הממשלה הקפיאה את מתווה הכותל • ליצמן: קידשנו שם שמיים

הממשלה קיבלה את עמדת החרדים והקפיאה את ה'מתווה', במסגרתו היה אמור לקום "הכותל הרפורמי' • השרים שטייניץ וליברמן הצביעו נגד • ההחלטה תקשה על העותרים לבג"ץ • השר צחי הנגבי ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן יגבשו מתווה חדש • הגר"ד לאו: "הכותל אינו עומד לחלוקה"
אריה ריבקינד
א' תמוז התשע"ז / 25.06.2017 14:55

הממשלה החליטה בישיבתה היום (ראשון) כי ‘מתווה הכותל’ יוקפא ולא יקודם, וכל בקשה לחדשו תחייב החלטת ממשלה נוספת.

המתווה שאושר בממשלה לפני שנה וחצי וכעת הוקפא כולל הקמה של רחבת תפילה בכותל הדרומי, אשר תהפוך לחלק ממתחם הכותל, ובה תתאפשר תפילה מעורבת של גברים ונשים, תחנת מנהלת בה יהיו חברים התנועות הרפורמיות והקוטנסרבטיביות.

ההחלטה התקבלה בעקבות דרישה שהציגו השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי ויו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני. ראש הממשלה הציע “להקפיא” את המתווה, אך הם דרשו את ביטולו המוחלט. ההחלטה שהתקבלה  היא מעין ‘פשרה’, לפיה יישום המתווה יוקפא עד להודעה חדשה – ואם ירצו לשנות החלטת ממשלה זו, יצטרכו לכנס ישיבת ממשלה נוספת.

במסגרת ההחלטה יימשכו העבודות ברחבת הכותל הדרומי.

ראש הממשלה נתניהו הנחה את השר צחי הנגבי ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן לנסות ולגבש מתווה חדש.

השרים יובל שטייניץ ואביגדור ליברמן הצביעו נגד.

משמעות ההחלטה היא ביטול דה-פקטו של מתווה הכותל והשארת המצב ברחבת הכותל כפי שהוא, ללא כל שינוי.

ההחלטה שהתקבלה היום בממשלה תקשה על העותרים נגד מתווה הכותל, זאת מאחר שעיקרה של העתירה שבג”ץ ידון בה בימים הקרובים עומד על דרישה מהממשלה לממש את החלטתה.

ראשי המפלגות החרדיות ברכו על ההחלטה ואמרו כי היא משקפת את רצון רוב העם המעוניין לשמור על קדושת הכותל ומעמדו, כפי שהיה מימים ימימה.

נשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב הראשי, הגר”ד לאו על ההחלטה להקפיא את מתווה הכותל: “החלטת הממשלה שחילקה את הכותל המערבי, שהוא ליבו של העם היהודי – הייתה שגויה מיסודה וטוב שהיא נעצרה”.

הרב הראשי הוסיף: “הכותל המערבי איננו עומד לחלוקה. עם ישראל לאורך כל השנים הגיע בהמוניו מכל רחבי העולם לכותל המערבי וימשיך כך כאיש אחד בלב אחר כמנהג המקום לפי ההלכה והמסורת”.

הרב הראשי שיבח את הנציגים שפעלו לעצירת המתווה והודה לממשלה על ההחלטה.

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר לאחר ההחלטה: “החלטת הממשלה להקפאת מתווה הכותל מעבירה מסר ברור לכל העולם כי אין ולא תהיה לרפורמים דריסת רגל והכרה בכותל המערבי. פעילות הנציגות החרדית באחדות ובשיתוף פעולה זוכה לסייעתא דשמיא ולהצלחה.

“הוקרתי לרב הכותל הרב שמואל רבינוביץ ולרבנים הראשיים לישראל, בזכותם הגענו לקדש שם שמיים”.

השר אורי אריאל בירך: “לפני כשנה וחצי התרעתי כי שינוי בסדרי התפילה בכותל יפגע בחברה הישראלית ובקודשי ישראל ואפעל לשינויה. אני שמח שהממשלה אישרה היום את ההחלטה שמחזירה את המצב בכותל לקדמותו, ובכך הצלחנו למנוע פילוג מיותר בעם היהודי ופגיעה במרקם החברתי והדתי בחברה הישראלית ובעם היהודי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות