חדו”ש גרמו לצה”ל לאפשר קבורה צבאית חילונית? הצבא: יוזמה שלנו

על פי הפקודה החדשה, משפחות יוכלו לבחור אם לקיים את הסממנים הדתיים של טקס הלוויה, גם בבית עלמין צבאי • עד כה, משפחות שרצו לקיים טקס אזרחי יכלו לעשות זאת רק בבית עלמין אזרחי - וללא הסממנים הצבאיים • ומדוע תוקנה הפקודה?
חיים טוויל
א' תמוז התשע"ז / 25.06.2017 11:45

צה”ל פרסם לאחרונה פקודת מטכ”ל מעודכנת, לפיה תתאפשר ערכית טקס הלוויה צבאי ללא סממנים דתיים, והמשפחה תוכל לבחור אם לערוך טקס חילוני – הן בבית עלמין צבאי והן בבית עלמין אזרחי.

עד לתיקון הפקודה, ניתן היה לקבור בבתי קברות צבאיים בטקס דתי בלבד – יהודי-אורתודוכסי או על פי דתו של החייל ההרוג.

משפחות שביקשו לקבור את יקירם בקבורה אזרחית לא הורשו לעשות זאת בבית קברות צבאי, וטקס הקבורה נערך ללא סממני הכבוד והטקס הצבאי – כמו נשיאת ארון, הנחת זרים טקסית, משמר כבוד והספד רשמי.

כעת הפקודה החדשה קובעת: “שאיר הבשר רשאי במהלך תאום הלוויה, לבחור האם ברצונו לקיים את הסממנים הדתיים של טקס הלוויה”.

הסממנים הדתיים כוללים קריאת פסוקים, מזמורי תהילים, תפילת אזכרה “אל מלא רחמים”, ו”בקשת מחילה” על ידי רב וחזן צבאי, וכן אמירת קדיש.

מדובר צה”ל נמסר: “לאחרונה הושלם עדכון לפקודת המטכ”ל בנושא לוויות צבאיות, לפיו ניתן יהיה לערוך טקס לוויה צבאי בבית קברות אזרחי, בהתאם לבקשת שארי החלל או אם הביע את רצונו טרם מותו מתוך רגישות לצרכי ורצון המשפחות השכולות”. לפי דובר צה”ל, “מדובר במדיניות הנהוגה בצה״ל מזה מספר שנים שעוגנה כעת בפקודות הצבא”.

מנכ”ל עמותת חדו”ש – לחופש דת ושוויון, אמר בתגובה: “אנחנו מברכים על הצעד החשוב שנעשה על ידי רשויות הצבא במענה לדרישתנו”.

אלא שגורמים בצה”ל דוחים את הקרדיט שחדו”ש ניסתה לקחת לעצמה ואומרים, כי המדיניות החדשה ועבודת המטה לעיגונה בצורה מפורשת בפקודות הצבא נערכו ביוזמת צה”ל, ולא בעקבות פנייה של גורמים חיצוניים. זאת, בתגובה להודעה של עמותת חדו”ש, כי הפקודה המעודכנת פורסמה בעקבות עתירה שהגישה לבג”ץ.

לדברי אותם הגורמים, לעמותה שפנתה בעניין הוצגה מדיניות צה”ל ונמסר כי אף יש כוונה לעדכן את הפקודה הרלוונטית. בעקבות השלמת תיקון הפקודה, נמסר לה עדכון על כך בימים האחרונים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות