“שיוכיחו בנסים ונפלאות”: כך ח”כ יואב בן צור מתכנן לשמור על השבת

איך תקבעו מהן עבודות "שלא לצורך"? - "נמצא את המנגנון שיגדיר מהו פיקוח נפש". ואם לא תצליחו למנוע? - "למה אתה פסימיסט, בוא, ימים יגידו ונבדוק" • ח"כ יואב בן צור, חבר צוות הח"כים שייפקח על אישורי העבודות בשבת מתכונן לתפקיד: "אנחנו רוצים הרבה, אבל תמיד יש מגבלות הכוח"
חיים בוזגלו
כ"ט סיון התשע"ז / 23.06.2017 10:30

בישיבה שהתקיימה אתמול בלשכת ראש הממשלה, בהשתתפות נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ, שר העבודה והרווחה חיים כץ וראשי הסיעות החרדיות שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן ויו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני, סוכם כי יישמר הסטטוס-קוו בנושא שמירת השבת.

“השר ישראל כץ הודיע כי הנחה את אנשי המקצוע במשרדו שלא לבצע עבודות בשבת שלא לצורך”, נאמר בהודעות הסיעות החרדיות. כמו כן סוכם, כי מידי יום חמישי יישבו הגורמים המקצועיים לדון בנושאים הרלוונטיים ויבחנו כל בקשה להיתר עבודה, “על מנת למנוע עבודות לא חיוניות”.

מטעם הסיעות החרדיות הוקם צוות של ארבעה חברי כנסת, שיעקוב אחר הפעילויות הללו.

אחד מחברי הצוות הוא יו”ר סיעת ש”ס בכנסת – ח”כ יואב בן צור.

 חרדים10:  בהודעה שפורסמה לאחר הישיבה התבשרנו מספר דברים – אחד מהם הוא ש”שר התחבורה הנחה את אנשי המקצוע במשרדו שלא לבצע עבודות בשבת שלא לצורך. איך מגדירים צורך?

ח”כ יואב בן צור: “פיקוח נפש”.

• מי מגדיר את זה?

“דובר לא פעם על זה שהמשטרה תגדיר. עבודות בשבת לא יהיו, אנחנו נמצא את המנגנון שיגדיר מהו פיקוח נפש”.

• כי אגיד לך, הם יגידו לך שחפירות של הרכבת בבני ברק, למשל, ואני גר בבני ברק, יגידו שזה פיקוח נפש; או נושא שטיפלתי בו פעם: בדרך לירושלים מתבצעות חפירות בשביל תוכנית המוביל של מקורות, גם שם חופרים בשבת, כולל ביום כיפור – זה לא משהו שהוא לצורך פיקוח נפש. מצד שני, ברגע שאתה עוצר את המכונות…

“עד כמה שאני זוכר שם כל הפעלה של המכונות נעשית על ידי גוי וחלק גדול מהעבודות שנעשות בשבת נעשות על ידי עובדים זרים. יש קצת עבודות שהן נעשות על ידי יהודים, שלא הצליחו עדיין להכשיר עובדים זרים, אבל אני יודע שעושים מאמצים גדולים כדי להכשיר אנשים מתאימים.

להגיד לך שזה מוחלט? זה לא. אנחנו לא מתיימרים. אבל ההישג הוא קודם כל בעבודות הגדולות, אבל ברור שפה ושם יהיה, כל השנים נעשו עבודות בשבת. היום אנחנו מורידים את זה בצורה דרסטית, ככה אנחנו מקווים, ככה זה היה גם במשבר של שנה שעברה, ב-2016. גם אז הייתה ירידה דרסטית. ואחר כך, בשיטת מצליח, עשו עוד ועוד ועוד, עד שזה הגיע לרמה בלתי נסבלת – ואני מקווה שעכשיו זה ישתנה ושנצליח לייצר את המנגנון”.

• השאלה היא, נגיד בני ברק: גם בדברים שלא ניתן, לכאורה, לעצור את המכונות, גם בזה אתם תדאגו שזה יופעל על ידי גויים?

“נעשה את כל המאמצים שכך. זה הרצון. אין משהו מוחלט להגיד לך במאה אחוז שמהיום והלאה אין כלום, לא יעשו, אני לא יכול להגיד לך דבר כזה. אבל אנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו – וזה מה שאנחנו עושים.

אני חושב שרצינות כמו שהייתה עכשיו לא הייתה מעולם – הוחלט שהולכים על זה שתי המפלגות החרדיות ביחד, הוחלט שהולכים עם זה עד הסוף. בתחילה ש”ס, ואז הצטרפה אגודת ישראל, דבר כזה אני חושב שעוד לא היה, ונקווה שיהיו תוצאות.

