כך נראה פילוג? בנט והרב בן דהן עם הרפורמים, אריאל עם גאב”ד ‘העדה’

מפלגה שכזו • השרים בנט ושקד, וסגן השר הרב אלי בן דהן, נפגשו עם ראשי הרפורמים בניסיון למצוא נוסחת גישור בחוק הגיור • השר אורי אריאל נפגש אמש עם גאב"ד העדה החרדית
אריה ריבקינד
ג' תמוז התשע"ז / 27.06.2017 17:18

בימים האחרונים התנהלו חילופי דברים חריפים בין ראשי הבית היהודי בראשות נפתלי בנט,לראשי האיחוד הלאומי בראשות אורי אריאל – על עתיד הריצה המשותפת של הסיעות.

האחרון טען כי יו”ר הבית היהודי מוביל לפילוג בין הסיעות. סנט, מצידו, השיב כי ראשי האיחוד הלאומי, אריאל וסמוטריץ, מתכבדים להתמודד בפריימירז של המפלגה, וכי אין בכוונתו לשריין להם מקום לקראת הבחירות הבאות.

על רקע זה התקיימו ביממה האחרונה שתי פגישות המציגות בצורה בולטת את הפער בין שתי הסיעות.

הבוקר (שלישי) התקיימה שיחת גישור בה השתתפו שר החינוך נפתלי בנט, שרת המשפטים איילת שקד, סגן שר הבטחון הרב אלי בן דהן  – מצד הבית היהודי, ונציגי הפדרציות היהודיות בארה”ב, מנכ”ל הסוכנות, מזכ”ל הסוכנות, נשיאי התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות ונציגי קרן היסוד.

הפגישה נועדה במטרה לפשר ולגשר על המשבר סביב חוק הגיור וההחלטה על הקפאת ‘מתווה הכותל’, ולהסביר את דיס-האינפורמציה שקיים סביב הנושא.

בבית היהודי מקדמים פשרה על חוק הגיור, כאשר קודם לכן שוחחו שקד ובנט עם הרב דוד סתיו, יו”ר ארגון ‘צוהר’ ועם נציגי הפדרציות מארה”ב, כדי לקדם את ההסדר.

כיום יש שלוש רמות של הכרה ביהדות בחוק הישראלי: מרשם האוכלוסין – בו הגיורים הרפורמיים ממילא מוכרים; נישואין – בו תקף רק גיור מטעם הרבנות; ולעניין חוק השבות – גם כאן תקף רק גיור מטעם הרבנות.

החשש של הסיעות החרדיות הוא שבג”ץ צפוי לפסוק כי יש להכיר גם בגיור רפורמי-פרטי בארץ לצרכי חוק השבות ולמתן אזרחות, לאחר שבג”ץ קבע בשנה שעברה שיש להכיר בגיור פרטי-אורתודקסי.

כיוון שכך, הסיעות החרדיות מעוניינות להעביר את חוק הגיור לפני שבג”ץ ידון בעתירה של התנועה הרפורמית, המבקשת שיוכרו גם גיורים שלה. לפי נוסח החוק המוצע על ידי החרדים, לא יתאפשרו עוד גיורים ללא אישור של הרבנות הראשית, ובכללם גם אלה של ארגון ‘צהר.

על פי הפשרה שמקדמים בבית היהודי, החוק יחול רק לעניין חוק השבות וקבלת אזרחות. מדובר למעשה בשימור הסטטוס קוו, לפיו כדי לקבל אזרחות באמצעות חוק השבות, נדרש גיור ממלכתי בלבד.

המשמעות: בעתיד רבני צוהר יוכלו לבקש מבג”ץ שהגיורים שלהם כאן בארץ, של אנשים שהם אזרחים ישראלים, יוכרו לענייני רישום נישואין.

השתתפותו של הרב אי בן דהן בפגישה עוררה ביקורת. “האם הראשל”צ הגר”מ אליהו זצ”ל היה מתיר לראש לשכתו בן דהן לשבת לארוחה עם הרפורמים, אחרי שהממשלה צמצמה את כוחם?” שאלו.

אורי אריאל, גאב"ד העדה

ובעוד ראשי הבית היהודי מקיימים מגעים ונפגשים עם הרפורמים, הלילה נפגש שר החקלאות אורי אריאל עם גאב”ד העדה החרדית הגאון רבי יצחק טוביה וייס – ואף קיבל ממנו הקדשה מיוחדת לכבוד פועלו למען מערך הכשרות, השבת ומתווה הכותל.

הפגישה התקיימה במעונו של גאב”ד ‘העדה’, שאינה משתפת פעולה עם שלטונות המדינה.

השר אריאל אמר בפגישה: “כבוד גדול להיות במעמד הזה. בינינו לבין העדה החרדית יש אמנם הרבה אי הסכמות, אבל בכל הנוגע לשמירת ערכי היהדות במרחב הציבורי רב המחבר על המפריד. אני מודה לרב על קבלת פנים חמה ומבטיח להמשיך לשמור על הצביון היהודי של השבת ולהילחם להשארת המצב בכותל כפי שהוא”.

במהלך הפגישה אף הוענקה לשר הקדשה אישית בה כתב הגאב”ד: “למעלת כבוד מר אורי אריאל שיחי’. מוגש בזה לאות תודה והוקרה עבור פועלו למען כשרות העופות בארץ ישראל, בברכת ברכה והצלחה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות