כדורי הרובה שהכניסו בחור ישיבה לשלושה חודשים בכלא הרוסי • מאחורי הקלעים של השחרור

יצחק יוסלובסקי, תלמיד ישיבה שלמד בישראל, נחת לחניית ביניים במוסקבה, בדרכו אל משפחתו שבניו ג'רזי, כדי לחגוג עמם את ליל הסדר • אלא ש-35 כדורי רובה שגילו בכבודה שלו שינו את כל התוכניות • חרדים 10 מגולל מה קרה מרגע המעצר ועד לריקודים המרגשים בלייקווד עם שחרורו
נחמן גור
ג' תמוז התשע"ז / 27.06.2017 00:33

סאגת המעצר של תלמיד ישיבה בשדה התעופה ‘שרמייטבו’ במוסקבה לפני שלושה חודשים, הסתיימה אתמול בערב בחגיגות וריקודים בעיר לייקווד שבניו ג’רזי.

אבל לפני החגיגות, נתחיל מהתחלה.

יצחק יוסלובסקי, תלמיד ישיבה, תושב לייקווד, שלמד בארץ הקודש בשלוש השנים האחרונות, היה בדרכו אל משפחתו שבניו ג’רזי, עם תחילת ‘בין הזמנים’ – שבועיים לפני חג הפסח.

יצחק המריא מנתב”ג לניו יורק, עם חניית ביניים של שעתיים במוסקבה. אלא שלמרבה הצר, עם הנחיתה במוסקבה החל הסיוט האישי שלו.

כאשר הבודקים הביטחוניים בשדה התעופה בדקו את מזוודותיו, במהלך בדיקה ביטחונית שגרתית, למרות שהמטען של יצחק היה אמור לעבור למטוס בדרכו לארצות הברית ללא בדיקה – הם מצאו במזוודה 25 כדורים של רובה ו-10 קליעים של מכונת ירייה.

הייתה זו מזכרת שקיבל מחבר, חייל בצה”ל.

הרוסים לא השתהו. שוטרים התייצבו לצידו ויצחק נעצר מיד בשדה התעופה.

כל הסבריו של תלמיד הישיבה כי מדובר במתנה מחבר, נפלו על אוזניים רוסיות קשוחות. הבחור נלקח למעצר בבית כלא במוסקבה.

 טיסה ביום טוב שני

ראש הישיבה של יצחק בארץ ישראל, הרב יהושע קלבר, נכנס לפעולה מיידית כדי לנסות לפתור את המצב – ופתח במאמץ בינלאומי רחב-היקף על מנת לחלץ את תלמידו מן המיצר.

לאחר כשבועיים של מאמצים, כאשר בינתיים גוייס לייצג את יצחק עורך דין מקומי שהוחלף על ידי עורכת דין מקומית – אשר אליה צורף בשבועיים האחרונים עו”ד מייעץ – התבקש עורך דין מרדכי ציבין על ידי רבנים וראשי ישיבה להתערב בפרשה.

ציבין, עורך דין בעל קשרים ענפים ברחבי העולם, מהם מסתוריים, נפש עם משפחתו בקרואטיה בחג הפסח. הוא התבקש, איפוא, לטוס בדחיפות, ביום טוב שני של גלויות, מקרואטיה למוסקבה, כדי לטפל בפרשה.

ציביןעם הקונסול האמריקני, בפתח בית המשפט

עם הנחיתה במוסקבה, קיים ציבין שיחות עם עורכת הדין הרוסייה שייצגה את הבחור ועם הקונסול האמריקני במוסקבה – עמו סיכם להעביר מסר לעסקנים בארה”ב שפעלו בפרשה, שלא יערבו גורמים פוליטיים אמריקנים, על מנת שהפרשה לא תהפוך לעניין פוליטי בין רוסיה לארה”ב.

ציבין הצליח להעביר מכתב מהבחור אל ראשי הישיבה, דבר שהרגיע את משפחתו, אשר עד אז, יותר משבועיים לאחר מעצרו, לא היה לה כל קשר עמו.

בשלב מסוים של הפרשה אף התערב הדיין החיד”ו וייס מאנטוורפן, אשר פעל מאחורי הקלעים. במקביל, עו”ד ציבין, אשר טיפל בתיק בהתנדבות, קישר עסקן אמריקני שטיפל בפרשה עם עו”ד Alex Bolomatov ממשרד עורכי הדין יוקרתי במוסקבה YUST – משרד אשר בעבר טיפל בהצלחה יחד עם עו”ד ציבין, באמצעות עו”ד ולדמיר פליגין (Vladimir Nikolayevich Pligin), בשחרור יהלומנים ישראלים ורב חשוב שהסתבכו ברוסיה.

פליגין היה עד לפני מספר חודשים חבר הדומה – הפרלמנט הרוסי, ויו”ר ועדת חוקה ומשפט של הדומה. בנוסף, עורכת הדין המקומית דיווחה והתייעצה עם ציבין במהלך רוב תקופת המעצר.

עו”ד ציבין אומר לחרדים10: “על סמך ניסיוני הרב ברוסיה החל משנת 1999, שוב ושוב הוכח כי מערכת המשפט ברוסיה עומדת בסטנדרטים בינלאומיים גבוהים במיוחד, גם בכל הקשור לזכויות אדם. המערכת המשפטית נהגה בבחור בהגינות ובאדיבות-יתר, הרבה יותר ממה שהיה זוכה במדינה מערבית כלשהי”.

ציבין מוסיף, כי אם הבחור היה נעצר במדינה מערבית, מצבו המשפטי היה קשה והוא לא היה משתחרר לאחר שלושה חודשים – ועל כך יש להודות לרוסים. “הרוסים ראויים לכל שבח”, אומר ציבין.

ציבין סבור כי התיק נמשך שלושה חודשים, בשל חקירה של שרותי הביטחון הרוסיים מצד אחד ושל האפ.בי.אי מצד שני. הרוסים והאמריקנים דרשו הסברים מגורמי הביטחון בישראל: כיצד כדורי הנשק לא התגלו בשיקוף בנתב”ג?

יצוין, כי ברשות שדות התעופה טוענים, כי כמות חומר הנפץ שיש במספר גדול יותר של כדורים מהמספר שהבריח הבחור, היא מזערית ואינה מסוכנת.

 המראה דחופה לפינלנד

בינתיים, בקהילה החרדית בלייקווד המשיכו לפעול כל העת למען יצחק. מלבד תפילות שנישאו למענו, קבוצה של עסקנים הקדישה את כל הזמן שחלף מאז חג הפסח ועד השבוע, למען מטרה אחת, תוך שהיא אינה חוסכת בזמן, מאמץ או הוצאה כספית – להבטיח את שחרורו של תלמיד הישיבה.

ציביןציבין, ליד הכלוב בו הוחזק יצחק בבית המשפט. באדיבות המצלם

גם הקהילה היהודית במוסקבה – ובראשה הגאון רבי בערל לאזר – התגייסה, עם כל המשאבים האפשריים, כדי להבטיח את צרכיו הגופניים והרוחניים של יצחק. רב בתי הכלא ברוסיה הרב גורביץ והרב שייע דייטש, שליחי חב”ד במוסקבה, ביקרו אותו בתא המעצר וספקו לו מזון כשר – כולל מצות לחג הפסח.

גם הרב פנחס גולדשמידט והרב בצלאל מנדל התגייסו לעזרה, כאשר כל אחד מהם יוצא מגדרו כדי לעשות כל שביכולתו על מנת לסייע לעצור.

בשבוע שעבר טסו למוסקבה שלושת העסקנים שריכזו את מאמצי השחרור, כדי לנהל משא ומתן על החלטה שתתקבל על דעת שלטונות רוסיה.

ואכן, תוך שהם רואים ניסים גדולים, ביום שישי אחר הצהריים, האשמות נגד יצחק יוסולבסקי קרסו לבסוף – ללא משפט.

העסקנים הבינו כי יצחק חייב לעזוב את רוסיה באופן מיידי, בעוד השבת מתקרבת במהירות.

ואז צץ הרעיון הבא: העסקנים רכשו כרטיס טיסה עבור יצחק לפינלנד, שם בשל הקיץ, השבת נכנסת בשעה מאוחרת מאוד, מה שיאפשר לו לנחות ללא חשש לפני השקיעה.

וכך, יצחק הועלה על מטוס, כאשר עם הנחיתה הוא התקבל על ידי הרב בנימין וולף, שליח חב”ד בהלסינקי, שאירח אותו בשבת.

 קבלת פנים מרגשת בלייקווד

ביום ראשון בצהרים נחת יצחק בטיסה מפינלנד בניו יורק.

משדה התעופה הוא הועבר במסוק לשדה התעופה של לייקווד, שם המתינו לו מאות חברים וידידים שקיבלו את פניו בשירה וריקודים – תוך שהם מודים לה’ על שחרורו המופלא, ועל העובדה שהרוסים הגנו עליו מכל פגיעה פיזית במהלך מעצרו. בין החוגגים במעגלים היה גם שייע דייטש, מי שדאג לו לכל מחסורו בבית הכלא.

תלמיד הישיבה עצמו, זורח כולו מאושר על ששב הבית באיחור של שלושה חודשים, נשא דברי הודיה על הנס הגדול, כשהוא מודה לקב”ה ולשליחיו על הסוף הטוב.

גם ראשי הישיבה, שדאגו לו כל העת לא שכחו להודות למי שסייעו להם לאורך כל הדרך.

במכתב ששיגר לעו”ד מרדכי ציבין, כתב ראש הישיבה של יצחק:

“ר”ח תמוז תשע”ז
לכבוד ידידנו, האי גברא רבא, רודף צדקה וחסד, העורך דין ר’ מרדכי ציבין שליט”א
בשם הישיבה ותלמידיה, אני נפעם באמת מהעדר האנוכיות שלך ומהמסירות שלך לתלמידנו היקר שנקלע לאחרונה למצוקה, יצחק יוסלובסקי.
הייעוץ המשפטי שנתת פרו בונו (בהתנדבות), כמו גם את הייעוץ המתמשך שלך והסיוע, היו נכס רב ערך במאמץ שלנו להשיג את שחרורו.
בעולם שבו הרוב מונע על ידי הסיכוי לרווח כספי, אתה עשית את הלילות שלך כימים, פשוט כדי למלא את זכותנו כיהודים, ילדיו של אברהם אבינו – חסד למען חסד, ללא תמורה כספית. אתה באמת מקור של השראה.
בכבוד רב
חיים ל. בלסקי
ראש הישיבה”

 •

הבוקר, בקריאת התורה בבית הכנסת של סאטמר בלייקווד, עלה יצחק יוסלובסקי לתורה, ובירך בקול נרגש “הגומל”.

צפו:

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חג הגאולה של בחור ישיבה בעל הכדורים
    27/06/2017 11:21
    משה
  1. השאלה האמיתית היא –מה בחור ישיבה ולכדורי רובה. מענין מה יש למשגיח ולראש הישיבה לאמר בענין., שאלה נוספת היא–האם ישלם את ההוצאות לשחרורו.