תראה, כולם מבינים שאף אחד לא צריך להפיל את הממשלה, כי זה לא ייראה טוב. הממשלה הזו באופן יחסי טובה, עושה דברים יפים, חברתיים, הגענו להישגים יפים מכל הבחינות, אין לאף אחד כוונה להפיל אותה.

אבל, שוב, יש עקרונות. כשישנם עקרונות יודעים שעקרון מעל לכל – שבת היא מעל לכל – ואם יצטרכו נביא את זה לפתחם של גדולי ישראל, ואין לי ספק מה תהיה התשובה.

• מה זאת אומרת? עד היום לא הבאתם את זה לפתחם של גדולי ישראל?

“לא, אם היינו מודיעים עכשיו לראש הממשלה, והוא אומר: אין לי ברירה, חייבים, אין לי מה לעשות, אין לי שום כוונה לקיים את ההסכם הקואליציוני לשמירת הסטטוס קוו. במקרה כזה היינו צריכים ללכת לגדולי ישראל ולומר להם: המציאות היא כזו, תורו לנו מה לעשות – לפרוש או לא – עוד לא הגענו לנקודה הזו.

דיברנו עם גדולי ישראל שהמצב הוא כזה וכזה, שעושים עבודות בשבת, והורו לנו להציב אולטימטום , אני לא אוהב את המילה אולטימטום, אבל להבהיר ולשבת לדבר, וכשיושבים ומדברים בסוף מגיעים להסכמות ונראה שזה מה שקרה היום”.

• אתה יודע, זה איזשהו פתח – ברגע שאתה אומר שיהיו עבודות מסוימות שלא ניתן לעשות אותם על ידי גויים או פיקוח נפש.

“לא, זה לא נאמר. בתוך עמי אנוכי יושבת. תקח את המצב שהיה לפני שהייתה הממשלה הזו והמצב שאחרי, אתה לא נותן פתח, אתה לא נותן שום דבר, אבל יש רצוי ויש מצוי. צריך לעשות את המקסימום של הרצוי. אמרתי לך, מוחלט לא יהיה אף פעם. אי אפשר. אין מציאות כזו. מה לעשות?

כבישו מס’ 1 נבנה בלי לעבוד בשבת, ברובו לפחות, אולי חלק מהמנהרות והחפירות שעשו אולי לא יכולים שם להפסיק לעבוד, אבל בגדול עבדו שם גם בלילות, ואני מקווה שככה זה יהיה גם ברכבות. אבל שוב, אנחנו לא יודעים מה יפול לפתחנו, אז ננסה לתת פתרונות כדי למעט עד כמה שאפשר חילול השם”.

• בישיבה הזו לא דיברתם למעשה איזה מנגנון יקבע?

“אני בישיבה הזו לא הייתי, היו רק ראשי המפלגות. אבל באופן כללי, בדרך כלל בישיבות מהסוג הזה עם ראש הממשלה ועם השרים, מדברים במקרו. לטובת המיקרו נרד ונעלה רעיונות”.

• זאת אומרת שהוועדה הזו שהוקמה, הארבעה – מקלב, אתה, מלכיאלי ואייכלר – אתם תנסו לקבוע את המנגנונים?

“אנחנו ננסה לשבת עם אנשי המקצוע ונראה מה לעשות. אני רוצה לומר לך שישבנו בתחילת השבוע עם אנשי המקצוע, ישבנו במשרד התחבורה וישבנו במשרד העבודה והרווחה, ראינו את הנתונים והם היו מאד לא טובים .תוכניות לשנה הקרובה של פרויקטים שצריכים לעבוד בהם גם בשבת ואני מקווה שאת זה הצלחנו לעצור. או לפחות למזער. ובפירוש לא היינו מגיעים לאן שהגענו אילולי הישיבה הזו של ראש הממשלה והשרים עם ראשי המפלגות”.

• גם במשרד העבודה והרווחה, לפחות כך סוכם בפגישה, מידי יום חמישי ישבו וידונו ויחליטו מהן העבודות החשובות שאותן חייבים להמשיך גם בשבת?

“בוא נאמר שזה היה עד היום, אבל מהיום רק אם יוכיחו לנו בניסים ונפלאות ואותות ומופתים למה זה חייב להיעשות בשבת…”

• אבל זה לא הדיון הראשון על שבת. דיברו לפני כמה חודשים וסוכם ש”רק לצורך”, אז היה המשבר עם ישראל כץ והליכוד, הבטיחו שיעשו רק דברים נצרכים, ולפי הישיבה הנוכחית בעצם מתברר שהייתה יד חופשית, כי רק כעת יוקם מנגנון פיקוח במשרד הרווחה.

“לא יודע אם הייתה יד חופשית, לא קיבלנו מספיק מידע על עבודות בשבת. הרכבת התחילה לפרסם באתר שלה מקומות שעובדים בשבת ובאמצעות הדברים האלו הצלחנו.

עכשיו, יכול להיות שיש מקום שגם משרד העבודה מפרסם באתר שלו את הבקשות שמבקשים ממנו כדי לעבוד בשבת ואז תהיה יותר מודעות למי אפשר לתת היתרים – ואז נוכל לתקוף את זה ולטפל בזה באמצעות הוועדה הזו. אבל בינתיים נמצא את המנגנון”.

• ואם לא מצליחים להגיע באמצעות המנגנון לתוצאות הרצויות, כי ב”מילים” כולם יכולים לומר, אנחנו נגד חילולי השבת…

“למה אתה פסימיסט, בוא, ימים יגידו ונבדוק”.

• אגיד לך למה. כי אנחנו מדברים כל כך הרבה על השבת, ובסוף זה תמיד נתקע, ונופל בין הכיסאות.

“תפקידנו לדבר ולנסות לעשות כמה שיותר. לצערנו, מדינת ישראל היא עדיין לא מדינת הלכה, ואנחנו מנסים לשמור על הסטטווס-קוו. הסטטוס-קוו, להזכירך, גם כלל עבודות בשבת, השאלה באיזה היקפים, זה הכול. אז צריכים לשמר את הסטטוס-קוו, והשאלה אם נצליח. אבל גם הוא לא מנע לגמרי עבודות בשבת. אבל שוב, בוא, יש לנו בג”צ מרכולים, על פתיחת בתי עסק בשבת, יש לנו חזית גדולה, אל תשכח שיש את חוק השבת, יש לנו דרך ארוכה”.

• אני מבין שחוק השבת בסוג של הקפאה.

“גפני ליצמן ואני כתבנו שנגיש את חוק השבת. זה במקביל, ואנחנו מקווים שנצליח. לא חכמה להיות כוחני – אל תהיה צודק, תהיה חכם”.

• מה בעצם קרה בחודשים האחרונים שנושא השבת עולה על סדר היום?  הציבור החרדי צועק הרבה זמן ורק באחרונה זה תופס את הכותרות.

“אני אגיד לך. 1. בגלל שאנחנו היום נמצאים בעמדת כוח, עד היום משרד הפנים לא היה בידיים חרדיות עד שנכנס השר הרב אריה דרעי. באופן טבעי הציבור מצפה יותר. 2. לצערנו, יש רצון לנגח את הממשלה כדי שלא תשרוד, אבל אנחנו לא מסתכלים על זה, אלא על השבת וכשזה הגיע לרמות כאלו של חילול שבת בסיטונאות… אתה לא יכול מחד לעשות שהכול יתנהל לפי ההלכה וכמו ביום כיפור שאף אחד לא ייסע ושום דבר לא יהיה פתוח, אבל לא תמיד אנחנו יכולים להגיע למציאות הזו. אז עושים את מה שאפשר.

אם אחרי שנעשה את הכול יבואו גדולי ישראל ויגידו, בממשלה כזו אתם לא יושבים – אז לא יושבים ופורשים. צריך לקחת בחשבון את התוצאות. תחשוב איזה מצב היה כשיאיר לפיד היה בשלטון יחד עם ביבי נתניהו, באיזה מצב היינו אז.

אז אנחנו רוצים הרבה ואת הכל, וזה בסדר גמור, אבל תמיד יש מגבלות הכוח. אתה מגיע לנקודה שמרוב שאתה חושב שאתה יכול הכול – אתה מאבד הכול. אחרי שנשיג את כל מה שנשיג, אנחנו מאמינים שנבוא לגדולי ישראל ונגיד שזה מה שהשגנו וזה הרבה, אתה רואה שראש הממשלה התפנה ועשה שתי פגישות, גם ביום רביעי  בלילה וגם ביום חמישי, מכיוון שהוא רואה חשיבות בנושא ומבין שהמסר הזה שלנו רציני.

• מסר שלא שמעו אותו עד היום.

“אולי שמעו אותו יותר, אולי פחות, אולי בשנה שעברה, אבל אני חושב שהשיתוף פעולה בין המפלגות יוצא מן הכלל, וכשאנחנו באים יחד כוחנו באחדותנו והאחדות הזו מביאה הישגים. אני מקווה שנצליח לשמר אותו”.

•יש תאריך יעד למנגנון מתי יוקם?

“לא, תן לנו לעבור את השבת, שבוע הבא נתכנס, נשב נקבל החלטות, נראה איך מתקדמים עם זה”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    במירון הוכחנו ששבת לא באמת מעיינת אותנו. וצביעות מדה מגונה.
    23/06/2017 13:21
    בוריס' כרשינא
  1. צדיקים יקרים תחינה ובקשה לי אליכם
    23/06/2017 14:06
    יהודי תמים
  2. בבקשה אל תקפצו למים ביום שישי – אתם גורמים לחילול שבת המוני!