות היה מורה הוטרינר על ירי-הימום דבר שמנוגד לפסיקת גדולי ישראל. כמו כן, זמן רב יותר בהשהיית הבהמה בכלוב, היה פוגע קשות בקו היצור.

נשיא איחוד הקהילות בהולנד (NIK), יונתן סוסמן, נועד עם מזכיר הממשלה והצעת החוק  נוסחה כך שלא תהיה פגיעה ביצוא ובקביעת רגע המוות.

לפי ההצעה, תבוצע שחיטה כשרה בהולנד ‘בהתאם לצרכים של הקהילה’ וכך תימשך השחיטה גם לצורכי יצוא, שכן הם צרכי הקהילה כדי שתהיה כדאית כלכלית. כמו כן נקבע כי רגע מות הבהמה ייקבע לפי השוחט.

לפי  החוקה בהולנד הצעת חוק המנוסחת בהסכמה צפויה להיות מאושרת בשני בתי הנבחרים.

לפני כשש שנים אישר הבית התחתון של הפרלמנט בהולנד את הצעת החוק של המפלגה למען בעלי החיים ולפיה יש להמם בעלי חיים באמצעות מכת חשמל לפני שחיטתם בניגוד להלכה.

הצעת החוק גררה ביקורת נוקבת מצד ארגונים יהודיים ומוסלמים והוקמה שדולה שפעלה באמצעות ארגונים יהודיים נוספים, כדי להדוף את החקיקה שעמדה להצבעה בפני הבית העליון. לאחר כמה שבועות הגיעו ראשי הקהילות היהודיות בהולנד להסכם עם הממשלה, ולפיו לא תבוצע חקיקה נגד השחיטה היהודית.

ואכן, כעבור כשנה דחה הבית העליון הסנאט ברוב של 51 נגד 21 את הצעת החוק לאיסור השחיטה היהודית.

“רבני אירופה מברכים את מזכיר הממשלה וראשי בתי הנבחרים על הפעלת שיקול דעת נבון ומקוים שהשדר יועבר גם למדינות נוספות באירופה שבהם יש עדיין מי שמנסה לאסור את השחיטה היהודית”, אמר הגר”פ גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות