שימוש ציני בילדים? אינטרסים אישיים?

'ידיעות' הלכו לכל אורך המשבר עם חביביהם רוטשטיין וליצמן. אבל עד הבוקר הם לא העזו ללכת כל כך אגרסיבי • רביב דרוקר מציג את הפיתרון: שיכריזו שאין יותר תיירות מרפא של ילדים חולי סרטן, עד שתקום מחלקה חדשה • בואו נראה אז אם הרופאים חוזרים או לא
רביב דרוקר
כ"ז סיון התשע"ז / 21.06.2017 12:47

הקשר בין פרופסור זאב רוטשטיין, כיום מנכ”ל בית חולים הדסה, ל’ידיעות אחרונות’ הוא רב שנים ומפנק למדי. גם שר הבריאות, יעקב ליצמן, נמצא בבירור ב’רשימה הלבנה’ האמורפית של העיתון.

היום, מעל הכותרת הראשית, החליט ‘ידיעות’ להסיר את הכפפות.

ידיעות הדסה

שימוש ציני בילדים? אינטרסים אישיים? ‘ידיעות’ הלכו לכל אורך המשבר עם חביביהם רוטשטיין וליצמן. הם פיזרו כל מיני סקופים מוזרים לאורך הפרשה. פעם אחת אפילו בא איזה נדבן מסתורי ופתר את כל הבעיה, אליבא ד’ידיעות’.

אבל עד הבוקר הם לא העזו ללכת כל כך אגרסיבי.

אתמול יצא משרד הבריאות בשורה של תדרוכים. בכירי המשרד, כנראה, הבינו שהספין של ‘המחלקה עובדת והכול כרגיל’, לא ממש תופס, אז התחילו בקמפיין שקט מאחורי הקלעים. הקמפיין תפס לא רע, אז ‘ידיעות’ חש את הרוח הגבית והוציא את הסכינים.

קצת סדר:

גם לי הייתה ביקורת לא קלה על הרופאים והשמעתי אותה. אני חושב שהדרך בה נהגו הייתה התאבדותית, אמרתי את זה כששידרנו את הכתבה על המשבר והתווכחתי עם אחת הרופאות ארוכות, אבל מפה ועד “שימוש ציני” ו”אחרון ראשי הוועדים” יש מרחק עצום.

ראשית, קיים קונצנזוס שמדובר בשורה של מלאכים. באמת. רופאים שעובדים מסביב לשעון, במסירות שלא תיאמן על המקרים הכי שוברי לב שניתן לתאר. אין להם שר”פ, או משכורות עתק מהצד. גם אם נחיה 300 שנה, לא נגרד את הטוב שהאנשים הללו עשו.

שנית, איזה אינטרסים אישיים? כן, הם נושאים בחלק לא קטן מהאחריות למה שקורה, אבל ברור שהם עצמם מאוד נפגעו ובגדול וגם אם דרישתם הייתה מתממשת (פתיחת מחלקה בשערי צדק), המשכורת שלהם לא הייתה גדלה.

יתרה מזאת, משרד הבריאות הוציא הנחיה לבתי החולים הממשלתיים לא לקלוט אותם לעבודה (בכתב נאמר “לא ליזום העסקה”, בעל פה נאמר – לא לקלוט. נקודה). לדעתי, לא בטוח בכלל שההנחיה חוקית, אבל היא מדגימה לאיזה מרחק מוכן ללכת ליצמן בדרך הקטסטרופלית בה הוא מנהל את המשבר.

בנוסף, יש למשרד הבריאות והדסה פתרון מאוד קל, שמסיבה לא ברורה הם מגיעים קרוב אליו, אבל לא הולכים עד הסוף: שיודיע ביה”ח שלאור הנסיבות ועד שניתן יהיה לבנות מחלקה חדשה, לא ייקלטו תיירי מרפא במחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה ילדים.

ביה”ח יפסיד לא מעט כסף על החלטה כזאת, אבל מהמשבר הנוכחי, הוא מפסיד הרבה יותר.

אמרה ד”ר סטפנסקי, המנהלת החדשה של המחלקה, לישראל רוזנר בכתבה שלנו: יש עודף של מיטות אשפוז לילדים ישראליים בהדסה ובכלל בישראל. הצורך, אם כן, להעביר לעתים ילדים למחלקת מבוגרים נובע מקליטת תיירי מרפא וילדים פלשתיניים. העקרון המקודש עליו מתאבדים הרופאים זה שלא יטופלו ילדים במחלקת מבוגרים.

משרד הבריאות הודיע, אחרי חודשים ארוכים של משבר: אנחנו מסכימים עם זה ונחזיר את מה שהיה קודם.

“הדסה” חיבקו לכאורה את המתווה שנייה אחר כך, אבל מה שהיה קודם זה שלעתים כן טופלו ילדים במחלקת מבוגרים. חוץ מזה, אין מחלוקת שסטפנסקי ורוטשטיין רצו להגדיל את כמות הילדים המטופלים, שבאים מחו”ל וכבר הגדילו, אז מבחינת הרופאים, יש כאן חשש שהם יחזרו, יחזור השקט התקשורתי ויגיעו עוד ועוד ילדים, לא יהיה איפה לאשפז אותם, יאשפזו במבוגרים ואי אפשר יהיה לחולל משבר כזה שנית.

במקום לפרסם מכתבים פומביים מעורפלים, שיודיע משרד הבריאות והדסה שלאור המצב הייחודי, אין יותר תיירות מרפא של ילדים חולי סרטן בהדסה. יוצאים מהשוק הזה לתקופת ביניים של שנה-שנתיים עד שתיבנה, אם תיבנה, מחלקה חדשה.

בואו נראה אז אם הרופאים חוזרים או לא.

מתוך הבלוג של רביב דרוקר

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות